1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Blik op de wereld 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10399 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Dries Michel Godschalk Lise Gotink Heidi Ihmsen Hans Lodewijks Jan Roland Kristien Seghers Annemie Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, informatiemanagement, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
a.
Onderzoeksvaardigheden
:
-
Metacognitieve vaardigheden (leercompetenties): studeren, informatieverwerking (oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren), zelfsturing,…
-
Informatiemanagement (bronnenanalyse en verwerking)
-
Taalvaardigheid (samenvatting, kritische tekst, leerlingentekst)
b.
Kritische gerichtheid
:
o
Jezelf in vraag kunnen stellen
o
De andere in vraag kunnen stellen
o
De informatie in vraag kunnen stellen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
zie ects andere opleidingsonderdelen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
idem
|
Andere begincompetenties
|
idem
|
LEERINHOUDEN
|
- Informatieverwerking: oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten.
- Wat is wetenschappelijk onderzoek?
- Informatiemanagement: Bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken en verwerken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
20,51
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
12,82
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
02,56
|
studietijd buiten contacturen:
|
50
|
klokuren
|
64,10
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
1e periode:
Permanente evaluatie van leerproces: oriënterend lezen, schema, samenvatting
Productevaluatie: schema, samenvatting
2e periode:
Permanente evaluatie van leerproces: bronnen opzoeken, analyseren en verwerken
Productevaluatie: referentielijst met verantwoording, leerlingentekst, posterpresentatie, kritische evaluatie
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Aan de hand van een gegeven onderwerp het volgende uitwerken:
- schema
- samenvatting
- referentielijst met verantwoording
- leerlingentekst
- poster
- kritische zelfevaluatie van proces en product.
|
|
| |
|