1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Communicatieve vaardigheden |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Communicatie en anamnese |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
10276 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1-2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
20 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
26 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gotink Heidi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Communicatieve vaardigheden hoort tot het luik 'Communicatie en anamnese' en behelst schriftelijke communicatie, vergaderen en presenteren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD133 Drukt zich deskundig uit, zowel naar professionelen als naar leken.
- VD134 Gebruikt een correcte schrijf- en spreektaal (spelling, grammatica, zinsbouw, woordkeuze, tekstverbanden, structuur).
- VD136 Hanteert een professionele verbale en non-verbale communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
past de componenten van de geschreven taal correct toe (spelling, woordkeuze, zinsbouw, tekstopbouw);
-
vat een geschreven of gesproken tekst correct samen met aandacht voor het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken;
-
schrijft een goede tekst met aandacht voor spelling, woordkeuze, zinsbouw, tekstopbouw, structuur en stijl;
-
schrijft een correcte brief/e-mail volgens de gangbare normen;
-
woont een vergadering bij in de verschillende vergaderrollen;
-
rapporteert, notuleert, maakt een vergaderverslag;
-
bereidt een mondelinge presentatie voor en presenteert.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- 1: Inleiding communicatie.
- 2: Correct schrijven op het niveau van letter, woord, zin, tekst.
- 3: Samenvatten.
- 4: Rapporteren - notuleren (verslag)- corresponderen.
- 5: Vergaderen.
- 6: Presenteren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Syllabus, eigen notities en aanvullingen, oefeningen op e-campus.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
53,85
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
10
|
klokuren
|
38,46
|
Verdere toelichting:
Praktijksessies, leermethode afhankelijk van en aangepast aan de leerinhoud..
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie: Aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen. Ongewettigde afwezigheid geeft aanleiding tot een negatieve beoordeling van de score op het gehele opleidingsonderdeel.
Taalvaardigheidstest over spelling, woordkeuze, zinsbouw, tekstopbouw en een eigen tekst schrijven (samenvatting en/of brief en/of verslag). Deze taalvaardigheidstest wordt niet afgelegd tijdens de examenperiode, maar tijdens de contacturen (permanente evaluatie).
Evaluatie tijdens de projectweken van vergaderen en presenteren door de tutor(en) en VUP.
Opvolging details zie periodeboek (opvolging/monitoraat tijdens 2de bachelorjaar: projectweken, skillslab, POP)
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De evaluatie wordt overgenomen (deze component kan niet hernomen worden).
Opvolging
details zie periodeboek (opvolging/monitoraat tijdens 2de bachelorjaar: projectweken, skillslab, POP)
|
|
| |
|