ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Blik op de wereld 1
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10399
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Dries Michel
Godschalk Lise
Gotink Heidi
Ihmsen Hans
Lodewijks Jan
Roland Kristien
Seghers Annemie
Vandecruys Gert


 

KORTE OMSCHRIJVING

Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, informatiemanagement, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    a.      Onderzoeksvaardigheden :

     

    - Metacognitieve vaardigheden (leercompetenties): studeren, informatieverwerking (oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren), zelfsturing,…

    Informatiemanagement (bronnenanalyse en verwerking)

    Taalvaardigheid (samenvatting, kritische tekst, leerlingentekst)

    b.      Kritische gerichtheid :

    o     Jezelf in vraag kunnen stellen

    o     De andere in vraag kunnen stellen

    o     De informatie in vraag kunnen stellen


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
    zie ects andere opleidingsonderdelen
    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    idem
    Andere begincompetenties
    idem
    LEERINHOUDEN

    - Informatieverwerking: oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten.

    - Wat is wetenschappelijk onderzoek?

    - Informatiemanagement: Bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken en verwerken.


    STUDIEMATERIAAL

    Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform.


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    16

     lesuren

      20,51

    practicum en oefeningen:

    10

     lesuren

      12,82

    vormen van groepsleren:

    2

     lesuren

      02,56

    studietijd buiten contacturen:

    50

     klokuren

      64,10

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    1e periode:

    Permanente evaluatie van leerproces: oriënterend lezen, schema, samenvatting

    Productevaluatie: schema, samenvatting

    2e periode:

    Permanente evaluatie van leerproces: bronnen opzoeken, analyseren en verwerken

    Productevaluatie: referentielijst met verantwoording, leerlingentekst, posterpresentatie, kritische evaluatie

     


    tijd voor examinering
    uren

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode

    Aan de hand van een gegeven onderwerp het volgende uitwerken:

    - schema

    - samenvatting

    - referentielijst met verantwoording

    - leerlingentekst

    - poster

    - kritische zelfevaluatie van proces en product.