|
|
Component behoort tot O.O.: |
Witte biotechnologie |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30222 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
72 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
56,16 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Meyers Caroline
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
- (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
- legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
- onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
- begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Inleiding: belang van milieuzorg 2. Water a. Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater b. Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit -Biochemisch zuurstofverbruik -Chemisch zuurstofverbruik -Totale organische koolstof -Zuurtegraad -Droogrest -Nutriënten c. Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater d. Eutrofiëring e. Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie -Mechanisch fysische zuivering -Biologische zuivering -Slibverwerking f. Industrieel afvalwater 3. Lucht a. Luchtkwaliteit b. Bronnen van verontreiniging c. T-profielen d. Gasvormige luchtverontreiniging e. Broeikaseffect f. Zure regen g. Gat in de ozonlaag h. Fotochemische mist i. Zwevend stof 4. Bodem a. Samenstelling b. Verontreiniging -Bronnen -Stoffen c. Zware Metalen d. Pesticiden 5. Relatie milieu en industrie 6. Inleiding tot de radiochemie
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2010 2. cursus radiochemie (op e-campus) – auteur: Hubert Nachtegaele - Plantijn Hogeschool 2010 3. bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
41,27
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35
|
klokuren
|
55,56
|
Verdere toelichting:
Verplichte aanwezigheid voor de seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijke integratieve toetsing INT7-5, tijdens de examenweek
- Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
- Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-3, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijke integratieve toetsing INT7-5, tijdens de examenweek
- Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
- Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-3, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
|
| |
|