1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Wetenschappelijke ondersteuning VV 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10415 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
54 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging. De studenten zoeken oplossingen met de lector om het ontstaan en de gedragingen van materie te kunnen verklaren. Het vertrekpunt is altijd het dagelijkse leven. De studenten worden ook voorbereid om de leerstof van het tweede en derdejaar te kunnen begrijpen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De nodige chemische en fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.
Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen
Chemische gedragingen vanuit wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren. Waarom lossen stoffen op in water? Wat heeft dit voor gevolg voor het water?
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Module 1: chemie rond water: oplosbaarheid, welke stoffen, concentraties,welke reacties.....
fasenovergangen van water, ................
Module 2 organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden, .............
rubber, aardolie, aardgas, benzine, margarine, vruchtenaroma's,
|
STUDIEMATERIAAL
|
eigen cursussen:
deel 1 wetenschappelijke ondersteuning
deel 2 koolstofchemie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
50
|
lesuren
|
92,59
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
|
klokuren
|
00,00
|
Verdere toelichting:
In de hoor en werkcollege zitten veel oefeningen om alles met de lector samen in te oefenen.
Verder zijn er nog een heel deel oefeningen die zelfstandig uitgevoerd kunnen worden en verbeterd worden door de lector.
Er is nog een educatief pakket rond chemie dat online beschikbaar is
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
december deel 1
juni deel 2
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Dit is een jaarvak. In het totaal moet je geslaagd zijn.
Bij herexamen moeten de leerstof van module1 en van module 2 herdaan worden.
|
|
| |
|