1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Basispakket wiskunde |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Methoden en onderzoek 1 |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
10127 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
28 |
Totaal aantal contacturen: |
21 |
Totaal studietijd: |
36,4 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Cleemput Marjan
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een opfrissing van elementaire algebra (correct gebruik van rekenregels) en analyse zodat je alle wiskundeproblemen die in de andere opleidingsonderdelen opduiken, kan oplossen. We leggen hier ook de basis voor nutritionele berekeningen (Nubel).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD237 Analyseert een problematiek vanuit relevante gegevens.
- VD240 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- VD246 Toont zich resultaatgericht.
- VD257 Controleert eigen werk op fouten en vergissingen en corrigeert.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
bouwt eenvoudige wiskundige redeneringen op
-
lost willekeurige vergelijkingen van de 1ste en 2de graad en (2×2)-stelsels op
-
rekent met exponenten en logaritmen
-
werkt met lineaire, kwadratische, hyperbolische, exponentiële en logaritmische functies (voorschrift + grafiek)
-
gebruikt differentialen bij het uitdrukken van veranderingen en lost een eenvoudige differentiaalvergelijking op
-
gebruikt een rekenmachine op correcte wijze
- stelt met Nubel een eenvoudig voedingswaarde-etiket op
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Opstellen van een eenvoudig voedingswaarde-etiket met voedingsmiddelentabel Nubel en brochure ‘maten en gewichten’.
- Algebra: overzicht van de basisbewerkingen; rekenregels (rekenen met machten, rekenen met logaritmen); gelijkwaardige uitdrukkingen; vergelijkingen van de 1ste graad; vergelijkingen van de 2de graad; (2×2)-stelsels; rekenen met breuken; vergelijkingen met rationale uitdrukkingen.
- Functies: grafische voorstelling, coördinaten, rechthoekige driehoek; functies van de eerste graad (rechte); functies van de 2de graad; rationale functies (hyperbolen en asymptoten); exponentiële en logaritmische functies, groei-en vervalfunties; lineariseren.
- Analyse: afgeleiden en hun toepassingen, differentialen en hun toepassingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus ‘basispakket wiskunde’ – auteur: Veerle Van Vlaslaer - Plantijn Hogeschool .
- Belgische voedingsmiddelentabel Nubel (ISBN 9789074362009), editie 2009.
- ‘Maten en gewichten’ – handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België - 2005.
- Een rekenmachine.
- Aanvullend in de bib: algebra demystified – Rhonda Huettenmueller (McGraw Hill – ISBN 0071389938) - 2003.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
48,78
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
48,78
|
Verdere toelichting:
- Werkcolleges met oefeningen: aan de hand van praktische toepassingen worden verschillende wiskundetechnieken (leerstof secundair) aangebracht en opgefrist.
- De technieken worden onmiddellijk ingeoefend: studenten lossen zelfstandig oefeningen op (studenten met een 'zwaardere' vooropleiding wiskunde fungeren als wiskundecoach: peer teaching) en in aanwezigheid van de lector -feedback).
- Zelfstandig werk en groepsleren: oplossen van opgegeven oefeningen (cursus), feedback van de lector tijdens de colleges en via mail.
- De cursus bevat naast de basisoefeningen ook oefeningenreeksen voor 'gevorderden'.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Integratieve toets INT1-2 bevat enkele specifieke wiskunde oefeningen; het ‘kunnen gebruiken’ van Nubel en ‘maten en gewichten’ bij opstellen van een voedingswaarde-etiket komt aan bod in andere toetsen (project, voedingswetenschappen).
- Maar … de competentie 'wiskundig redeneren' wordt integratief getoetst en beoordeeld doorheen de volledige opleiding: aandacht voor de wiskunde toegepast in alle vakdisciplines (correct uitvoeren van (nutritionele) berekeningen, aflezen van grafieken,...).
- Het voorgaande betekent dat het aantal zuiver wiskunde vragen op deze toets niet vastligt volgens een factor evenredig met het aantal cu wiskunde .
- Het gebruik van een rekentoestel is bij deze toets toegelaten.
- Studenten die het 'basisniveau' beheersen, kunnen het 'niveau '16/20' halen op de specifieke wiskundevragen
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|