ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Voedingsvoorlichtingsmodellen
  

Component behoort tot O.O.: Voedingswetenschappen 2
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 10426
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 3
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 60
Totaal aantal contacturen: 0
Totaal studietijd: 62,4
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Aerts Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

Op een professionele manier bezig zijn met voeding en het belang kennen van een gezonde en evenwichtige voeding voor het bevorderen van de gezondheid. Theoretisch kennis is één zaak, dit ook kunnen vertalen naar een haalbare, smakelijke en evenwichtige voeding is een andere praktische vaardigheid.
In deze vaardigheid gaan we oefenen om op een wetenschappelijke manier modellen en maaltijden te analyseren die voor een groot publiek van toepassing kunnen zijn.
In België heet dit model ‘De actieve voedingsdriehoek’, in de ons omringende landen heeft dit andere benamingen. Omdat de wereld zo klein is gaan we die ook in het kort bestuderen. De actieve voedingsdriehoek wordt dus in al zijn 'wetenschappelijke' facetten bekeken.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD107 Zet theorie en nieuwe inzichten om in praktijkvoorbeelden.
  • VD119 Stelt de cliënt centraal.
  • VD121 Geeft concreet advies, aangepast aan de situatie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD242 Ziet verbanden en maakt ze expliciet.
  • VD243 Laat zich niet leiden door veronderstellingen en vooroordelen - baseert zich op feiten.
  • VD244 Integreert de gegevens tot samenhangende conclusies.
  • VD245 Houdt rekening met de praktische haalbaarheid van voorgestelde oplossingen.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • vertaalt de Belgische voedingsaanbevelingen in voedingsvoorlichtingsmodellen
    • benoemt de verschillende voedingsvoorlichtingsmodellen
    • analyseert ‘De actieve voedingsdriehoek’ wetenschappelijk
    • gebruikt ‘De actieve voedingsdriehoek’ als basis voor een gezonde maaltijd (leeftijd van 18 – 59 jaar)
    • gebruikt ‘De voedingsdriehoek’ als middel om de nodige energie en voedingsstoffen op te nemen en ter preventie van chronische ziekte te bevorderen;
    • schrijft een eenvoudig voedingsadvies uit in corect Nederlands
    • vertaalt de aanbevelingen van voedingsstoffen naar voedingsmiddelen.
    LEERINHOUDEN
    • geschiedenis van de verschillende voedingsvoorlichtingsmodellen
    • de actieve voedingsdriehoek wetenschappelijk bekeken
    • de actieve voedingsdriehoek volgens de voedingsmiddelengroepen
    • de actieve voedingsdriehoek als aanbreng van voedingsstoffen
    • de actieve voedingsdriehoek en de praktische aanbevelingen van de HGR
    • de actieve voedingsdriehoek en het lacto-ovovegetarisme
    • een eenvoudig voedingsadvies uitschrijven
    • internationale voedingsvoorlichtingsmodellen


    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus: Voedingswetenschappen 2 – auteur Ingrid Aerts– Plantijn Hogeschool - 2010 -2011
    • cursus IOP3
    • De actieve voedingsdriehoek: een praktische voedings- en beweeggids, VIG, juli 2008 
    • Handboek Gezondheidspromotie, VIGeZ, ISBN 978 90 209 7329 7, 2007
    • Belgische Voedingsmiddelentabel, 5de editie NUBEL, ISBN 97 89074362009, 2009.
    • Brochure: Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, Hoge Gezondheidsraad, januari 2005
    • Plantijn kennislijn
    • Eigen kookboeken en die van de bibliotheek
    • Internetbronnen

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

     lesuren

      NaN (Niet-een-getal)

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      NaN (Niet-een-getal)

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      NaN (Niet-een-getal)

    studietijd buiten contacturen:

     klokuren

      NaN (Niet-een-getal)

    Verdere toelichting:
    • verplichte werkcolleges
    • aan de hand van integratieve opdracht (IOP3) oefeningen wordt de theorie in de praktijk omgezet
    • klassikale  verbeteringen van de IOP3 in het laatste werkcollege

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • evaluatie IOP3 (10 %) en INT3-1 (90%)
      • Evaluatie toets  INT3-1
        • kennisvragen, inzichtsvragen, verbanden leggen
        • oefeningen, gevolgde methodiek
        • volledigheid van de argumentatie en de correctheid van de antwoorden
        • schriftelijke taalbeheersing bij het uitschrijven van adviezen
    • Studenten die afwezig zijn op INT3-1 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'voedingswetenschappen 2'.

    tijd voor examinering
    uren

    %
     
     NaN (Niet-een-getal)

    Tweede examenperiode
    • INT3-1 telt voor 100% van de component. Behaalde jaarpunten via de IOP3 worden niet meegenomen.
    • Studenten die afwezig zijn op de INT3-1 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'Voedingswetenschappen 2'

    • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten:

    • dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

    • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
         - niet uitvoeren van individuele taken
         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties