ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Verzorging (module 1)
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10412
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 25,5
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Lodewijks Jan


 

KORTE OMSCHRIJVING

Directe zorg:

basisprincipes EHBO, hand -en voetverzorging, huisapotheek

Indirecte zorg:

zorg voor woon -en leefomgeving, zorg voor textiel, realisatie van sfeerscheppende en functionele elementen


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Directe zorg:

De leerlingen de basisprincipes en handelingen van EHBO, hand -en voetverzorging en de inhoud van de huisapotheek.

Indirecte zorg:

De leerlingen weten hoe de hygiëne, verwarming, verluchting, verlichting, veiligheid en sfeer in de woning kan worden geoptimaliseerd.

De leerlingen kunnen een handdoek, zakdoek en T-shirt strijken.

De leerlingen kunnen een sfeerscheppend en functioneel werkstuk realiseren, aangepast voor leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN

Directe zorg:

basisprincipes EHBO

hand -en voetverzorging

 huisapotheek

Indirecte zorg:

zorg voor woon -en leefomgeving

zorg voor textiel

realisatie van sfeerscheppende en functionele elementen


STUDIEMATERIAAL

naslagwerk textielzorg

cursus verzorging module 1


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

12

 lesuren

  18,32

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  15,27

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

40

 klokuren

  61,07

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.

Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.

1/4 permanente evaluatie (25% opdrachten theorie; 50% opdrachten praktijk; 25% vakdidactiek)

3/4 examen (50% theorie; 50% praktijk)

Voor elke component (theorie, praktijk, vakdidactiek) dient 50% behaald te worden (voor permanente evaluatie en het examen).


tijd voor examinering
uren
3,5

%
 
 05,34

Tweede examenperiode

Behoud punten permanente evaluatie (1/4)

+ Jaarexamen: 3/4 examen (50% praktijk / 50% theorie)