1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Basispakket fysica |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Methoden en onderzoek 1 |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
10126 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
17 |
Totaal aantal contacturen: |
9 |
Totaal studietijd: |
22,1 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bossche Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit pakket worden de fysische begrippen behandeld die je nodig hebt om de energiebehoefte van een menselijk lichaam te kunnen bepalen en de werking van een cel te begrijpen.
Je leert het aantal beduidende cijfers van een getal bepalen, omzetten naar andere eenheden en een wetenschappelijke grafiek maken. Ter voorbereiding van de skillslabs leer je werken met een schuifmaat, een balans, vetgehaltebepaling door onderwaterweging en impedantiemeting.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD237 Analyseert een problematiek vanuit relevante gegevens.
- VD256 Verwerkt gegevens correct.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
weet hoe de energie-inhoud van eten bepaald wordt (bomcalorimeter)
-
weet wat latente warmte is
-
weet hoe een vetgehaltebepaling door onderdompeling gebeurt
-
kent de functie van een zekering in een elektrisch toestel, het verschil tussen parallel- en serieschakeling, de veiligheidsvoorschriften bij gebruik van elektrische keukentoestellen, een bio-impedantiemeting
-
vindt het vermogen en verbruik van keukentoestellen terug en kent de betekenis ervan
-
past de fysische verschijnselen diffusie en osmose toe op de cel (zie pakket biologie en anatomie)
-
meet met een schuifmaat
-
bepaalt het lichaamsgewicht met een mechanische en digitale balans
-
gebruikt correcte eenheden voor energie-inhouden van voedingsmiddelen (kcal en kJ)
-
voert eenvoudige berekeningen uit i.v.m. energieverbruik bij opwarmen, invriezen, verdampen
-
maakt een wetenschappelijke grafiek volgens de gangbare regels
-
bepaalt het aantal beduidende cijfers van een getal
-
zet eenheden om (kg, g, mg en kJ en kcal)
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De fysische begrippen nodig om de energiebehoefte van een menselijk lichaam te kunnen bepalen (calorimetrie-energie-eenheden)en de werking van een cel te begrijpen.
- Ter voorbereiding van de skillslabs fysische begrippen i.v.m. antropometrie (gebruik van een schuifmaat, bepalen lichaamsgewicht met een balans, bepaling vetgehalte door onderdompeling)
- Maken van een wetenschappelijke grafiek.
- Wat zijn beduidende cijfers? Goed gebruik van eenheden (kg, g, mg en kJ,kcal)
- Hoe elektrische apparaten gebruiken? (wet van Ohm, parallel en -serieschakeling, vermogen van een keukentoestel, veiligheidsvoorschriften bij het gebruik van keukentoestellen, functie van een zekering, bio-impedantiemetingen) met enkele eenvoudige oefeningen
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
33,33
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
15
|
klokuren
|
62,50
|
Verdere toelichting:
- Werkcolleges met inbreng van en discussie met de studenten.
- Aan de hand van praktische voorbeelden begrijpen wat er gebeurt (nadruk leggen op begrijpen zonder alles in formules te gieten).
- Zelfstandig werk : lezen van artikels, oplossen van extra opgaven in de cursus of op e-campus .
- Groepsleren : gecombineerde groepsopdracht "Basispakket fysica en ICT": wetenschappelijke grafieken maken in Excel met antropometrische metingen bij de groepsleden
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT1-2 (integratieve toets methoden en onderzoek) bevat zowel kennis- als inzichtsvragen over de behandelde leerstof,
gelijkaardige oefeningen of vraagstukjes zoals in de nota's 'basispakket fysica'-auteur: Ingrid Van den Bossche- Plantijn Hogeschool.
- het cijfer voor het opleidingsonderdeel wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|