|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit deel gaan we het model van de GVO vertalen in termen van individuele patiëntenvoorlichting en –begeleiding. Er wordt stilgestaan bij het ontstaan van gedrag en hij maakt kennis met verschillende gedragsveranderingmodellen. De student leert via verschillende motiveringstechnieken een patiënt begeleiden en motiveren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD119 Stelt de cliënt centraal.
- VD121 Geeft concreet advies, aangepast aan de situatie.
- VD125 Gaat in op persoonlijke en gevoelsgeladen boodschappen.
- VD126 Gaat in op non-verbale signalen van anderen.
- VD127 Toont begrip voor gevoelens en moeilijkheden van anderen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD363 Onderzoekt actief de noden en verwachtingen van de klant.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
bezit kennis en inzicht in gedragsverandering en motiveren tot gedragsverandering.
-
begeleidt op een systematische en methodische manier cliënten naar een structurele gedragsverandering
-
geeft van voorlichting die gericht is op gedragsverandering
-
verschaft inzicht in de rol die de diëtist kan vervullen in het proces van gedragsverandering
-
heeft inzicht in valkuilen die de diëtist kan tegenkomen in de begeleiding van mensen teneinde gedragsverandering te bewerkstelligen
-
heeft kennis en inzicht in het planmatig PVO-model
-
integreert de vereiste kennis uit andere vakken
|
|
LEERINHOUDEN
|
- wat is gedrag en enkele verschillende modellen over het ontstaan van gedrag.
- het proces van gedragsverandering (stages of changes)
- planmatige patiëntenvoorlichting
- gedragsveranderingsmodellen voor de diëtist in de praktijk: stages of changes en de willen-kunnen-doen theorie: health counseling
|
STUDIEMATERIAAL
|
- gekregen handouts van de presentaties
- cursus "PVO en consultatietechnieken" - auteur Inge De Ridder- Plantijn Hogeschool
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
35,71
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
57,14
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen die een toepassing zijn op de verkregen theoretische inzichten, rollenspelen met bespreking
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Integratieve toets INT6-3 met kennis-, inzichts- en casusvragen.
Studenten die afwezig zijn op INT6-3 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'voedingswetenschappen 3'.
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Integratieve toets met kennis-, inzichts- en casusvragen.
Studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel 'voedingswetenschappen (periodes 4&6)' leggen één integratieve toets af over alle componenten (van periodes 4&6) van dit opleidingsonderdeel.
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|