1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Beschrijvende statistiek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Methoden en onderzoek 1 |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
10128 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
32 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
41,6 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Vlaslaer Veerle
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een voedingsdeskundige en/of diëtist verzamelt gegevens (meetresultaten, resultaten van een anamnese of van een vragenlijst, resultaten van wetenschappelijke onderzoek) en klasseert gegevens (bvb. wanneer krijgt iemand de diagnose ‘obesitas’). Beschrijvende statistiek is het instrument dat hierbij gebruikt wordt. Er is een sterke verwevenheid met ‘maten en gewichten’: de in dit lab verzamelde gegevens worden statistisch verwerkt, geanalyseerd en geïnterpreteerd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD238 Kijkt kritisch naar beschikbare gegevens.
- VD240 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- VD243 Laat zich niet leiden door veronderstellingen en vooroordelen - baseert zich op feiten.
- VD256 Verwerkt gegevens correct.
- VD257 Controleert eigen werk op fouten en vergissingen en corrigeert.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
verwerkt gegevens (frequentietabel) en geeft de resultaten grafisch weer
-
berekent en interpeteert parametervrije kengetallen
-
leest informatie op groeicurves af
-
berekent en interpeteert parametrische kengetallen
-
berekent en interpreteert kengetallen bij herhaalde en gegroepeerde metingen
-
berekent en interpreteer ‘biologische variatie’ (intra- en inter-individueel)
-
werkt met normale (x-waarde) en standaardnormale verdeling (z-en p-waarden)
-
classificeert toevalsveranderlijken (normaalwaarden)
-
begrijpt de statististiek achter aanbevolen hoeveelheden
-
stelt een significante verandering van een viologische variabele vast
-
gebruikt de verdeling van een steekproefgemiddelde indien nodig
-
stelt op basis van een steekproef een betrouwbaarheidsinterval voor een gemiddelde waarde op
-
herkent deze statistische begrippen in de wetenschappelijke vakliteratuur, begrijpt en interpreteert deze
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Beschrijven van een reeks resultaten (steekproef) met frequentietabel en grafieken.
- Parametervrije kengetallen (Me, kwartielen, percentielen, IQR, normaalwaarden, groeikaarten).
- Parametrische kengetallen (gemiddelde, SD en VC%); herhaalde metingen (juistheid en precisie); gegroepeerde metingen (spreiding intra en inter); biologische variatie.
- Normale verdeling: z-waarden en p-waarden; classificaties van biologische parameters; aantonen van een significante verandering van een biologische parameter; aanbevolen hoeveelheden; verdeling van een steekproefgemiddelde (centrale limietstelling); t-verdeling Student; betrouwbaarheidsinterval voor gemiddelde; interpretatiefouten bij referentiewaarden (cutoff).
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Hoofdstukken 1-2-3-4 van de cursus ‘methoden en onderzoek’ – auteur: Veerle Van Vlaslaer - Plantijn Hogeschool.
- Nota’s ‘maten en gewichten’ – auteurs: Hubert Nachtegaele en Koen Vanherle - Plantijn Hogeschool.
- Formuleboekje ‘methoden en onderzoek’ - auteur: Veerle Van vlaslaer - Plantijn Hogeschool.
- Belgische voedingsmiddelentabel Nubel (ISBN 9789074362009) - editie 2009.
- Wetenschappelijke artikels.
- Een rekenmachine.
- Als naslagwerk in de bib: ‘Medical statistics at a glance’ van Petrie en Sabin (ISBN 0632050756) in de bib (hoofdstukken 1 tem 11) - 2000.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
30,43
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
30
|
klokuren
|
65,22
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met oefeningen: vertrekkend vanuit problemen uit het werkveld (wetenschappelijke vakliteratuur) worden de statistische begrippen geïntroduceerd en uiteengezet.
- De nadruk ligt op begrijpen en interpreteren van data en niet op reproduceren van formules (formuleboekje).
- Oefeningenlessen waarin de studenten de opgegeven oefeningen (cursus) zelfstandig en in onderling overleg oplossen onder begeleiding van de lector. Tijdens deze lessen hebben de studenten de gelegenheid om vragen te stellen over zowel de leerstof van de hoorcolleges als de oefeningen. Indien nodig worden er enkele oefeningen door de lector klassikaal (interactief met de groep) uitgewerkt.
- Zelfstandig werk: oplossen van de extra opgaven in de cursus, feedback van de lector tijdens de oefeningenlessen
* groepsleren: toepassen van de statistiek tijdens de opdrachten vanuit 'maten en gewichten' * andere begeleidingsmomenten: (individuele) vraagstelling en feedback door lector (e-mail)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Integratieve toets INT1-2: met formuleboekje ‘methoden en onderzoek’.
- Samenstelling vragen met inbreng vanuit 'basispakket statistiek': hoogstens 50% van de vragen zijn kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van de berekeningen) en minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden en dit integratief met maten en gewichten, voedingsleer en dus problemen, gegevens uit de vakliteratuur).
- Het gebruik van een rekentoestel is bij deze toets toegelaten.
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|