|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wanneer we ons realiseren dat een voedings-en dieetkundige dagelijks bezig is met het ingrijpen in voedingsgewoonten van mensen, is het goed stil te staan bij de achtergronden die aan de basis liggen van voedingspatronen. De huidige gezondheidsproblemen die voor een deel samenhangen met het voedingspatroon in België en de andere geïndustrialiseerde landen, zijn nauw verbonden met de veranderingen die de maatschappij heeft ondergaan en nog steeds ondergaat. De mens heeft ten opzichte van zijn voedsel en voeding een speciale relatie, die hoewel van fysiologische oorsprong, zeer maatschappelijk bepaald is.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD104 Heeft een kritische houding en stelt daardoor onderzoekende vragen.
- VD107 Zet theorie en nieuwe inzichten om in praktijkvoorbeelden.
- VD110 Denkt vanuit uiteenlopende standpunten en referentiekaders.
- VD116 Toont inzet bij het realiseren van plannen en projecten.
- VD121 Geeft concreet advies, aangepast aan de situatie.
- VD129 Erkent en waardeert de inbreng van anderen.
- VD136 Hanteert een professionele verbale en non-verbale communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD241 Stelt relevante vragen om een analyse verder uit te diepen.
- VD242 Ziet verbanden en maakt ze expliciet.
- VD243 Laat zich niet leiden door veronderstellingen en vooroordelen - baseert zich op feiten.
- VD247 Neemt zelfstandig beslissingen.
- VD248 Bereidt taken systematisch voor.
- VD249 Houdt overzicht tijdens de voortgang van een project.
- VD252 Pakt problemen praktisch aan.
- VD253 Pakt problemen creatief aan.
- VD256 Verwerkt gegevens correct.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD365 Vertaalt het gezondheidsbeleid in praktische en haalbare toepassingen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
legt verbanden tussen voedselpatronen en sociologische invloeden.
geeft de invloed van voedselkeuze op gezondheid weer.
denkt oplossend.
legt verbanden tussen de ontwikkeling van voedingspatronen en maatschappelijke tendenzen.
schat gezondheidsrisico's in van het huidig Belgisch voedingspatroon en situeert de kwetsbare bevolkingsgroepen.
evalueert en volgt de maatregelen en voorstellen van de overheid op.
brengt reclameboodschappen in relatie met sociale tendenzen en herkent de doelstellingen van reclameboodschappen en evalueert deze kritisch.
situeert en evalueert het mondiale voedselprobleem.
bevraagt en evalueert eenvoudige voedingspatronen bij bevolkingsgroepen wonend in België.
|
|
LEERINHOUDEN
|
Maatschappelijke invloeden op ontstaan en ontwikkeling van voedingspatronen en het individueel voedingsgedrag.
Ontstaan en evolutie van het Belgisch voedingspatroon van de middeleeuwen tot heden in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen.
Hedendaagse trends in het Belgisch voedingspatroon
Knelpunten in onze voeding t.a.v. de gezondheid en maatregelen van de Belgische overheid tot behoud en verbetering van de volksgezondheid.
Reclame in relatie tot sociale trends en invloed op koopgedrag.
Het mondiale voedingsprobleem in al zijn facetten in essentie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus: "Sociologische aspecten van de voeding" - auteur :Karen Van Rompaey - Plantijn Hogeschool 2010-2011.
vragenlijst naar voedingsonderzoek bij een allochtoon gezin ( Europees of niet- Europees) wonend in België
reclameboodschappen in tijdschriften, T.V
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
21,62
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
21,62
|
studietijd buiten contacturen:
|
19
|
klokuren
|
51,35
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege: kennis items in essentie toelichten
Werkcollege: groepswerken n.a.v. zelfgekozen reclameboodschappen en voedselbevraging en toetsen aan de theoretische in zichten
Groepsleren
presenteren in groep
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Schriftelijk examen waar vooral kennis en inzicht getoetst wordt. Een juist en deskundig taalgebruik is hierbij noodzakelijk: 50%
-
Opdrachten af te werken tijdens de lesweken: ( 50%)
-
Opgave 1: sociologisch onderzoek naar voedingspatroon van één allochtoon gezin ( Europees of niet- europees) wonend in België: 20%
-
Opgave 2: Sociologisch onderzoek naar leefloon van je casus: 10 %
-
Opgave 3: Onderzoek naar reclame van voeding: 10%
-
Opgave 4: Presentatie van opdracht 1,2 en 3 op een originele en creatieve manier: 10%
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges,.... - niet uitvoeren van de taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|