ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Milieuchemie
  

Component behoort tot O.O.: Milieuchemie en actuele ontwikkelingen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30365
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 82
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 63,96
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Meyers Caroline
Reyniers Kathy
Spanoghe Mark
Van Cleemput Marjan


 

KORTE OMSCHRIJVING

Initiatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH230 benoemt de kern van het probleem
    • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
    Beroepsspecifieke competenties
    • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
  • (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
  • legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
  • onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
  • begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
  • LEERINHOUDEN
    1.   Inleiding: belang van milieuzorg
    2.   Water 
             a.    Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater 
             b.    Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit 
                            -Biochemisch zuurstofverbruik 
                            -Chemisch zuurstofverbruik 
                            -Totale organische koolstof 
                            -Zuurtegraad 
                            -Droogrest 
                            -Nutriënten 
             c.    Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater 
             d.    Eutrofiëring 
             e.    Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie 
                            -Mechanisch fysische zuivering 
                            -Biologische zuivering 
                            -Slibverwerking 
             f.     Industrieel afvalwater    
    3.    Lucht 
             a.    Luchtkwaliteit 
             b.    Bronnen van verontreiniging 
             c.    T-profielen 
             d.    Gasvormige luchtverontreiniging 
             e.    Broeikaseffect 
             f.     Zure regen 
             g.    Gat in de ozonlaag 
             h.    Fotochemische mist 
             i.      Zwevend stof
    4.    Bodem 
             a.    Samenstelling 
             b.    Verontreiniging 
                         -Bronnen 
                         -Stoffen 
             c.    Zware Metalen 
             d.    Pesticiden
    5.    Relatie milieu en industrie
    6.   Inleiding tot de radiochemie

    STUDIEMATERIAAL
    1.  cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2010
    2.  cursus radiochemie (op e-campus) – auteur: Hubert Nachtegaele - Plantijn Hogeschool 2010
    3.  bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk)

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    26

     lesuren

      100,00

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

     klokuren

      00,00

    Verdere toelichting:
    Verplichte aanwezigheid voor de seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag. 

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Schriftelijke integratieve toetsing INT7-3, tijdens de examenweek 
    • Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
    • Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-3, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
      • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
        • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
        • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
        • niet uitvoeren van individuele taken
        • niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
           

    tijd voor examinering
    uren

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode
    • Schriftelijke integratieve toetsing INT7-3, tijdens de examenweek 
    • Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
    • Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-3, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
      • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
        • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
        • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
        • niet uitvoeren van individuele taken
        • niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties