|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het POP (Persoonlijk OntwikkelingsPlan) is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont: op welke wijze bereikt de student de leerdoelen en vaardigheden (zoals beschreven in de ECTS-fiches) en bereikt hij/zij de gewenste gedragsindicatoren van de kerncompetenties van de opleiding.
De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, scriptie en latere werkveld.
In de opleiding VD is het POP tegelijk het meetinstrument voor de studietijdmetingen.
Het POP is het uitgangspunt voor de gesprekken met de studieloopbaanbegeleider van de student.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Stelt het eigen handelen in vraag.
- VD102 Leert systematisch uit eigen ervaring, fouten en successen.
- VD103 Leert systematisch uit ervaring van anderen.
- VD105 Vraagt en geeft feedback.
- VD108 Vertaalt externe feedback in leerpunten.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD255 Respecteert timing en afspraken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
reflecteert over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep
-
reflecteert over het eigen leerproces en stuurt op basis van deze reflecties het leerproces bij
-
denkt in termen van leerdoelen en competenties
-
legt basis voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont: op welke wijze bereikt de student de leerdoelen en vaardigheden (zoals beschreven in de ECTS-fiches).
- De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, scriptie en latere werkveld.
- In de opleiding VD is het POP tegelijk het meetinstrument voor de studietijdmetingen.
- Het POP is het uitgangspunt voor de gesprekken met de studieloopbaanbegeleider van de student.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Het algemene cgo-boek (opleiding VD).
- Map met invulbladen.
- Digitale invulformulieren.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
23
|
klokuren
|
100,00
|
Verdere toelichting:
-
Verplichte aanwezigheid op introductieles POP en studieloopbaangesprekken
-
Invullen van de map met de reflectieformulieren is een zelfstandig werk met feedback vanuit de verschillende onderwijseenheden en van de studieloopbaanbegeleider.
- Inhoud van het POP is beschreven in het algemene cgo-boek.
- De reflecties (volgens spiraalmodel) worden gestuurd door voorgedrukte invulbladen: : reflecties naar studiekeuze, studieplanning, ontvangen feedback, ontwikkeling en verwerving van competenties, studieresultaten (werkveldoriëntatie en werkvelduitdiepingvanaf 2VD)
-
De student vult de opgegeven reflectieformulieren in.
- De student vult wekelijks een formulier ‘studietijdmeting’ in.
- De student heeft tijdens het lopende academiejaar minstens drie gesprekken met de studieloopbaanbegeleider (deze kan het POP altijd opvragen).
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- het POP wordt in het eerste jaar door de studieloopbaanbegeleider uitsluitend beoordeeld op volledigheid en niet inhoudelijk. Deze beoordeling dient als afrondingscriterium (in orde/niet in orde) voor het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel 'communicatie en anamnese'
- IT-studenten volgen de studieloopbaanbegeleiding van het laagst ingeschreven programmajaar.
- Bijkomende criteria (studieloopbaanbegeleiding): maken van de afspraken, nakomen van de afspraken.
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgenomen.
|