ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - PVO en consultatietechnieken
  

Component behoort tot O.O.: Voedingswetenschappen 3
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 20087
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 15
Totaal aantal contacturen: 12
Totaal studietijd: 23,4
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Ridder Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING
In dit deel gaan we het model van de GVO vertalen in termen van individuele patiëntenvoorlichting en –begeleiding. Er wordt stilgestaan bij het ontstaan van gedrag en hij maakt kennis met verschillende gedragsveranderingmodellen. De student leert via verschillende motiveringstechnieken een patiënt begeleiden en motiveren.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD119 Stelt de cliënt centraal.
  • VD121 Geeft concreet advies, aangepast aan de situatie.
  • VD125 Gaat in op persoonlijke en gevoelsgeladen boodschappen.
  • VD126 Gaat in op non-verbale signalen van anderen.
  • VD127 Toont begrip voor gevoelens en moeilijkheden van anderen.
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • VD363 Onderzoekt actief de noden en verwachtingen van de klant.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • bezit kennis en inzicht in gedragsverandering en motiveren tot gedragsverandering.
      • begeleidt op een systematische en methodische manier cliënten naar een structurele gedragsverandering
      • geeft van voorlichting die gericht is op gedragsverandering
      • verschaft inzicht in de rol die de diëtist kan vervullen in het proces van gedragsverandering
      • heeft inzicht in valkuilen die de diëtist kan tegenkomen in de begeleiding van mensen teneinde gedragsverandering te bewerkstelligen
      • heeft kennis en inzicht in het planmatig PVO-model
      • integreert de vereiste kennis uit andere vakken
    LEERINHOUDEN

     

    • wat is gedrag en enkele verschillende modellen over het ontstaan van gedrag.
    • het proces van gedragsverandering (stages of changes)
    • planmatige patiëntenvoorlichting
    • gedragsveranderingsmodellen voor de diëtist in de praktijk: stages of changes en de willen-kunnen-doen theorie: health counseling

    STUDIEMATERIAAL
    • gekregen handouts van de presentaties
    • cursus "PVO en consultatietechnieken" - auteur Inge De Ridder- Plantijn Hogeschool

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    10

     lesuren

      35,71

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    16

     klokuren

      57,14

    Verdere toelichting:
    Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen die een toepassing zijn op de verkregen theoretische inzichten, rollenspelen met bespreking

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Integratieve toets INT6-3 met kennis-, inzichts- en casusvragen.

    Studenten die afwezig zijn op INT6-3 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'voedingswetenschappen 3'.

    Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

       - niet uitvoeren van individuele taken

       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     07,14

    Tweede examenperiode

    Integratieve toets met kennis-, inzichts- en casusvragen.

    Studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel 'voedingswetenschappen (periodes 4&6)' leggen één integratieve toets af over alle componenten (van periodes 4&6) van dit opleidingsonderdeel.

    Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

       - niet uitvoeren van individuele taken

       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties