ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Taalbeheersing & expressieve vaardigh.
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10397
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 44
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gotink Heidi


 

KORTE OMSCHRIJVING
Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:

- taalbeheersing (werkcolleges),
- expressieve vaardigheden (workshop).


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
       
    • De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
    • De student kan specifieke teksten schrijven voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
    • De student kan teksten beoordelen op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
    • De student is gericht op correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.

    • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties

      Algemeen Nederlands (Europese Taalnorm C1) + basiskennis grammaticale terminologie.


      LEERINHOUDEN
      Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden 
      • correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw,
      • tekstsamenhang en tekststructuur,
      • samenvatten,
      • leerlingentekst schrijven,
      • presentatietechnieken, mondelinge presentaties,
      • stembeheersing en uitspraak,
      • expressieve vaardigheden.


      STUDIEMATERIAAL
      • syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities
      • oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      20

       lesuren

        16,13

      practicum en oefeningen:

      20

       lesuren

        16,13

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      80

       klokuren

        64,52

      Verdere toelichting:

      Taalbeheersing:

      • werkcolleges,
      • oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).

      Expressieve vaardigheden:

      • workshop verzorgd door een externe en interne organisatie.


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      Permanente evaluatie + examen (100%)
      1. Examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
      2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst (35%)
      • inhoud,
      • structuur en opmaak,
      • leesbaarheid,
      • correct taalgebruik.

      3. Mondelinge presentatie (25%)
      • inhoud en structuur,
      • expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
      • contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
      • uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).

      Permanente evaluatie voor de werkcolleges en workshops: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.

      Ongewettigde afwezigheid geeft aanleiding tot een negatieve beoordeling van de score op het gehele opleidingsonderdeel.

      Een groot tekort op de taalvaardigheidstest/schriftelijk examen resulteert in een tekort op het eindresultaat.


       


      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       03,23

      Tweede examenperiode
      Mondeling + Schriftelijk examen  (100%)

      1. Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
      2. Samenvatting en Leerlingentekst (35%)
      3. Presentatie (25%).

       

       

      1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Contact- en gesprekvaardigheden
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
      Code: 10363
      Academiejaar: 2010-2011
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 1
      Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 32
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma: deel 2
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Roland Kristien


       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Vergadertechnieken worden besproken.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO101 Handelt integer en respectvol.
      • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
      • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO205 Stelt zich assertief op.
      • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      • SO211 Creatief zijn.
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO317 Werkt leerlinggericht.
      • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
      • inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
      • dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
      • situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
      • bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
      • inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
      • stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
      • blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
      • alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
      • erkennend kunnen reageren op een klasgroep
      • effeciënt kunnen vergaderen

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      • bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
      • bereidheid om interactief te participeren

      LEERINHOUDEN
      • communicatiemodel
      • communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
      • stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
      • zichtbare en hoorbare expressieve factoren
      • basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
      • vergadertechnieken 

      STUDIEMATERIAAL
      cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      28

       lesuren

        35,90

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      46

       klokuren

        58,97

      Verdere toelichting:
      • interactieve hoor- en werkcolleges met onderwijsgesprekken, klasgesprekken, oefeningen

       


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • juni schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof, 75% van de punten
      • de studenten maken een reflectieopdracht omtrent hun communicatieve vaardigheden die meetelt voor 25% van de punten

       


      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       05,13

      Tweede examenperiode
      • schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 75% van de punten
      • de reflectieopdracht kan hermaakt worden voor de 2e zittijd wanneer deze in eerste zit niet voldoet. Wanneer deze wel voldoet worden de punten van de eerste zittijd overgenomen.

       

       

      1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Psychopedagogiek & agogische vaardigh.
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
      Code: 10398
      Academiejaar: 2010-2011
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 1
      Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
      Aantal studiepunten: 4
      Wegingscoëfficient: 4
      Totaal aantal contacturen: 40
      Totaal studietijd: 104
      Deeltijds programma: deel 1
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Roland Kristien


       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO101 Handelt integer en respectvol.
      • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
      • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO205 Stelt zich assertief op.
      • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
      • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO317 Werkt leerlinggericht.
      • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      - de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie

      - op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext organiseren


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties

      - bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties

      - bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren

      - bereidheid tot interactief participeren

      - bereidheid tot kritische ingesteldheid

      - bereidheid tot samenwerken


      LEERINHOUDEN

      - competentiemodel van de opleiding

      - waarnemen en werkelijkheid/sociale perceptie

      - leren/leerstijlen/mindmapping

      - werking van het geheugen

      - denken en intelligentie

      - motivatie en faalangst

      - ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie


      STUDIEMATERIAAL
      cursus aangevuld met teksten en eigen nota's, videomateriaal
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      36

       lesuren

        34,62

      practicum en oefeningen:

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      64

       klokuren

        61,54

      Verdere toelichting:

      - interactieve hoor- en werkcolleges

       


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      - schriftelijk examen in december over de eerste helft van de leerstof:: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten

      - schriftelijk examen in juni over de tweede helft van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten


      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       03,85

      Tweede examenperiode
      schriftelijk examen over het geheel van de leerstof. 100% van de punten

       

       

      1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Ped. wetenschappen & algemene didactiek
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
      Code: 10364
      Academiejaar: 2010-2011
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 1
      Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
      Aantal studiepunten: 5
      Wegingscoëfficient: 5
      Totaal aantal contacturen: 60
      Totaal studietijd: 130
      Deeltijds programma: deel 1
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Ihmsen Hans


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden en om tijdens een les rekening mee te houden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
      • SO314 Werkt doelgericht.
      • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
      • SO317 Werkt leerlinggericht.
      • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De studenten kunnen lessen voorbereiden, rekening houdend met elke leerling.
      • De studenten kunnen een lesvoorbereiding maken voor een eenvoudig gestructureerde les, rekening houdend met al de ingrediënten van een les (doelen en leerstof, leerprocessen, onderwijsprincipes, werkvormen, leerinhouden en evaluatie). 
      • De studenten kunnen de verschillende componenten die een les beïnvloeden theoretisch en praktisch illustreren.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
      LEERINHOUDEN
      • Structuur van het onderwijs in Vlaanderen
      • Het didactisch model
      • De beginsituatie
      • Doelgericht werken
      • Didactische principes
      • Werkvormen
      • Een lesvoorbereiding maken
      • Didactische media
      • Leerinhouden
      • Evaluatie

      STUDIEMATERIAAL
      Cursus Pedagogische wetenschappen 1 LO, deel 1 & 2, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      48

       lesuren

        36,92

      practicum en oefeningen:

      6

       lesuren

        04,62

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      70

       klokuren

        53,85

      Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges
      • Oefeningen en opdrachten

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      Schriftelijk examen in december (65%), schriftelijk examen in juni (35%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
      tijd voor examinering
      uren
      6

      %
       
       04,62

      Tweede examenperiode
      Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.

       

       

      1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Informatieverwerking
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
      Code: 10094
      Academiejaar: 2010-2011
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 1
      Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 34
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma: deel 2
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Santens Roald


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Gebruikt ICT als efficiënt hulpmiddel bij het uitvoeren van onderwijstaken.
          • Gebruikt stijlen als basis voor de layout van documenten in Word 2007.
          • Beheert efficiënt een puntenbestand in Excel 2007.
          • Maakt didactisch verantwoorde visuele lesondersteuning met PowerPoint 2007.
        • Gebruikt de ICT-infrastructuur als deel van het eigen leerproces.
        • Zoekt informatie op, selecteert doordacht en presenteert op een didactische manier.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        geen
        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        geen
        Andere begincompetenties
        • leergierig zijn
        • flexibel zijn

        LEERINHOUDEN
        • Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
        • Hardware
        • Zoeken op internet
        • Word 2007 : opmaken van documenten
        • Excel 2007: puntentabel maken en beheren
        • Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren

        STUDIEMATERIAAL
        • Syllabus Informatieverwerking, Santens, R., 2010.
        • BB-cursus Informatieverwerking

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        26

         lesuren

          31,71

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        4

         lesuren

          04,88

        studietijd buiten contacturen:

        48

         klokuren

          58,54

        Verdere toelichting:

        werkcolleges: vaardigheden inoefenen

        Vormen van groepsleren : bij BZW (horend bij de major).


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Permanente evaluatie: vakoverschrijdend, taken uit andere vakken worden geëvalueerd op ICT-toepassing. (25%)
        • Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (75%)

        tijd voor examinering
        uren
        4

        %
         
         04,88

        Tweede examenperiode
        • Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%). De punten van permanente evaluatie worden niet overgedragen.

         

         

        1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Blik op de wereld 1
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 10399
        Academiejaar: 2010-2011
        Type: kern
        Niveau: inleidend
        Programmajaar: 1
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
        Aantal studiepunten: 3
        Wegingscoëfficient: 3
        Totaal aantal contacturen: 28
        Totaal studietijd: 78
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Dries Michel
        Godschalk Lise
        Gotink Heidi
        Ihmsen Hans
        Lodewijks Jan
        Roland Kristien
        Seghers Annemie
        Vandecruys Gert


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, informatiemanagement, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          a.      Onderzoeksvaardigheden :

           

          - Metacognitieve vaardigheden (leercompetenties): studeren, informatieverwerking (oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren), zelfsturing,…

          Informatiemanagement (bronnenanalyse en verwerking)

          Taalvaardigheid (samenvatting, kritische tekst, leerlingentekst)

          b.      Kritische gerichtheid :

          o     Jezelf in vraag kunnen stellen

          o     De andere in vraag kunnen stellen

          o     De informatie in vraag kunnen stellen


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          zie ects andere opleidingsonderdelen
          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          idem
          Andere begincompetenties
          idem
          LEERINHOUDEN

          - Informatieverwerking: oriënterend lezen, analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten.

          - Wat is wetenschappelijk onderzoek?

          - Informatiemanagement: Bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken en verwerken.


          STUDIEMATERIAAL

          Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform.


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          16

           lesuren

            20,51

          practicum en oefeningen:

          10

           lesuren

            12,82

          vormen van groepsleren:

          2

           lesuren

            02,56

          studietijd buiten contacturen:

          50

           klokuren

            64,10

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          1e periode:

          Permanente evaluatie van leerproces: oriënterend lezen, schema, samenvatting

          Productevaluatie: schema, samenvatting

          2e periode:

          Permanente evaluatie van leerproces: bronnen opzoeken, analyseren en verwerken

          Productevaluatie: referentielijst met verantwoording, leerlingentekst, posterpresentatie, kritische evaluatie

           


          tijd voor examinering
          uren

          %
           
           00,00

          Tweede examenperiode

          Aan de hand van een gegeven onderwerp het volgende uitwerken:

          - schema

          - samenvatting

          - referentielijst met verantwoording

          - leerlingentekst

          - poster

          - kritische zelfevaluatie van proces en product.

           

           

          1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Zorg voor voeding (module 1)
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
          Code: 10411
          Academiejaar: 2010-2011
          Type: kern
          Niveau: inleidend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: Semester 1
          Aantal studiepunten: 4
          Wegingscoëfficient: 4
          Totaal aantal contacturen: nog niet beschikbaar
          Totaal studietijd: 104
          Deeltijds programma: deel 1
          Examencontract: niet mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Seghers Annemie

          Nog geen gegevens gevonden

           

          1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Verzorging (module 1)
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
          Code: 10412
          Academiejaar: 2010-2011
          Type: kern
          Niveau: inleidend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: Semester 1
          Aantal studiepunten: 4
          Wegingscoëfficient: 4
          Totaal aantal contacturen: 25,5
          Totaal studietijd: 104
          Deeltijds programma: deel 1
          Examencontract: niet mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Lodewijks Jan


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Directe zorg:

          basisprincipes EHBO, hand -en voetverzorging, huisapotheek

          Indirecte zorg:

          zorg voor woon -en leefomgeving, zorg voor textiel, realisatie van sfeerscheppende en functionele elementen


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • SO101 Handelt integer en respectvol.
          • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
          • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
          • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
          • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • SO211 Creatief zijn.
          • SO212 Kan organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
          • SO314 Werkt doelgericht.
          • SO315 Kan emanciperend werken.
          • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
          • SO317 Werkt leerlinggericht.
          • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
          • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          Directe zorg:

          De leerlingen de basisprincipes en handelingen van EHBO, hand -en voetverzorging en de inhoud van de huisapotheek.

          Indirecte zorg:

          De leerlingen weten hoe de hygiëne, verwarming, verluchting, verlichting, veiligheid en sfeer in de woning kan worden geoptimaliseerd.

          De leerlingen kunnen een handdoek, zakdoek en T-shirt strijken.

          De leerlingen kunnen een sfeerscheppend en functioneel werkstuk realiseren, aangepast voor leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs.


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          geen
          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          geen
          Andere begincompetenties
          geen
          LEERINHOUDEN

          Directe zorg:

          basisprincipes EHBO

          hand -en voetverzorging

           huisapotheek

          Indirecte zorg:

          zorg voor woon -en leefomgeving

          zorg voor textiel

          realisatie van sfeerscheppende en functionele elementen


          STUDIEMATERIAAL

          naslagwerk textielzorg

          cursus verzorging module 1


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          12

           lesuren

            18,32

          practicum en oefeningen:

          10

           lesuren

            15,27

          vormen van groepsleren:

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          40

           klokuren

            61,07

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.

          Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.

          1/4 permanente evaluatie (25% opdrachten theorie; 50% opdrachten praktijk; 25% vakdidactiek)

          3/4 examen (50% theorie; 50% praktijk)

          Voor elke component (theorie, praktijk, vakdidactiek) dient 50% behaald te worden (voor permanente evaluatie en het examen).


          tijd voor examinering
          uren
          3,5

          %
           
           05,34

          Tweede examenperiode

          Behoud punten permanente evaluatie (1/4)

          + Jaarexamen: 3/4 examen (50% praktijk / 50% theorie)

           

           

          1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Zorg voor voeding (module 2)
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
          Code: 10413
          Academiejaar: 2010-2011
          Type: kern
          Niveau: inleidend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: Semester 2
          Aantal studiepunten: 4
          Wegingscoëfficient: 4
          Totaal aantal contacturen: nog niet beschikbaar
          Totaal studietijd: 104
          Deeltijds programma: deel 2
          Examencontract: niet mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Lodewijks Jan
          Seghers Annemie

          Nog geen gegevens gevonden

           

          1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Verzorging (module 2)
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
          Code: 10414
          Academiejaar: 2010-2011
          Type: kern
          Niveau: inleidend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: Semester 2
          Aantal studiepunten: 4
          Wegingscoëfficient: 4
          Totaal aantal contacturen: 47
          Totaal studietijd: 104
          Deeltijds programma: deel 2
          Examencontract: niet mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Lodewijks Jan


           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Tijdens de praktijklessen indirecte zorg werken de studenten rond de verschillende componenten van kwaliteitsvol werken.  

          De lessen theorie en vakdidactiek directe zorg staan in het teken van de basisbegrippen en basisprincipes van de personenzorg.



          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • SO101 Handelt integer en respectvol.
          • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
          • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
          • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
          • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
          • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
          • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • SO211 Creatief zijn.
          • SO212 Kan organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
          • SO314 Werkt doelgericht.
          • SO315 Kan emanciperend werken.
          • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
          • SO317 Werkt leerlinggericht.
          • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
          • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          * De studenten werken met oog voor kwaliteit:
          - methodisch handelen;
          - milieubewust handelen;
          - veilig handelen;
          - ergonomisch handelen;
          - hygiënisch handelen;
          - economisch handelen;
          - respectvol handelen.

          * De studenten kennen de basisbegrippen en basisprincipes van volgende aspecten uit de personenzorg:
          - uiterlijk en voorkomen
          - handen en voeten
          - haar
          - huid
          - gelaat
          - mond en gebit
          - zintuigen
          - kleding en schoeisel
          - lichaamshouding, slaap en rust
          - geslachtskenmerken

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
          /
          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
          /
          Andere begincompetenties
          /
          LEERINHOUDEN
          * Zorg en kwaliteit (praktijk)
          - creatie van een decoratief werkstuk (methodisch werken)
          - creatie van een functioneel werkstuk (economisch werken)
          - ontwerp van een gezelschapsspel (hygiënisch werken - onderhoud van de kleinhuishouding)
          - veiligheid in huis (pictogrammen - veiligheidsborden)
          - strijken van linnengoed (methodisch werken)
          - veiligheid en ergonomie (bezoek aan het veiligheidsinstituut)

          * Basisprincipes personenzorg (theorie / vakdidactiek)
          - uiterlijk en voorkomen
          - handen en voeten
          - haarwassing en haarzorg
          - huidreiniging en huidzorg
          - gelaatsreiniging en gelaatszorg
          - mond en gebitszorg
          - zorg aan zintuigen
          - zorg aan kleding en schoeisel
          - zorg aan lichaamshouding, slaap en rust
          - geslachtskenmerken en zorg

          STUDIEMATERIAAL
          - presentatie zorg en kwaliteit
          - cursus verzorging module 2
          - voel je goed in je vel (Christelijke mutualiteit)
          - Help! (Rode kruis)

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          16

           lesuren

            25,40

          practicum en oefeningen:

          14

           lesuren

            22,22

          vormen van groepsleren:

          14

           lesuren

            22,22

          studietijd buiten contacturen:

          16

           klokuren

            25,40

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          Permanente evaluatie (50%)

          praktijklessen + praktijkverslagen: 40%
          vakdidactiek: 10%

          Examen (50%):

          praktijk: 20%
          theorie: 30%


          tijd voor examinering
          uren
          3

          %
           
           04,76

          Tweede examenperiode
          Permanente evaluatie (50%)

          praktijklessen + praktijkverslagen: 40%
          vakdidactiek: 10%

          Examen (50%):

          praktijk: 20%
          theorie: 30%

           

           

          1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Wetenschappelijke ondersteuning VV 1
            

          O.O. heeft componenten: Neen
          Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
          Code: 10415
          Academiejaar: 2010-2011
          Type: kern
          Niveau: inleidend
          Programmajaar: 1
          Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
          Aantal studiepunten: 3
          Wegingscoëfficient: 3
          Totaal aantal contacturen: 54
          Totaal studietijd: 78
          Deeltijds programma: deel 2
          Examencontract: niet mogelijk
          Deliberatie: mogelijk
          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): De Ridder Ingrid


           

          KORTE OMSCHRIJVING
          De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging.  De studenten zoeken oplossingen met de lector om het ontstaan en de gedragingen van materie te kunnen verklaren.  Het vertrekpunt is altijd het dagelijkse leven.  De studenten worden ook voorbereid om de leerstof van het tweede en derdejaar te kunnen begrijpen.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
              Beroepsspecifieke competenties
              • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

              De nodige chemische en fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.

              Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen

              Chemische gedragingen vanuit wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren.  Waarom lossen stoffen op in water?  Wat heeft dit voor gevolg voor het water? 


              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

              geen


              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
              geen
              Andere begincompetenties
              geen
              LEERINHOUDEN

              Module 1: chemie rond water: oplosbaarheid, welke stoffen, concentraties,welke reacties.....

              fasenovergangen van water, ................

              Module 2 organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden, .............

              rubber, aardolie, aardgas, benzine, margarine, vruchtenaroma's,


              STUDIEMATERIAAL

              eigen cursussen:

              deel 1 wetenschappelijke ondersteuning

              deel 2 koolstofchemie


              WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              50

               lesuren

                92,59

              practicum en oefeningen:

               lesuren

                00,00

              vormen van groepsleren:

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

               klokuren

                00,00

              Verdere toelichting:

              In de hoor en werkcollege zitten veel oefeningen om alles met de lector samen in te oefenen.

              Verder zijn er nog een heel deel oefeningen die zelfstandig uitgevoerd kunnen worden en verbeterd worden door de lector.

              Er is nog een educatief pakket rond chemie dat online beschikbaar is


              EVALUATIE

              Eerste examenperiode

              december deel 1

              juni deel 2


              tijd voor examinering
              uren
              4

              %
               
               07,41

              Tweede examenperiode

              Dit is een jaarvak.  In het totaal moet je geslaagd zijn.

              Bij herexamen moeten de leerstof van module1 en van module 2  herdaan worden.

               

               

              1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Biologie module 1 (incl. vakdidactiek)
                

              O.O. heeft componenten: Neen
              Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
              Code: 10259
              Academiejaar: 2010-2011
              Type: kern
              Niveau: inleidend
              Programmajaar: 1
              Periode binnen het modeltraject: Semester 1
              Aantal studiepunten: 6
              Wegingscoëfficient: 6
              Totaal aantal contacturen: 66
              Totaal studietijd: 156
              Deeltijds programma: deel 2
              Examencontract: niet mogelijk
              Deliberatie: mogelijk
              Vrijstelling of overdracht: mogelijk
              Onderwijstaal: Nederlands
              Lector(en): Asselberg Rob


               

              KORTE OMSCHRIJVING
              Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.

              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • SO101 Handelt integer en respectvol.
              • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • SO205 Stelt zich assertief op.
              • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
              • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
              • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
              Beroepsspecifieke competenties
              • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
              • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
              • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              • inzicht hebben in de structuur van de biologie
              • inzicht hebben in de wetenschappelijk namen van planten en dieren
              • de inwendige en uitwendige bouw van gewervelde dieren en de mens begrijpen
              • een microscoop kunnen gebruiken
              • eenvoudige microscopische preparaten kunnen maken en interpreteren
              • de belangrijkste levensfuncties bij gewervelde dieren begrijpen
              • een inzicht hebben in de lessen biologie van het secundair onderwijs
              • inzicht verkrijgen voor materiegebonden onderwerpen

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
              geen
              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
              geen
              Andere begincompetenties
              geen
              LEERINHOUDEN
              • kenmerken van het leven en de natuurwetenschappelijke methode
              • de algemene bouw van bloemplanten
              • het onderscheid tussen gewervelde en ongewervelde dieren
              • de uitwendige en inwendige bouw van gewervelde dieren
              • het gebruik van de microscoop, zelf preparaten maken van plantencellen en dierlijke cellen
              • microscopische studie van enkele weefsels
              • bouwstenen van de materie, energievormen en energieomzettingen
              • structuurveranderingen van stoffen
              • inwendige bouw van de mens
              • voeding en vertering bij gewervelde dieren
              • voortplanting bij de mens en andere gewervelde dieren
              • ademhaling bij de mens en andere gewervelde dieren
              • uitscheiding bij de mens en andere gewervelde dieren
              • transport bij de mens en andere gewervelde dieren
              • receptoren (licht, geluid, zwaartekracht, reuk en gevoel)
              • beweging als reactie op prikkels
              • klierafscheiding als reactie op prikkels
              • zenuwstelsel en hormonaal stelsel
              • biosociaal probleem (drug- en dopingsgebruik)
              • excursie naar de Zoo van Antwerpen

              STUDIEMATERIAAL

               

              • boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
              • boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
              • handboeken BIOgenie 1+ (eerboek en werkboek) (2010
              • handboek BIOgenie 3.2 (eerboek en werkboek (2008)
              • microscoop
              • levende planten en dieren
              • dode dieren
              • skelet mens, diverse schedels zoogdieren

               


              WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              48

               lesuren

                30,77

              practicum en oefeningen:

              16

               lesuren

                10,26

              vormen van groepsleren:

              0

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

              90

               klokuren

                57,69

              Verdere toelichting:
              • hoorcolleges
              • werkcolleges
              • praktijksessies (verplicht)
              • excursie (verplicht)

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              • permanente evaluatie van de praktijksessies en de excursie (20%)
              • deelname aan de praktijksessies en de excursies minimum 60% van de uren om te kunnen slagen in deze module
              • schriftelijk examen (80%)

              tijd voor examinering
              uren
              2

              %
               
               01,28

              Tweede examenperiode
              schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursie blijven behouden)

               

               

              1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Biologie module 2 (incl. vakdidactiek)
                

              O.O. heeft componenten: Neen
              Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
              Code: 10260
              Academiejaar: 2010-2011
              Type: kern
              Niveau: inleidend
              Programmajaar: 1
              Periode binnen het modeltraject: Semester 2
              Aantal studiepunten: 6
              Wegingscoëfficient: 6
              Totaal aantal contacturen: 50
              Totaal studietijd: 156
              Deeltijds programma: deel 2
              Examencontract: niet mogelijk
              Deliberatie: mogelijk
              Vrijstelling of overdracht: mogelijk
              Onderwijstaal: Nederlands
              Lector(en): Asselberg Rob


               

              KORTE OMSCHRIJVING
              Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en de functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.

              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • SO101 Handelt integer en respectvol.
              • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • SO205 Stelt zich assertief op.
              • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
              • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
              • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
              Beroepsspecifieke competenties
              • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
              • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
              • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              • inzicht hebben in de structuur van de biologie
              • een biotoopstudie kunnen uitvoeren
              • de macroscopische bouw van de zaadplant kennen
              • een inzicht hebben in de practische proeven van het biologieonderwijs
              • bepaalde groepen dieren zoals vlinders en zeezoogdieren nader bekijken
              • diverse ecologische technieken kunnen hanteren om biologielessen te ondersteunen
              • een excursie biologie kunnen organiseren

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
              geen
              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

              biologie module 1


              Andere begincompetenties
              geen
              LEERINHOUDEN
              • inleiding op biotoopstudies
              • studie van diverse biotopen 
              • voortplanting bij zaadplanten
              • ademhaling en uitscheiding bij zaadplanten
              • biotoopstudie in slikken en schorren, kustduinen, loofbos, naaldbos, graslanden, zoet water en heide
              • voedselrelaties in een biotoop
              • waarnemingen op het terrein
              • studie van zeezoogdieren
              • diverse ecologische technieken zoals kadertransect, grondboringen, hoogtemetingen van bomen
              • ecologisch onderzoek van zoet water
              • milieuzorg
              • belang van duurzame ontwikkeling
              • excursie naar de vismijn van Nieuwpoort
              • excursie naar slikken en schorren
              • excursie naar kustduinen
              • excursie naar het strandbiotoop
              • excursie naar graslanden (polders)
              • excursie naar loofbos en naaldbos
              • excursie naar een zoet waterbiotoop
              • excursie naar de heide
              • excursie naar het zeezoogdierenpark van Harderwijk (NL)
              • excursie op de Waddenzee op zoek naar zeehonden (NL)
              • excursie naar Schiermonnikoog (NL)
              • excursie naar de zeehondencrèche van Pieterburen (NL)
              • excursie naar de Viroinvallei voor vlinderdeterminatie
              • methodische werkvormen biologie
              • de organisatie van excursies
              • verscheidenheid aan soorten
              • zoektocht naar classificatiesystemen
              • het rijk van planten en dieren

              STUDIEMATERIAAL

               

              • boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
              • boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
              • handboeken BIOgenie 1+ (leerboek, werkboek en biotoopboek)(2010)
              • handboeken BIOgenie 2 (leerboek en werkboek)(2007)
              • handboek BIOgenie 4.2 (leerboek en werkboek)(2009)

              WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              16

               lesuren

                10,26

              practicum en oefeningen:

              32

               lesuren

                20,51

              vormen van groepsleren:

              0

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

              106

               klokuren

                67,95

              Verdere toelichting:
              • hoorcolleges
              • werkcolleges
              • praktijksessies (verplicht)
              • excursies (verplicht)

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              • verslagen van praktijksessies en excursies (20%)
              • schriftelijk examen (70%)
              • verslag van een buitenschoolse deelname aan een natuuractiviteit (10%)
              • de aanwezigheid op de excursies en praktijksessies is verplicht (tenminste 60% van de uren om geslaagd te kunnen zijn voor deze module)
              • de student kan alleen slagen als hij/zij zowel de helft van de punten behaalt voor de excursies als voor het schriftelijk examen
              • de student kan alleen slagen als hij/zij aan de meerdaagse excursies heeft deelgenomen

              tijd voor examinering
              uren
              2

              %
               
               01,28

              Tweede examenperiode
              schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursies blijven behouden)

               

               

              1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Voed-verzorg 1
                

              O.O. heeft componenten: Neen
              Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
              Code: 10379
              Academiejaar: 2010-2011
              Type: kern
              Niveau: inleidend
              Programmajaar: 1
              Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
              Aantal studiepunten: 4
              Wegingscoëfficient: 4
              Totaal aantal contacturen: 40
              Totaal studietijd: 104
              Deeltijds programma: deel 1
              Examencontract: niet mogelijk
              Deliberatie: mogelijk
              Vrijstelling of overdracht: mogelijk
              Onderwijstaal: Nederlands
              Lector(en): Roland Kristien


               

              KORTE OMSCHRIJVING

              De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van vijf weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basisdidactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hierna gaat hij twee weken op extramuros stage waarbij hij 14 lessen zelfstandig uitwerkt en geeft in de eerste graad zowel in de A- als in de B-stroom. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven kwaliteiten en werpunten gereflecteerd op de hogeschool. ( voor een gedetailleerde beschrijving van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)

              Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor dit eerste jaar ligt op het inzicht in de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders. (voor meer info zie bundel 'groeiportfolio')


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • SO101 Handelt integer en respectvol.
              • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
              • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
              • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • SO205 Stelt zich assertief op.
              • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
              • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
              • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
              • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
              • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
              • SO211 Creatief zijn.
              Beroepsspecifieke competenties
              • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
              • SO314 Werkt doelgericht.
              • SO317 Werkt leerlinggericht.
              • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
              • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

              de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor leerlingen van de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten

              de student reflecteert over de eigen lespraktijk

              de studentwerkt aan verbeterpunten

              de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf


              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
              geen
              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
              geen
              Andere begincompetenties

              bereidheid tot inzet

              bereidheid tot reflectie

              bereidheid tot positief-constructieve actie


              LEERINHOUDEN
              cursussen Major en Algemene Vakken van het eerste opleidingsjaar
              STUDIEMATERIAAL

              leerplan en eindtermen

              handboeken en cursussen

              vakliteratuur

              observatieopdrachten

              leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

              eigen reflecties


              WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              10

               lesuren

                12,82

              practicum en oefeningen:

              30

               lesuren

                38,46

              vormen van groepsleren:

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

              38

               klokuren

                48,72

              Verdere toelichting:
              voor verdere toelichting zie stagevademecum

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode

              de intramuros stage is in essentie een stage waar de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd voor de extramuros stage. Er is geen omzetting van zijn prestatie in punten.

              de extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt voor 90% van de punten

              de uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten


              tijd voor examinering
              uren

              %
               
               00,00

              Tweede examenperiode

              er is geen herkansing mogelijk voor de stage

              de student kan wel de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren

               

               

              1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOBI - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Biologie 1
                

              O.O. heeft componenten: Neen
              Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
              Code: 10367
              Academiejaar: 2010-2011
              Type: kern
              Niveau: inleidend
              Programmajaar: 1
              Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
              Aantal studiepunten: 3
              Wegingscoëfficient: 3
              Totaal aantal contacturen: 40
              Totaal studietijd: 78
              Deeltijds programma: deel 2
              Examencontract: niet mogelijk
              Deliberatie: mogelijk
              Vrijstelling of overdracht: mogelijk
              Onderwijstaal: Nederlands
              Lector(en): Roland Kristien


               

              KORTE OMSCHRIJVING

              De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van 5 weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hierna gaat hij gedurende 2 weken op extra muros stage en geeft zelfstandig 6 lessen in de eerste graad van de A- en de B-stroom. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven vaardigheden en over de werkpunten gereflecteerd op de hogeschool. (voor een gedetailleerde bespreking van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)

              Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een positief-realistische kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op het leren kennen van de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken met anderen. De student maakt van deze opdrachten een eigen bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn studiegenoten en aan de groeiportfoliobegeleiders.


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • SO101 Handelt integer en respectvol.
              • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
              • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
              • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • SO205 Stelt zich assertief op.
              • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
              • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
              • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
              • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
              • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
              • SO211 Creatief zijn.
              • SO212 Kan organiseren.
              Beroepsspecifieke competenties
              • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
              • SO314 Werkt doelgericht.
              • SO315 Kan emanciperend werken.
              • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
              • SO317 Werkt leerlinggericht.
              • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
              • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
              • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

              - de student weet zelfstandig 6 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten

              - de student reflecteert over de eigen lespraktijk

              - de student werkt aan verbeterpunten

              - de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf


              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
              geen
              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
              geen
              Andere begincompetenties

              bereidheid tot inzet

              bereidheid tot reflectie

              bereidheid tot positief-constructieve actie


              LEERINHOUDEN
              cursussen van de minor en van algemene vakken van het eerste jaar
              STUDIEMATERIAAL

              leerplannen en eindtermen

              handboeken en cursussen

              vakliteratuur!

              observatieopdrachten

              leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

              eigen reflecties


              WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              10

               lesuren

                12,82

              practicum en oefeningen:

              30

               lesuren

                38,46

              vormen van groepsleren:

              0

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

              38

               klokuren

                48,72

              Verdere toelichting:
              voor verdere toelichting zie stagevademecum

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode

              De intramuros stage is in essentie een stage waar geleerd wordt uit fouten. De studenten krijgen werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.

              De extramurosstage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt mee voor 90% van de punten.

              De uitwerkinge van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten


              tijd voor examinering
              uren
              0

              %
               
               00,00

              Tweede examenperiode

              Er is geen herkansing mogelijk voor stage.

              De student kan wel de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren.