|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Taalbeheersing & expressieve vaardigh. |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10397 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
44 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gotink Heidi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:
- taalbeheersing (werkcolleges), - expressieve vaardigheden (workshop).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl. De student kan specifieke teksten schrijven voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur. De student kan teksten beoordelen op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen. De student is gericht op correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Algemeen Nederlands (Europese Taalnorm C1) + basiskennis grammaticale terminologie.
|
LEERINHOUDEN
|
Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden
correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw, tekstsamenhang en tekststructuur, - samenvatten,
leerlingentekst schrijven, presentatietechnieken, mondelinge presentaties, stembeheersing en uitspraak, - expressieve vaardigheden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities
- oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
16,13
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
16,13
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
80
|
klokuren
|
64,52
|
Verdere toelichting:
Taalbeheersing:
-
werkcolleges,
- oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).
Expressieve vaardigheden:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie + examen (100%) 1. Examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%) 2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst (35%)
- inhoud,
- structuur en opmaak,
- leesbaarheid,
- correct taalgebruik.
3. Mondelinge presentatie (25%)
- inhoud en structuur,
- expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
- contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
- uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).
Permanente evaluatie voor de werkcolleges en workshops: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen. Ongewettigde afwezigheid geeft aanleiding tot een negatieve beoordeling van de score op het gehele opleidingsonderdeel. Een groot tekort op de taalvaardigheidstest/schriftelijk examen resulteert in een tekort op het eindresultaat.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondeling + Schriftelijk examen (100%)
1. Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%) 2. Samenvatting en Leerlingentekst (35%) 3. Presentatie (25%).
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Contact- en gesprekvaardigheden |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10363 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Vergadertechnieken worden besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
-
inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
-
dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
-
situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
-
bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
-
inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
-
stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
-
blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
-
alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
- erkennend kunnen reageren op een klasgroep
- effeciënt kunnen vergaderen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
- bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
-
communicatiemodel
-
communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
-
stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
-
zichtbare en hoorbare expressieve factoren
- basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
- vergadertechnieken
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
35,90
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
46
|
klokuren
|
58,97
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
juni schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof, 75% van de punten
-
de studenten maken een reflectieopdracht omtrent hun communicatieve vaardigheden die meetelt voor 25% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 75% van de punten
-
de reflectieopdracht kan hermaakt worden voor de 2e zittijd wanneer deze in eerste zit niet voldoet. Wanneer deze wel voldoet worden de punten van de eerste zittijd overgenomen.
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Psychopedagogiek & agogische vaardigh. |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10398 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie
- op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext organiseren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties
- bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren
- bereidheid tot interactief participeren
- bereidheid tot kritische ingesteldheid
- bereidheid tot samenwerken
|
LEERINHOUDEN
|
- competentiemodel van de opleiding
- waarnemen en werkelijkheid/sociale perceptie
- leren/leerstijlen/mindmapping
- werking van het geheugen
- denken en intelligentie
- motivatie en faalangst
- ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's, videomateriaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
34,62
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
64
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoor- en werkcolleges
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- schriftelijk examen in december over de eerste helft van de leerstof:: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten
- schriftelijk examen in juni over de tweede helft van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof. 100% van de punten
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Ped. wetenschappen & algemene didactiek |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10364 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
60 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Ihmsen Hans
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden en om tijdens een les rekening mee te houden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Pedagogische wetenschappen 1 LO, deel 1 & 2, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
48
|
lesuren
|
36,92
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
04,62
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
70
|
klokuren
|
53,85
|
Verdere toelichting:
-
Hoorcolleges
-
Oefeningen en opdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen in december (65%), schriftelijk examen in juni (35%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Informatieverwerking |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10094 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
34 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Santens Roald
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
- leergierig zijn
- flexibel zijn
|
LEERINHOUDEN
|
-
Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
-
Hardware
-
Zoeken op internet
-
Word 2007 : opmaken van documenten
-
Excel 2007: puntentabel maken en beheren
- Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
31,71
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
04,88
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
58,54
|
Verdere toelichting:
werkcolleges: vaardigheden inoefenen
Vormen van groepsleren : bij BZW (horend bij de major).
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie: vakoverschrijdend, taken uit andere vakken worden geëvalueerd op ICT-toepassing. (25%)
- Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (75%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%). De punten van permanente evaluatie worden niet overgedragen.
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Blik op de wereld 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10399 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Dries Michel Godschalk Lise Gotink Heidi Ihmsen Hans Lodewijks Jan Roland Kristien Seghers Annemie Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, informatiemanagement, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
a.
Onderzoeksvaardigheden
:
-
Metacognitieve vaardigheden (leercompetenties): studeren, informatieverwerking (oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren), zelfsturing,…
-
Informatiemanagement (bronnenanalyse en verwerking)
-
Taalvaardigheid (samenvatting, kritische tekst, leerlingentekst)
b.
Kritische gerichtheid
:
o
Jezelf in vraag kunnen stellen
o
De andere in vraag kunnen stellen
o
De informatie in vraag kunnen stellen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
zie ects andere opleidingsonderdelen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
idem
|
Andere begincompetenties
|
idem
|
LEERINHOUDEN
|
- Informatieverwerking: oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten.
- Wat is wetenschappelijk onderzoek?
- Informatiemanagement: Bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken en verwerken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
20,51
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
12,82
|
vormen van groepsleren:
|
2
|
lesuren
|
02,56
|
studietijd buiten contacturen:
|
50
|
klokuren
|
64,10
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
1e periode:
Permanente evaluatie van leerproces: oriënterend lezen, schema, samenvatting
Productevaluatie: schema, samenvatting
2e periode:
Permanente evaluatie van leerproces: bronnen opzoeken, analyseren en verwerken
Productevaluatie: referentielijst met verantwoording, leerlingentekst, posterpresentatie, kritische evaluatie
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Aan de hand van een gegeven onderwerp het volgende uitwerken:
- schema
- samenvatting
- referentielijst met verantwoording
- leerlingentekst
- poster
- kritische zelfevaluatie van proces en product.
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Zorg voor voeding (module 1) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10411 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
nog niet beschikbaar |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Seghers Annemie
|
Nog geen gegevens gevonden
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Verzorging (module 1) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10412 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
25,5 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lodewijks Jan
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Directe zorg:
basisprincipes EHBO, hand -en voetverzorging, huisapotheek
Indirecte zorg:
zorg voor woon -en leefomgeving, zorg voor textiel, realisatie van sfeerscheppende en functionele elementen
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Directe zorg:
De leerlingen de basisprincipes en handelingen van EHBO, hand -en voetverzorging en de inhoud van de huisapotheek.
Indirecte zorg:
De leerlingen weten hoe de hygiëne, verwarming, verluchting, verlichting, veiligheid en sfeer in de woning kan worden geoptimaliseerd.
De leerlingen kunnen een handdoek, zakdoek en T-shirt strijken.
De leerlingen kunnen een sfeerscheppend en functioneel werkstuk realiseren, aangepast voor leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Directe zorg:
basisprincipes EHBO
hand -en voetverzorging
huisapotheek
Indirecte zorg:
zorg voor woon -en leefomgeving
zorg voor textiel
realisatie van sfeerscheppende en functionele elementen
|
STUDIEMATERIAAL
|
naslagwerk textielzorg
cursus verzorging module 1
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
18,32
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
lesuren
|
15,27
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
40
|
klokuren
|
61,07
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.
1/4 permanente evaluatie (25% opdrachten theorie; 50% opdrachten praktijk; 25% vakdidactiek)
3/4 examen (50% theorie; 50% praktijk)
Voor elke component (theorie, praktijk, vakdidactiek) dient 50% behaald te worden (voor permanente evaluatie en het examen).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Behoud punten permanente evaluatie (1/4)
+ Jaarexamen: 3/4 examen (50% praktijk / 50% theorie)
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Zorg voor voeding (module 2) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10413 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
nog niet beschikbaar |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lodewijks Jan Seghers Annemie
|
Nog geen gegevens gevonden
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Verzorging (module 2) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10414 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
47 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lodewijks Jan
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens de praktijklessen indirecte zorg werken de studenten rond de verschillende componenten van kwaliteitsvol werken.
De lessen theorie en vakdidactiek directe zorg staan in het teken van de basisbegrippen en basisprincipes van de personenzorg.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
* De studenten werken met oog voor kwaliteit: - methodisch handelen; - milieubewust handelen; - veilig handelen; - ergonomisch handelen; - hygiënisch handelen; - economisch handelen; - respectvol handelen.
* De studenten kennen de basisbegrippen en basisprincipes van volgende aspecten uit de personenzorg: - uiterlijk en voorkomen - handen en voeten - haar - huid - gelaat - mond en gebit - zintuigen - kleding en schoeisel - lichaamshouding, slaap en rust - geslachtskenmerken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
/
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
/
|
Andere begincompetenties
|
/
|
LEERINHOUDEN
|
* Zorg en kwaliteit (praktijk)
- creatie van een decoratief werkstuk (methodisch werken) - creatie van een functioneel werkstuk (economisch werken) - ontwerp van een gezelschapsspel (hygiënisch werken - onderhoud van de kleinhuishouding) - veiligheid in huis (pictogrammen - veiligheidsborden) - strijken van linnengoed (methodisch werken) - veiligheid en ergonomie (bezoek aan het veiligheidsinstituut)
* Basisprincipes personenzorg (theorie / vakdidactiek) - uiterlijk en voorkomen - handen en voeten - haarwassing en haarzorg - huidreiniging en huidzorg - gelaatsreiniging en gelaatszorg - mond en gebitszorg - zorg aan zintuigen - zorg aan kleding en schoeisel - zorg aan lichaamshouding, slaap en rust - geslachtskenmerken en zorg
|
STUDIEMATERIAAL
|
- presentatie zorg en kwaliteit - cursus verzorging module 2 - voel je goed in je vel (Christelijke mutualiteit) - Help! (Rode kruis)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
25,40
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
22,22
|
vormen van groepsleren:
|
14
|
lesuren
|
22,22
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
25,40
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie (50%)
praktijklessen + praktijkverslagen: 40% vakdidactiek: 10%
Examen (50%):
praktijk: 20% theorie: 30%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Permanente evaluatie (50%)
praktijklessen + praktijkverslagen: 40% vakdidactiek: 10%
Examen (50%):
praktijk: 20% theorie: 30%
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Wetenschappelijke ondersteuning VV 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10415 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
54 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging. De studenten zoeken oplossingen met de lector om het ontstaan en de gedragingen van materie te kunnen verklaren. Het vertrekpunt is altijd het dagelijkse leven. De studenten worden ook voorbereid om de leerstof van het tweede en derdejaar te kunnen begrijpen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De nodige chemische en fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.
Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen
Chemische gedragingen vanuit wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren. Waarom lossen stoffen op in water? Wat heeft dit voor gevolg voor het water?
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Module 1: chemie rond water: oplosbaarheid, welke stoffen, concentraties,welke reacties.....
fasenovergangen van water, ................
Module 2 organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden, .............
rubber, aardolie, aardgas, benzine, margarine, vruchtenaroma's,
|
STUDIEMATERIAAL
|
eigen cursussen:
deel 1 wetenschappelijke ondersteuning
deel 2 koolstofchemie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
50
|
lesuren
|
92,59
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
|
klokuren
|
00,00
|
Verdere toelichting:
In de hoor en werkcollege zitten veel oefeningen om alles met de lector samen in te oefenen.
Verder zijn er nog een heel deel oefeningen die zelfstandig uitgevoerd kunnen worden en verbeterd worden door de lector.
Er is nog een educatief pakket rond chemie dat online beschikbaar is
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
december deel 1
juni deel 2
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Dit is een jaarvak. In het totaal moet je geslaagd zijn.
Bij herexamen moeten de leerstof van module1 en van module 2 herdaan worden.
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Biologie module 1 (incl. vakdidactiek) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10259 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
66 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Asselberg Rob
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- inzicht hebben in de structuur van de biologie
- inzicht hebben in de wetenschappelijk namen van planten en dieren
- de inwendige en uitwendige bouw van gewervelde dieren en de mens begrijpen
- een microscoop kunnen gebruiken
- eenvoudige microscopische preparaten kunnen maken en interpreteren
- de belangrijkste levensfuncties bij gewervelde dieren begrijpen
- een inzicht hebben in de lessen biologie van het secundair onderwijs
- inzicht verkrijgen voor materiegebonden onderwerpen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- kenmerken van het leven en de natuurwetenschappelijke methode
- de algemene bouw van bloemplanten
- het onderscheid tussen gewervelde en ongewervelde dieren
- de uitwendige en inwendige bouw van gewervelde dieren
- het gebruik van de microscoop, zelf preparaten maken van plantencellen en dierlijke cellen
- microscopische studie van enkele weefsels
- bouwstenen van de materie, energievormen en energieomzettingen
- structuurveranderingen van stoffen
- inwendige bouw van de mens
- voeding en vertering bij gewervelde dieren
- voortplanting bij de mens en andere gewervelde dieren
- ademhaling bij de mens en andere gewervelde dieren
- uitscheiding bij de mens en andere gewervelde dieren
- transport bij de mens en andere gewervelde dieren
- receptoren (licht, geluid, zwaartekracht, reuk en gevoel)
- beweging als reactie op prikkels
- klierafscheiding als reactie op prikkels
- zenuwstelsel en hormonaal stelsel
- biosociaal probleem (drug- en dopingsgebruik)
- excursie naar de Zoo van Antwerpen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
- boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
- handboeken BIOgenie 1+ (eerboek en werkboek) (2010
- handboek BIOgenie 3.2 (eerboek en werkboek (2008)
- microscoop
- levende planten en dieren
- dode dieren
- skelet mens, diverse schedels zoogdieren
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
48
|
lesuren
|
30,77
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
10,26
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
90
|
klokuren
|
57,69
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- praktijksessies (verplicht)
- excursie (verplicht)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie van de praktijksessies en de excursie (20%)
- deelname aan de praktijksessies en de excursies minimum 60% van de uren om te kunnen slagen in deze module
- schriftelijk examen (80%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursie blijven behouden)
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Biologie module 2 (incl. vakdidactiek) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10260 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
50 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Asselberg Rob
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en de functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- inzicht hebben in de structuur van de biologie
- een biotoopstudie kunnen uitvoeren
- de macroscopische bouw van de zaadplant kennen
- een inzicht hebben in de practische proeven van het biologieonderwijs
- bepaalde groepen dieren zoals vlinders en zeezoogdieren nader bekijken
- diverse ecologische technieken kunnen hanteren om biologielessen te ondersteunen
- een excursie biologie kunnen organiseren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
biologie module 1
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- inleiding op biotoopstudies
- studie van diverse biotopen
- voortplanting bij zaadplanten
- ademhaling en uitscheiding bij zaadplanten
- biotoopstudie in slikken en schorren, kustduinen, loofbos, naaldbos, graslanden, zoet water en heide
- voedselrelaties in een biotoop
- waarnemingen op het terrein
- studie van zeezoogdieren
- diverse ecologische technieken zoals kadertransect, grondboringen, hoogtemetingen van bomen
- ecologisch onderzoek van zoet water
- milieuzorg
- belang van duurzame ontwikkeling
- excursie naar de vismijn van Nieuwpoort
- excursie naar slikken en schorren
- excursie naar kustduinen
- excursie naar het strandbiotoop
- excursie naar graslanden (polders)
- excursie naar loofbos en naaldbos
- excursie naar een zoet waterbiotoop
- excursie naar de heide
- excursie naar het zeezoogdierenpark van Harderwijk (NL)
- excursie op de Waddenzee op zoek naar zeehonden (NL)
- excursie naar Schiermonnikoog (NL)
- excursie naar de zeehondencrèche van Pieterburen (NL)
- excursie naar de Viroinvallei voor vlinderdeterminatie
- methodische werkvormen biologie
- de organisatie van excursies
- verscheidenheid aan soorten
- zoektocht naar classificatiesystemen
- het rijk van planten en dieren
|
STUDIEMATERIAAL
|
- boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
- boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
- handboeken BIOgenie 1+ (leerboek, werkboek en biotoopboek)(2010)
- handboeken BIOgenie 2 (leerboek en werkboek)(2007)
- handboek BIOgenie 4.2 (leerboek en werkboek)(2009)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
10,26
|
practicum en oefeningen:
|
32
|
lesuren
|
20,51
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
106
|
klokuren
|
67,95
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- praktijksessies (verplicht)
- excursies (verplicht)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- verslagen van praktijksessies en excursies (20%)
- schriftelijk examen (70%)
- verslag van een buitenschoolse deelname aan een natuuractiviteit (10%)
- de aanwezigheid op de excursies en praktijksessies is verplicht (tenminste 60% van de uren om geslaagd te kunnen zijn voor deze module)
- de student kan alleen slagen als hij/zij zowel de helft van de punten behaalt voor de excursies als voor het schriftelijk examen
- de student kan alleen slagen als hij/zij aan de meerdaagse excursies heeft deelgenomen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursies blijven behouden)
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Voed-verzorg 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10379 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van vijf weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basisdidactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hierna gaat hij twee weken op extramuros stage waarbij hij 14 lessen zelfstandig uitwerkt en geeft in de eerste graad zowel in de A- als in de B-stroom. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven kwaliteiten en werpunten gereflecteerd op de hogeschool. ( voor een gedetailleerde beschrijving van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)
Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor dit eerste jaar ligt op het inzicht in de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders. (voor meer info zie bundel 'groeiportfolio')
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor leerlingen van de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de studentwerkt aan verbeterpunten
de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot inzet
bereidheid tot reflectie
bereidheid tot positief-constructieve actie
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen Major en Algemene Vakken van het eerste opleidingsjaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplan en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
12,82
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
lesuren
|
38,46
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
38
|
klokuren
|
48,72
|
Verdere toelichting:
voor verdere toelichting zie stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
de intramuros stage is in essentie een stage waar de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd voor de extramuros stage. Er is geen omzetting van zijn prestatie in punten.
de extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt voor 90% van de punten
de uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
er is geen herkansing mogelijk voor de stage
de student kan wel de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren
|
|
| |
|
1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Biologie 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10367 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van 5 weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hierna gaat hij gedurende 2 weken op extra muros stage en geeft zelfstandig 6 lessen in de eerste graad van de A- en de B-stroom. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven vaardigheden en over de werkpunten gereflecteerd op de hogeschool. (voor een gedetailleerde bespreking van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)
Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een positief-realistische kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op het leren kennen van de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken met anderen. De student maakt van deze opdrachten een eigen bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn studiegenoten en aan de groeiportfoliobegeleiders.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student weet zelfstandig 6 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten
- de student reflecteert over de eigen lespraktijk
- de student werkt aan verbeterpunten
- de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot inzet
bereidheid tot reflectie
bereidheid tot positief-constructieve actie
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen van de minor en van algemene vakken van het eerste jaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur!
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
12,82
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
lesuren
|
38,46
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
38
|
klokuren
|
48,72
|
Verdere toelichting:
voor verdere toelichting zie stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De intramuros stage is in essentie een stage waar geleerd wordt uit fouten. De studenten krijgen werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.
De extramurosstage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt mee voor 90% van de punten.
De uitwerkinge van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Er is geen herkansing mogelijk voor stage.
De student kan wel de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren.
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|