ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Chemie - 3CH - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30057Instrumentele analyse8
3CH06Procesautomatisatie3
30364Organische synthese4
30189Milieuchemie en actuele ontwikkelingen3
30365|---Milieuchemie-
30366|---Actuele ontwikkelingen-
30275Kwaliteitszorg en projectmanagement4
30192|---Toegepaste statistiek-
30276|---Projectmanagement-
30064Geïntegreerd lab, seminaries en POP15
30065|---Geïntegreerd lab-
30274|---POP 3-
30067|---Seminaries-
30349Stage en eindwerk23
 

3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Instrumentele analyse
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30057
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: 8
Wegingscoëfficient: 8
Totaal aantal contacturen: 68
Totaal studietijd: 208
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Verbeke Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het opleidingonderdeel "Instrumentele analyse" zorgt ervoor dat de studenten vertrouwd zijn met alle analysetechnieken die veelvuldig in routine- en onderzoekslaboratoria worden gebruikt. Atomaire absorptie en emissie worden verder uitgediept dan volgen FTIR en XRF. De waterbepaling volgens Karl-Fischer en verschillende bepalingen uit de milieusector komen aan bod. Inzake chromatografie wordt, naast de uitbreiding van GC en HPLC, ruime aandacht besteed aan gekoppelde technieken en aan gelpermeatie- en ionenchromatografie.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • kent het principe van alle analysemethoden die in een bedrijfslabo courant worden gebruikt.     
      • kan de werking van de besproken apparatuur uitleggen en de toepasbaarheid ervan evalueren.
      • maakt berekeningen i.v.m. concrete toepassingen.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • van monster tot te meten oplossing
      • werking van elektrochemische cellen
      • organische analyse.

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN

      De belangrijkste analysemethoden behandeld in het tweede jaar worden uitgediept. Daarnaast worden een aantal bijkomende technieken bestudeerd.

      • Spectrometrie: oven-AAS, plasma-emissie, FTIR, XRF.
      • Elektrochemie: conductometrie, polarografie, coulometrie, polarisatietitraties, Karl-Fischer titratie, AOX - POX - TOX.
      • Capillaire gaschromatografie, GC-MS, ionenchromatografie, gelpermeatiechromatografie, LC-MS.
      • Capillaire elektroforese.

      STUDIEMATERIAAL
      Cursus "Instrumentele analyse" - auteur: P. Verbeke - Plantijn Hogeschool
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      64

       lesuren

        28,70

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      155

       klokuren

        69,51

      Verdere toelichting:
      Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Korte toetsen tijdens de lesweken over afgewerkte hoofdstukken.
      • INT 7-1

      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       01,79

      Tweede examenperiode
      • INT 7-1

       

       

      3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Procesautomatisatie
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: CH:Chemie
      Code: 3CH06
      Academiejaar: 2010-2011
      Type: kernondersteunend
      Niveau: uitdiepend
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: Periode 7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 31
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma: deel 1
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Van Dyck Jos

      beschrijving nog niet beschikbaar

       

      3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Organische synthese
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: CH:Chemie
      Code: 30364
      Academiejaar: 2010-2011
      Type: kern
      Niveau: gespecialiseerd
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: Periode 7
      Aantal studiepunten: 4
      Wegingscoëfficient: 4
      Totaal aantal contacturen: 32
      Totaal studietijd: 104
      Deeltijds programma: deel 1
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Gutschoven Inge


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      Zowel de analist als de onderzoeker moet voldoende inzicht hebben in de opbouw, de synthese en de eigenschappen van meer complexe organische moleculen en hun synthesewijzen.
      De student moet in staat zijn de synthese van een organische verbinding in meerdere stappen te beredeneren opdat hij later in een synthese-laboratorium op een wetenschappelijk verantwoorde en veilige wijze kan bijdragen tot het optimaliseren en ontwikkelen van organische producten.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
      • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
      • CH110 speelt soepel in op een veranderende werksituatie
      • CH112 staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
      • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
      • CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
      • CH236 evalueert resultaten kritisch
      • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
      • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
      • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
      • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
      Beroepsspecifieke competenties
      • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


      1.       Schrijft het mechanisme van de synthetisch belangrijke organische reacties uit, in het bijzonder 
               van: 
                     a.       Additie, sustitutie en eliminatie  reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie 
                     b.       Carbonyl alfa - substitutiereacties 
                     c.       Carbonyl condensatiereacties 
                     d.       Omleggingsreacties en pericyclische reacties 
             
      2.      Schrijft het eindproduct op indien de reagentia en het substraat gegeven worden waarbij de 
               bovenstaande reacties worden toegepast
      3.      somt de soorten omleggingsreacties op en schrijft hun typische mechanisme uit
      4.      Onderscheidt de verschillende pericyclische reacties   
      5.      Verklaart aan de hand van de Woodward-hofmann regels de pericyclische reacties
      6.      Schrijft via retrosynthese een syntheseweg op vertrekkende van een naam van 
               een    molecule naar:             
                  a.       een alifatisch eindproduct 
                  b.       een aromatisch eindproduct 
               Dit door gebruik te maken van een combinatie van additie, eliminatie, substitutie, oxidatie, 
               reductie en omleggingsreacties (open boek). 
      7.       Past schutfuncties correct toe tijdens een synthese


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • aromaten

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN

      1.       Herhaling organische naamgeving
      2.       Synthetisch belangrijke organische reacties: 
                  a.       Carbonyl alfa- substitutiereacties 
                  b.       Carbonyl condensatiereacties 
                  c.       Additie, sustitutie en eliminatie  reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie 
                  d.       Omleggingsreacties en pericyclische reacties 
      3.     Retrosyntheseoefeningen van alifaten en aromaten
      4.    Omleggingen (zelfstudie) en pericyclische reacties

      STUDIEMATERIAAL

      1.   Cursus “Organische chemie“ – auteur: I. Gutschoven  – Plantijn Hogeschool
      2.   Handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2 , chapter
            22, chapter 23, chapter 30

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      28

       lesuren

        24,78

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      81

       klokuren

        71,68

      Verdere toelichting:
      • Het hoofdstuk omleggingen is zelfstudiepakket
      • de studenten geven verplicht  2u monitoraat organische naamgeving aan het 1ste jaar

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode


      1.      toetsing INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en 
               toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen  (70%)
      2.      -toets organische naamgeving en omleggingen in de loop van de lesweken (20% punten)
               - 10% van de punten wordt behaald door deelname aan het coaching project "organische
                  naamgeving" aan de eerstejaarsstudenten
      3.      multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek


      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       03,54

      Tweede examenperiode


      1.   toetsing INT7-3 “Organische chemie”  Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en 
            toepassingsvragen, zowel stellingvragen,    meerkeuzevragen als open vragen 
      2.   de punten van de toets organische naamgeving en omleggingen & de coachings punten blijven
             behouden

      3.   multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek

       

       

      3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Milieuchemie en actuele ontwikkelingen
        

      O.O. heeft componenten: Ja
      O.O. bestaat uit componenten Milieuchemie
      Actuele ontwikkelingen
      Afstudeerrichting: CH:Chemie
      Code: 30189
      Academiejaar: 2010-2011
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: Periode 7
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 32
      Totaal studietijd: 78
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Lector(en): Gutschoven Inge
      Meyers Caroline
      Reyniers Kathy
      Spanoghe Mark
      Van Cleemput Marjan


       


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CH230 benoemt de kern van het probleem
        • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
        • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
        • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
        • CH242 brengt structuur in ideeën
        • CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
        • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
        Beroepsspecifieke competenties
        • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        zie deelfiches

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        geen


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties
        zie deelfiches

         

         

        3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Milieuchemie
          

        Component behoort tot O.O.: Milieuchemie en actuele ontwikkelingen
        Afstudeerrichting: CH:Chemie
        Code: 30365
        Academiejaar: 2010-2011
        Type: kern
        Niveau: uitdiepend
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Periode 7
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 82
        Totaal aantal contacturen: 26
        Totaal studietijd: 63,96
        Deeltijds programma:
        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Meyers Caroline
        Reyniers Kathy
        Spanoghe Mark
        Van Cleemput Marjan


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Initiatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CH230 benoemt de kern van het probleem
          • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
          Beroepsspecifieke competenties
          • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
        • (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
        • legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
        • onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
        • begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
        • LEERINHOUDEN
          1.   Inleiding: belang van milieuzorg
          2.   Water 
                   a.    Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater 
                   b.    Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit 
                                  -Biochemisch zuurstofverbruik 
                                  -Chemisch zuurstofverbruik 
                                  -Totale organische koolstof 
                                  -Zuurtegraad 
                                  -Droogrest 
                                  -Nutriënten 
                   c.    Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater 
                   d.    Eutrofiëring 
                   e.    Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie 
                                  -Mechanisch fysische zuivering 
                                  -Biologische zuivering 
                                  -Slibverwerking 
                   f.     Industrieel afvalwater    
          3.    Lucht 
                   a.    Luchtkwaliteit 
                   b.    Bronnen van verontreiniging 
                   c.    T-profielen 
                   d.    Gasvormige luchtverontreiniging 
                   e.    Broeikaseffect 
                   f.     Zure regen 
                   g.    Gat in de ozonlaag 
                   h.    Fotochemische mist 
                   i.      Zwevend stof
          4.    Bodem 
                   a.    Samenstelling 
                   b.    Verontreiniging 
                               -Bronnen 
                               -Stoffen 
                   c.    Zware Metalen 
                   d.    Pesticiden
          5.    Relatie milieu en industrie
          6.   Inleiding tot de radiochemie

          STUDIEMATERIAAL
          1.  cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2010
          2.  cursus radiochemie (op e-campus) – auteur: Hubert Nachtegaele - Plantijn Hogeschool 2010
          3.  bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk)

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          26

           lesuren

            100,00

          practicum en oefeningen:

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

           klokuren

            00,00

          Verdere toelichting:
          Verplichte aanwezigheid voor de seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag. 

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          • Schriftelijke integratieve toetsing INT7-3, tijdens de examenweek 
          • Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
          • Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-3, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
            • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
              • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
              • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
              • niet uitvoeren van individuele taken
              • niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                 

          tijd voor examinering
          uren

          %
           
           00,00

          Tweede examenperiode
          • Schriftelijke integratieve toetsing INT7-3, tijdens de examenweek 
          • Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
          • Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-3, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
            • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
              • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
              • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
              • niet uitvoeren van individuele taken
              • niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                 

           

           

          3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Actuele ontwikkelingen
            

          Component behoort tot O.O.: Milieuchemie en actuele ontwikkelingen
          Afstudeerrichting: CH:Chemie
          Code: 30366
          Academiejaar: 2010-2011
          Type: kern
          Niveau: uitdiepend
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: Periode 7
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 18
          Totaal aantal contacturen: 6
          Totaal studietijd: 14,04
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Gutschoven Inge


           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Deze lessenreeks omvat twee actuele onderwerpen. Deze onderwerpen zullen in de loop van het jaar gekozen en uitgewerkt worden op basis van belangrijke actuele ontwikkelingen in de chemische sektor.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
            • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
            • CH242 brengt structuur in ideeën
            • CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
            • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
            Beroepsspecifieke competenties

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              1. Schat het belang van het opvolgen van de wetenschappelijke literatuur correct in.
              2. Vat de twee besproken onderwerpen samen in een verslag.
              LEERINHOUDEN
              Deze lessenreeks omvat twee actuele onderwerpen. Deze onderwerpen zullen in de loop van het jaar gekozen en uitgewerkt worden op basis van belangrijke actuele ontwikkelingen in de chemische sektor.

              STUDIEMATERIAAL
              Powerpoint presentatie, artikels,...

              WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              6

               lesuren

                33,33

              practicum en oefeningen:

               lesuren

                00,00

              vormen van groepsleren:

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

              12

               klokuren

                66,67

              Verdere toelichting:

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              Schriftelijk verslag van de besproken onderwerpen (5% van de score van INT7-4)

              Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel:

              Dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
              Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                      - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                                      - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                                      - niet uitvoeren van individuele taken
                                      - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde
                                         kerncompetenties


              tijd voor examinering
              uren

              %
               
               00,00

              Tweede examenperiode

              Herwerken van het schriftelijk verslag van de besproken onderwerpen (5% van de score van INT7-4)

              Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel:

              Dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
              Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                      - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                                      - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                                      - niet uitvoeren van individuele taken
                                      - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde
                                         kerncompetenties

               

               

              3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Kwaliteitszorg en projectmanagement
                

              O.O. heeft componenten: Ja
              O.O. bestaat uit componenten Toegepaste statistiek
              Projectmanagement
              Afstudeerrichting: CH:Chemie
              Code: 30275
              Academiejaar: 2010-2011
              Programmajaar: 3
              Periode binnen het modeltraject: Periode 7
              Aantal studiepunten: 4
              Wegingscoëfficient: 4
              Totaal aantal contacturen: 32
              Totaal studietijd: 104
              Examencontract: niet mogelijk
              Deliberatie: mogelijk
              Vrijstelling of overdracht: mogelijk
              Lector(en): Bruggeman Geert
              Van Vlaslaer Veerle


               


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
              • CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
              • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
              • CH109 blijft planmatig werken onder stress
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
              • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
              • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
              • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
              • CH236 evalueert resultaten kritisch
              • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
              • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
              • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
              • CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
              • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
              • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
              Beroepsspecifieke competenties
              • CH380 bewaakt de voortgang van processen

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              alle info zie deelfiches

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
              • jaarcluster statistiek en POP

              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

              geen


              Andere begincompetenties
              zie deelfiches

               

               

              3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Toegepaste statistiek
                

              Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
              Afstudeerrichting: CH:Chemie
              Code: 30192
              Academiejaar: 2010-2011
              Type: kernondersteunend
              Niveau: gespecialiseerd
              Programmajaar: 3
              Periode binnen het modeltraject: Periode 7
              Aantal studiepunten: nvt
              Wegingscoëfficient: 80
              Totaal aantal contacturen: 16
              Totaal studietijd: 83,2
              Deeltijds programma:
              Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
              Onderwijstaal: Nederlands
              Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


               

              KORTE OMSCHRIJVING
              Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
              De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
              • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
              • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
              • CH236 evalueert resultaten kritisch
              • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
              • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                •   kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
                •   voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
                • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
                • werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s
                • kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteertde rapportering.
                •   kent de basisprincipes van kwaliteitszorg.
                • leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken
                LEERINHOUDEN

                1. Interne QC
                a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                c. controlekaarten (met leesregels)
                2. externe QC (interlab)
                a. Youdenplot
                b. zaagtandplot

                c. PomPlot


                STUDIEMATERIAAL

                hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2010-2011

                “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2010-2011

                wetenschappelijke artikels
                rekenmachine

                aanvullend in de bib:
                ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000

                ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                14

                 lesuren

                  26,42

                practicum en oefeningen:

                0

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                0

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                37

                 klokuren

                  69,81

                Verdere toelichting:
                hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
                zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode


                open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1ste, 2de en 3de jaar) en bevat geen opgeloste oefeningen
                gebruik van een rekenmachine is toegelaten
                samenstelling van de vragen:
                - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

                Berekening van het cijfer voor het opleidingsonderdeel
                 
                - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                   - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                   - niet uitvoeren van individuele taken
                   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                 


                tijd voor examinering
                uren
                2

                %
                 
                 03,77

                Tweede examenperiode
                idem

                 

                 

                3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Projectmanagement
                  

                Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                Code: 30276
                Academiejaar: 2010-2011
                Type: kernondersteunend
                Niveau: gespecialiseerd
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 20
                Totaal aantal contacturen: 16
                Totaal studietijd: 20,8
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Bruggeman Geert


                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
                • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
                • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
                • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
                • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
                • BL234 Evalueert resulaten kritisch
                • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
                • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
                Beroepsspecifieke competenties
                • CH380 bewaakt de voortgang van processen

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                Hij/zij handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement

                Hij/zij  past Quality Tools toe waar nuttig

                LEERINHOUDEN

                Projectmanagement
                Systemen voor projectmanagement
                Quality Tools

                STUDIEMATERIAAL

                Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)
                Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                8

                 lesuren

                  50,00

                practicum en oefeningen:

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                8

                 lesuren

                  50,00

                studietijd buiten contacturen:

                 klokuren

                  00,00

                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode


                Beoordeling proces en resultaat van de casus .

                Afwezigheden:

                Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

                 

                Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

                Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

                 

                Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

                - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

                - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

                   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

                   - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

                   - niet uitvoeren van individuele taken

                   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                 

                 


                tijd voor examinering
                uren

                %
                 
                 00,00

                Tweede examenperiode

                Individuele opdracht

                 

                 

                3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                  

                O.O. heeft componenten: Ja
                O.O. bestaat uit componenten Seminaries
                Geïntegreerd lab
                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                Code: 30064
                Academiejaar: 2010-2011
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                Aantal studiepunten: 15
                Wegingscoëfficient: 15
                Totaal aantal contacturen: 189
                Totaal studietijd: 390
                Examencontract: niet mogelijk
                Deliberatie: mogelijk
                Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                Lector(en): Gutschoven Inge
                Verbeke Patrick


                 


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                  • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
                  • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  zie ECTS-deelfiches componenten

                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                  • jaarcluster statistiek en POP

                  Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                • instrumentele analyse
                • organische chemie

                • Andere begincompetenties

                  zie ECTS-deelfiches componenten


                   

                   

                  3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Geïntegreerd lab
                    

                  Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                  Afstudeerrichting: CH:Chemie
                  Code: 30065
                  Academiejaar: 2010-2011
                  Type: kern
                  Niveau: gespecialiseerd
                  Programmajaar: 3
                  Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                  Aantal studiepunten: nvt
                  Wegingscoëfficient: 90
                  Totaal aantal contacturen: 178
                  Totaal studietijd: 351
                  Deeltijds programma:
                  Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                  Onderwijstaal: Nederlands
                  Lector(en): Gutschoven Inge
                  Verbeke Patrick


                   

                  KORTE OMSCHRIJVING


                  In het geïntegreerd lab worden alle courante analysetechnieken uitgevoerd, milieu-analyses gedaan, moleculen gesynthetiseerd en gekarakteriseerd, instrumenten en methoden gevalideerd.
                  Naast het leren werken met vaak ingewikkelde apparatuur wordt aandacht besteed aan onderhoud en troubleshooting. De studenten worden gesensibiliseerd voor de kwaliteitsbewaking en –zorg via het valideren van toestellen en analysemethoden. Computers worden intensief gebruikt, zowel online met de apparatuur, als voor opzoekwerk en rapportering.
                  Zo is de toekomstige laboratoriumtechnoloog bijna paraat om de stap te zetten van een leeromgeving naar een reële laboratoriumomgeving.

                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                    • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
                    • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    • Hij bereidt standaarden en monsters op de gepaste manier. 
                    • Tijdens de analyse heeft hij zicht op de betekenis van de bekomen meetwaarden. 
                    • Uitgaande van de meetwaarden is hij in staat de gevraagde informatie over het oorspronkelijk staal weer te geven.
                    • rapporteert mondeling en schriftelijk correct over de resultaten van zijn werkzaamheden
                    • voert op een technisch-wetenschappelijke wijze zelfstandig een meerstaps organische synthese uit
                    • voert met behulp van verschillende technieken een zuiverheidscontrole uit:
                      a.  kook-en smeltpuntsbepaling
                      b.  gaschromatografie
                      c.  dunnelaagchromatografie
                      d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV, massa 
                    • schrijft het mechanisme van de uitgevoerde syntheses uit
                    • geeft het principe van C13-nmr weer
                    • interpreteert een eenvoudig C13 spectrum 
                    • bepaalt op basis van een IR, UV, NMR en massaspectrum de structuur van een organische molecule 
                    • werkt multidisciplinair tijdens de uitvoering van de labexperimenten 
                    • beoordeelt op een kritische wijze de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende resultaten
                    • maakt gebruik van de verschillende technieken die gebruikt worden als identificatie- en analysemethode
                    • verwijdert op een veilige milieubewuste wijze het afval 
                    • zoekt aan de hand van boeken in de bibliotheek of via het internet een synthese of een zuiverheidscontrole op 
                       
                    LEERINHOUDEN
                    1. De studenten worden vaardiger in het gebruik van reeds bekende analysetechnieken; zij besteden meer aandacht aan de optimalisatie van meetparameters en onderhoud van toestellen. Een aantal bijkomende analysemethoden worden toegepast. Verschillende bepalingen kaderen in de analyse van milieumonsters.
                    2. Volgende topics komen aan bod: controle van een UV-VIS spectrofotometer, FTIR-spectrofotometrie, AAS, wateranalyse (BOD, COD, e.a.), Karl-Fischer titratie, HPLC, GC, IC, gebruik van software voor data-acquisitie en -verwerking, validatie van analysemethodes.
                    3. Meerstapsyntheses in praktijk brengen
                      a.  van aromaten
                      b.  van alifaten 
                    4. Zuiverheidscontrole van de gesynthetiseerde moleculen via
                      a.  kook-en smeltpuntsbepaling
                      b.  gaschromatografie
                      c.  dunnelaagchromatografie
                      d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV 
                    5. Spectroscopie in de organische synthese:
                      a.  13C en 1H NMR
                      b.  IR
                      c.  Massaspectrometrie
                      d.  UV 
                    6. verslaggeving van de resultaten

                    STUDIEMATERIAAL


                    Cursus "Geïntegreerd lab" - auteur P. Verbeke- Plantijn Hogeschool
                    Cursus “Organische synthese” – auteur: I. Gutschoven - Plantijn Hogeschool

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm uren  

                    %

                    hoor- en werkcolleges:

                     lesuren

                      00,00

                    practicum en oefeningen:

                    174

                     lesuren

                      43,07

                    vormen van groepsleren:

                     lesuren

                      00,00

                    studietijd buiten contacturen:

                    226

                     klokuren

                      55,94

                    Verdere toelichting:

                    Lab: de studenten werken per 2.
                    Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.
                    Het geintegreerd lab wordt afgesloten met een overkoepelend project.

                    .


                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    • Observatie van het lab-werk, beoordeling van de verslagen, toetsen over parate kennis.
                      Afwezigheden:
                      Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief
                       
                      Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
                      Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel
                    • Geïntegreerde toets INT 7-6 over parate kennis en vraagstukken.
                      Multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek.
                    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
                       
                      - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                         - niet uitvoeren van individuele taken
                         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                       

                    tijd voor examinering
                    uren
                    4

                    %
                     
                     00,99

                    Tweede examenperiode
                    • De punten m.b.t. de labsessies blijven behouden.
                    • De toets INT 7-6 wordt hernomen.
                      Multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
                    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel : zie hiervoor.

                     

                     

                    3 Chemie - 3CH - Onderdelen - POP 3
                      

                    Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                    Afstudeerrichting: CH:Chemie
                    Code: 30274
                    Academiejaar: 2010-2011
                    Type: kern
                    Niveau: gespecialiseerd
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 5
                    Totaal aantal contacturen: 0
                    Totaal studietijd: 22,1
                    Deeltijds programma:
                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Gutschoven Inge
                    Pittois Karen
                    Soetaert Anneleen
                    Spanoghe Mark
                    Van Cleemput Marjan
                    Van Dyck Jos
                    Verbeke Patrick


                     

                    KORTE OMSCHRIJVING
                    Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn studie zelf te kunnen opvolgen.

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • CH104 gaat constructief om met kritiek
                    • CH105 leert uit zijn fouten
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                      Beroepsspecifieke competenties

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.

                        Dank zij het POP
                        1. kan de student reflecteren over het eigen handelen
                        2. en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
                        LEERINHOUDEN
                        Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

                        STUDIEMATERIAAL
                        1. "Het algemene CGO-boek"
                        2. map met invulbladen

                        WERKVORMEN
                        Soort werkvorm uren  

                        %

                        hoor- en werkcolleges:

                        0

                         lesuren

                          00,00

                        practicum en oefeningen:

                         lesuren

                          00,00

                        vormen van groepsleren:

                         lesuren

                          00,00

                        studietijd buiten contacturen:

                        12

                         klokuren

                          100,00

                        Verdere toelichting:

                        EVALUATIE

                        Eerste examenperiode
                        Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
                        tijd voor examinering
                        uren

                        %
                         
                         00,00

                        Tweede examenperiode
                        Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.

                         

                         

                        3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Seminaries
                          

                        Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
                        Afstudeerrichting: CH:Chemie
                        Code: 30067
                        Academiejaar: 2010-2011
                        Type: kern
                        Niveau: gespecialiseerd
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                        Aantal studiepunten: nvt
                        Wegingscoëfficient: 5
                        Totaal aantal contacturen: 11
                        Totaal studietijd: 19,5
                        Deeltijds programma:
                        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                        Onderwijstaal: Nederlands
                        Lector(en): Gutschoven Inge
                        Verbeke Patrick


                         

                        KORTE OMSCHRIJVING

                        Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. De initiatieven worden gestuurd door verschillende lectoren en kunnen onder meer volgende activiteiten omvatten: bedrijfsbezoeken, het bijwonen van voordrachten, de analyse en bespreking van concrete probleemsituaties, het gebruik van moderne informatiebronnen en -vormen.

                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                          Algemene beroepsgerichte competenties
                          • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                          • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                          • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
                          • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                          LEERINHOUDEN
                          De inhoud van de seminaries worden in de loop van het academiejaar geconcretiseerd.

                          STUDIEMATERIAAL
                          Nota's van de voordrachten.

                          WERKVORMEN
                          Soort werkvorm uren  

                          %

                          hoor- en werkcolleges:

                          9

                           lesuren

                            39,13

                          practicum en oefeningen:

                           lesuren

                            00,00

                          vormen van groepsleren:

                           lesuren

                            00,00

                          studietijd buiten contacturen:

                          12

                           klokuren

                            52,17

                          Verdere toelichting:

                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode



                          Aanwezigheid is verplicht.
                          Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

                          De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets INT 7-6.

                          Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
                           
                          - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                          - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                             - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                             - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                             - niet uitvoeren van individuele taken
                             - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                           


                          tijd voor examinering
                          uren
                          2

                          %
                           
                           08,70

                          Tweede examenperiode

                          De toets INT 7-6 wordt hernomen.

                          Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel : zie hiervoor.

                           

                           

                          3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Stage en eindwerk
                            

                          O.O. heeft componenten: Neen
                          Afstudeerrichting: CH:Chemie
                          Code: 30349
                          Academiejaar: 2010-2011
                          Type: kern
                          Niveau: gespecialiseerd
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: Periode 8
                          Aantal studiepunten: 23
                          Wegingscoëfficient: 23
                          Totaal aantal contacturen: 1
                          Totaal studietijd: 598
                          Deeltijds programma: deel 2
                          Examencontract: niet mogelijk
                          Deliberatie: mogelijk
                          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                          Onderwijstaal: Nederlands
                          Lector(en): Verbeke Patrick


                           

                          KORTE OMSCHRIJVING

                          De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

                          Studenten uit de afstudeerrichting Chemie komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.


                          Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                          • CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
                          Algemene beroepsgerichte competenties
                          • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                          • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
                          • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                          • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                          • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                          • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                          • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                          • CH253 mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
                          • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
                          • CH364 past het geldende kwaliteitszorgsysteem toe en bouwt het uit
                          • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
                          • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel
                          • CH371 functioneert in een operatorteam

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                          De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

                          1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
                          2. De student leert zelfstandig werken.
                          3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
                          4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                          geslaagd zijn in 2CH.
                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                          alle opleidingsonderdelen van het 3de jaar


                          Andere begincompetenties
                          De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                          LEERINHOUDEN
                          • De studenten van de afstudeerrichting Chemie kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het valideren van een analysetechniek, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden, de vergelijking van verschillende analysemethoden.

                          STUDIEMATERIAAL
                          • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
                          • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

                          WERKVORMEN
                          Soort werkvorm uren  

                          %

                          hoor- en werkcolleges:

                          0

                           lesuren

                            00,00

                          practicum en oefeningen:

                          0

                           lesuren

                            00,00

                          vormen van groepsleren:

                          0

                           lesuren

                            00,00

                          studietijd buiten contacturen:

                          598

                           klokuren

                            99,83

                          Verdere toelichting:
                          • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                          • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
                          • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
                          • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
                          • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode
                          • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
                          • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                             -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                             -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
                             -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

                          tijd voor examinering
                          uren
                          1

                          %
                           
                           00,17

                          Tweede examenperiode
                          • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
                          • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
                          • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.