ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Voedingsanamnese en skillslab 1
  

Component behoort tot O.O.: Communicatie en anamnese
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 10410
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 2-3
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 40
Totaal aantal contacturen: 0
Totaal studietijd: 52
Deeltijds programma: deel 2
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Aerts Ingrid
De Ridder Inge
Geys Kim
Hertogen Marina
Van Laer Sofie


 

KORTE OMSCHRIJVING
Met het ‘skillslab’ creëren we een werkomgeving waarin je (realistische) werksituaties inoefent aan de hand van casuïstiek (rollenspel). Met opeenvolgende cycli van
Ø        zelfstudie (voorbereidende opdrachten)
Ø        oefening begeleid door lectoren
Ø        reflectie van studenten en lectoren
Ø        opnemen van leerpunten
bouw je geleidelijk aan je beroepsskills op.
Een voedingsanamnese is één van de uitgangspunten van diëtisch handelen en een middel om de effecten van een therapie aan te tonen. Via een voedingsondervraging komt de diëtist veel te weten over de voedingsgewoonte en de samenstelling van de voeding van een cliënt/patiënt. De manier waarop de diëtist de vragen stelt zal voor een stuk de antwoorden bepalen. We starten vanaf periode 2 met het inoefenen van achtereenvolgens 24- uurrecall, het eetdagboek, de voedselfrequentielijst en de dietary history. Voor elke methodiek leer je een anamneseformulier opstellen. De opeenvolgende oefeningen hebben een toenemende moeilijkheidsgraad.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Stelt het eigen handelen in vraag.
  • VD105 Vraagt en geeft feedback.
  • VD108 Vertaalt externe feedback in leerpunten.
  • VD121 Geeft concreet advies, aangepast aan de situatie.
  • VD123 Toont betrokkenheid.
  • VD133 Drukt zich deskundig uit, zowel naar professionelen als naar leken.
  • VD134 Gebruikt een correcte schrijf- en spreektaal (spelling, grammatica, zinsbouw, woordkeuze, tekstverbanden, structuur).
  • VD136 Hanteert een professionele verbale en non-verbale communicatie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD244 Integreert de gegevens tot samenhangende conclusies.
  • VD245 Houdt rekening met de praktische haalbaarheid van voorgestelde oplossingen.
  • VD248 Bereidt taken systematisch voor.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD362 Geeft in de praktijk blijk van vakspecifieke kennis op het gebied van gezondheidsbevordering.
  • VD363 Onderzoekt actief de noden en verwachtingen van de klant.
  • VD364 Zet wetenschappelijke kennis om in een specifiek voedings- en/of dieetadvies.
  • VD365 Vertaalt het gezondheidsbeleid in praktische en haalbare toepassingen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student:
    • stelt een evenwichtige maaltijd samen op basis van energieleverende stoffen
    • legt een interviewtechniek uit en past deze toe
    • zet een voedingsanamnese om in porties en berekent deze met voedingsmiddelentabellen
    • gebruikt hulpmiddelen om porties in te schatten
    • evalueert een voedingsanamnese na berekening en past deze aan volgens de aanbevelingen van de NRV
    • schrijft een eenvoudig advies uit op maat van het individu
    • schrijft ervaringen neer
    • beoordeelt trainingsmomenten met oefen- en observatielijsten van de student zelf en de medestudenten
  • LEERINHOUDEN
    • De voedingsanamnese algemeen en de 24-uur recall en het eetdagboek in het bijzonder.
    • Zelfstudiepakket rond deze bovenstaande methodieken.
    • Afnemen van een 24-uur recall, bijhouden eetdagboek en  omzetten in porties, maten en gewichten.
    • Bijhouden van een eetdagboek, laten berekenen en evalueren door medestudent.
    • Berekenen en evalueren van voedingsanamnese met NUBEL.
    • Uitschrijven en geven van een eenvoudig advies.
    • Skillslab rond 24-uur recall met casuïstiek, oefenen afname voedingsanamnese, communicatieve vaardigheden, rapporteren.
    • Skillslab rond eetdagboek met casuïstiek, oefenen eetdagboek, geven van een eenvoudig voedingsadvies aan de hand van de actieve voedingsdriehoek en de verschillende voedingsmiddelengroepen, communicatieve vaardigheden en rapporteren.
    • Klassikale evaluatie van opdrachten en skillslab.


    STUDIEMATERIAAL
  • Cursus: Skillslab, voedingsanamnese en advies - auteur Aerts Ingrid- Plantijn Hogeschool - 2010-2011
  • Opdrachtenboek: Skillslab, voedingsanamnese en advies - auteur: Aerts Ingrid - Plantijn Hogeschool, 2009-2010
  • Handboek Gezondheidspromotie, Evenwichtig en gezond bewegen, VIG,  Lannoo Campus, ISBN 9789020973297, 2007
  • Informatorium voor Voeding en Diëtetiek, De Voedingsanamnese, de Vries J.H.M. & co, augustus 2007
  • Belgische voedingsmiddelentabel,5de editie  NUBEL, ISBN 978907436209, 2009.
  • Plantijn kennislijn
  • Skillslab-serie voor diëtetiek: voedingsanamnese, video en studiehandleiding, Lemma, 2006.
  • Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen

  • WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

     lesuren

     

    practicum en oefeningen:

     lesuren

     

    vormen van groepsleren:

     lesuren

     

    studietijd buiten contacturen:

     klokuren

     

    Verdere toelichting:
    • Hoorcollege en werkcolleges met verplichte opdrachten.
    • Verplichte praktijksessies.
    • Zelfstudiepakket voor interviewtechnieken.
    • Aan de hand van opdrachten en casuïstiek wordt de theorie omgezet in de praktijk.
    • Opdrachten worden thuis afgewerkt, klassikale verbeteringen van het skillslab en opdachten in een hoorcollege.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Evaluatie opdrachten (periode 2&3)  50%.
    • Volgens de criteria: logische opbouw en volledigheid van de afname van de anamnese; correctheid van de omzetting in porties en berekeningen; kritische reflectie.
    • Evaluatie skillslab (periode 2&3) 50%.
    • Volgens de criteria: geven van een gestructureerde 24-uur recall met aandacht voor doorvragen, correct gebruik van hulpmiddelen, correct omzetten in porties, voedingsstoffen omzetten in voedingsmiddelen, geven van eenvoudig voedingsadvies,  taalbeheersing (mondeling, schriftelijk), spontaan en correct gebruik van diversie communicatieve vaardigheden.
    • Afwezigheden:
      Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief  
      Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
      Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel 
      • dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
      • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
           - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
           - niet uitvoeren van individuele taken
           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
         




    tijd voor examinering
    uren

    %
     

    Tweede examenperiode

    De evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgenomen.