ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3VOTO - Onderdelen - Communicatieve en agogische vaardigheden
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 30278
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 25
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

Binnen dit cursusaanbod in het derde jaar gaan we inhoudelijk dieper in op het begeleiden van leerlingen met leer-, gedrags- en ontwikkelingsstoornissen. We staan stil bij de specificiteit van leerlingen in het deeltijds en buitengewoon onderwijs en bij interculturele communicatie.

Het is de betrachting om een positief ingestelde attitude te ontwikkelen ten aanzien van de lerende, onafgezien van zijn kwaliteiten en beperkingen. Hiervoor is inzicht in problematieken noodzakelijk en dient samengewerkt te worden met collega's, ouders en externen.

De einddoelstelling zal erin bestaan om te komen tot een verantwoorde en ethische attitude van toekomstig leerkracht.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1. De student is oprecht en integer in z'n handelen en biedt voldoende standvastigheid in moeilijke situaties doordat hij/zij de vaardigheden tot oplossingsgericht werken kent.
2. De student leert empathisch te werken en heeft voldoende inzicht en reflectie op z'n persoonlijk handelen.
3. De student kan in team werken, met respect interacties aangaan waarbij tevens de interculturele communicatie verbetert
4. De  student is in staat om in overleg een positief leefklimaat te creëren voor de leerlingen in klasverband en op school. Dit omvat inzicht in mogelijke stoornissen bij leerlingen.

5. De student is in staat om met ouders en verzorgers in dialoog te treden over opvoeding en onderwijs.
6.De student is in staat zich te documenteren overde eigen rechtspositie en die van de leerlingen.
7.De student is in staat om actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen te identificeren en kritisch te benaderen.

 


 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
De verworven competenties uit de cursus communicatieve vaardigheden en agogische vaardigheden 2de jaar

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

bereidheid tot zelfreflectie

bereidheid tot interactief participeren


LEERINHOUDEN
  • Basishouding/attitude van de leerkracht : normen en waarden die inspireren
  • Communicatieprincipes/ gespreksvoering
  • Oudercontact
  • jongeren met leer-, ontwikkelings-, gedragsproblemen
  • jongeren in het deeltijds onderwijs
  • jongeren in het buitengewoon onderwijs
  • Interculturele communicatie.

 

 



STUDIEMATERIAAL

Cursus met aanvullende, ondersteunende wetenschappelijke teksten en videomateriaal

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

24

 lesuren

  31,58

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

51

 klokuren

  67,11

Verdere toelichting:
  • Interactieve hoorcolleges.
  • Praktijkvoorbeelden-toepassingen via videodocumentaires.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
schriftelijk examen op 100 % van de punten.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,32

Tweede examenperiode
schriftelijk examen op 100% van de punten.