ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Verzorging (module 2)
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10414
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 47
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Lodewijks Jan


 

KORTE OMSCHRIJVING
Tijdens de praktijklessen indirecte zorg werken de studenten rond de verschillende componenten van kwaliteitsvol werken.  

De lessen theorie en vakdidactiek directe zorg staan in het teken van de basisbegrippen en basisprincipes van de personenzorg.



COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
* De studenten werken met oog voor kwaliteit:
- methodisch handelen;
- milieubewust handelen;
- veilig handelen;
- ergonomisch handelen;
- hygiënisch handelen;
- economisch handelen;
- respectvol handelen.

* De studenten kennen de basisbegrippen en basisprincipes van volgende aspecten uit de personenzorg:
- uiterlijk en voorkomen
- handen en voeten
- haar
- huid
- gelaat
- mond en gebit
- zintuigen
- kleding en schoeisel
- lichaamshouding, slaap en rust
- geslachtskenmerken

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
/
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
/
Andere begincompetenties
/
LEERINHOUDEN
* Zorg en kwaliteit (praktijk)
- creatie van een decoratief werkstuk (methodisch werken)
- creatie van een functioneel werkstuk (economisch werken)
- ontwerp van een gezelschapsspel (hygiënisch werken - onderhoud van de kleinhuishouding)
- veiligheid in huis (pictogrammen - veiligheidsborden)
- strijken van linnengoed (methodisch werken)
- veiligheid en ergonomie (bezoek aan het veiligheidsinstituut)

* Basisprincipes personenzorg (theorie / vakdidactiek)
- uiterlijk en voorkomen
- handen en voeten
- haarwassing en haarzorg
- huidreiniging en huidzorg
- gelaatsreiniging en gelaatszorg
- mond en gebitszorg
- zorg aan zintuigen
- zorg aan kleding en schoeisel
- zorg aan lichaamshouding, slaap en rust
- geslachtskenmerken en zorg

STUDIEMATERIAAL
- presentatie zorg en kwaliteit
- cursus verzorging module 2
- voel je goed in je vel (Christelijke mutualiteit)
- Help! (Rode kruis)

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

16

 lesuren

  25,40

practicum en oefeningen:

14

 lesuren

  22,22

vormen van groepsleren:

14

 lesuren

  22,22

studietijd buiten contacturen:

16

 klokuren

  25,40

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Permanente evaluatie (50%)

praktijklessen + praktijkverslagen: 40%
vakdidactiek: 10%

Examen (50%):

praktijk: 20%
theorie: 30%


tijd voor examinering
uren
3

%
 
 04,76

Tweede examenperiode
Permanente evaluatie (50%)

praktijklessen + praktijkverslagen: 40%
vakdidactiek: 10%

Examen (50%):

praktijk: 20%
theorie: 30%