1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Gezondheidsorganisatie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Voeding en maatschappij |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
10422 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 3 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
40 |
Totaal aantal contacturen: |
12 |
Totaal studietijd: |
31,2 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Geys Kim
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je krijgt met deze lessenreeks een overzicht van de huidige stand van zaken binnen de gezondheidsorganisatie in België en Europa.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD107 Zet theorie en nieuwe inzichten om in praktijkvoorbeelden.
- VD110 Denkt vanuit uiteenlopende standpunten en referentiekaders.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD365 Vertaalt het gezondheidsbeleid in praktische en haalbare toepassingen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
geeft aan voor welke gezondheidszorgaspecten en voor welke aspecten van de eigen beroepsuitoefening welke overheid bevoegd is en welke de betrokken instanties zijn.
kent het basisjargon gezondheidszorgorganisatie.
ziet in hoe het beleid en regelgeving inzake gezondheidszorgorganisatie globaal tot stand komt.
zoekt gericht en doelmatig informatie over thema’s gezondheidsorganisatie in het algemeen en over aspecten van de diëtistenpraktijk in de diverse lijnen van de gezondheidszorg en netwerken in het bijzonder.
duidt actuele persinfo rond gezondheidsorganisatie.
duidt welke rol diverse actoren en netwerken hebben in de gezondheidszorg.
heeft kennis van zaken over zorgtrajecten en ondersteuningen voor patiënten.
heeft kennis van zaken over terugbetalingsregelingen voor gezondheidszorg in België.
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Situering Belgische gezondheidsorganisatie (constitutioneel, bevoegdheidsverdeling)
-
Federale gezondheidsorganisatie (Sociale zekerheid, Ziekteverzekering, RIZIV met o.a. de specifieke overeenkomsten met diëtisten, relevante FOD’s, mijlpalen in de federale wetgeving, zorgtrajecten, diabetespas, terugbetalingen).
-
Vlaamse gezondheidsorganisatie (Structuur overheid, bevoegdheden, beleid, I.V.A.’s en E.V.A.’s, relevante mijlpalen in de Vlaamse regelgeving, thuiszorg, netwerken, terugbetalingen).
-
Provinciale en lokale inbreng in gezondheidszorgorganisatie
-
Gezondheidsorganisatie op Europees en wereldniveauInformatiebronnen en doelmatig zoeken naar info over organisatie van de gezondheidszorg
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus "Gezondheidsorganisatie voor diëtisten" - auteur - Kim Geys - 2010 - 2011, Plantijn Hogeschool
- Webadressen besproken overheden en instanties
- Duiding van actuele persberichten inzake gezondheidsorganisatie
- Plantijn Kennislijn
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
21,43
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
14,29
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
57,14
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges
Werkcolleges
Groepsleren (IOP3)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT3-2 (60%)
Evaluatie IOP3 (40%)
De studenten die afwezig zijn op INT3-2 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'Voeding en maatschappij'.
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken en taken binnen de groepsopdracht IOP3 - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
Afwezigheden:
- Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief - Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT3-2 wordt hernomen voor 100% (de jaarpunten tellen niet meer mee)
Studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel ' Voeding en maatschappij' leggen de twee integratieve toetsen van dit opleidingsonderdeel opnieuw af.
Studenten die afwezig zijn op INT3-2 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'Voeding en maatschappij'.
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
|
| |
|