1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Verzorging (module 1) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10412 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
25,5 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lodewijks Jan
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Directe zorg:
basisprincipes EHBO, hand -en voetverzorging, huisapotheek
Indirecte zorg:
zorg voor woon -en leefomgeving, zorg voor textiel, realisatie van sfeerscheppende en functionele elementen
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Directe zorg:
De leerlingen de basisprincipes en handelingen van EHBO, hand -en voetverzorging en de inhoud van de huisapotheek.
Indirecte zorg:
De leerlingen weten hoe de hygiëne, verwarming, verluchting, verlichting, veiligheid en sfeer in de woning kan worden geoptimaliseerd.
De leerlingen kunnen een handdoek, zakdoek en T-shirt strijken.
De leerlingen kunnen een sfeerscheppend en functioneel werkstuk realiseren, aangepast voor leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Directe zorg:
basisprincipes EHBO
hand -en voetverzorging
huisapotheek
Indirecte zorg:
zorg voor woon -en leefomgeving
zorg voor textiel
realisatie van sfeerscheppende en functionele elementen
|
STUDIEMATERIAAL
|
naslagwerk textielzorg
cursus verzorging module 1
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
18,32
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
15,27
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
40
|
klokuren
|
61,07
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.
1/4 permanente evaluatie (25% opdrachten theorie; 50% opdrachten praktijk; 25% vakdidactiek)
3/4 examen (50% theorie; 50% praktijk)
Voor elke component (theorie, praktijk, vakdidactiek) dient 50% behaald te worden (voor permanente evaluatie en het examen).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Behoud punten permanente evaluatie (1/4)
+ Jaarexamen: 3/4 examen (50% praktijk / 50% theorie)
|
|
| |
|