ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Gemeenschapsrestauratie
  

Component behoort tot O.O.: Voedselproductie
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 20103
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 28
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 36,4
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Nijlen Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING

Na een duidelijke definiëring van het begrip 'gemeenschapsrestauratie' wordt in deze cursus een globaal beeld geschetst van de totale markt van de buitenhuisrestauratie in België. Hierbij wordt tevens aandacht geschonken aan de mogelijkheid tot uitbesteding van de facilitaire dienst waarbij het hoofdaccent ligt op de restauratie. Tenslotte wordt een algemeen beeld geschetst, opgesplitst per segment, van de organisatie en het beheer van de restauratieve diensten. Afhankelijk van het aansluitend project kunnen reeds bepaalde onderdelen van het opleidingsonderdeel 'Facilitair management' in grote lijnen worden behandeld. De cursus 'Gemeenschapsrestauratie' vormt tevens de basis voor het opleidingsonderdeel 'Facilitair management' in het derde jaar.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD107 Zet theorie en nieuwe inzichten om in praktijkvoorbeelden.
  • VD109 Reageert flexibel op kritiek en commentaar.
  • VD110 Denkt vanuit uiteenlopende standpunten en referentiekaders.
  • VD133 Drukt zich deskundig uit, zowel naar professionelen als naar leken.
  • VD134 Gebruikt een correcte schrijf- en spreektaal (spelling, grammatica, zinsbouw, woordkeuze, tekstverbanden, structuur).
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD237 Analyseert een problematiek vanuit relevante gegevens.
  • VD238 Kijkt kritisch naar beschikbare gegevens.
  • VD240 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
  • VD241 Stelt relevante vragen om een analyse verder uit te diepen.
  • VD242 Ziet verbanden en maakt ze expliciet.
  • VD244 Integreert de gegevens tot samenhangende conclusies.
  • VD245 Houdt rekening met de praktische haalbaarheid van voorgestelde oplossingen.
  • VD252 Pakt problemen praktisch aan.
  • VD253 Pakt problemen creatief aan.
  • VD256 Verwerkt gegevens correct.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD361 Geeft in de praktijk blijk van vakspecifieke kennis op het gebied van kwaliteitszorg en management.
  • VD363 Onderzoekt actief de noden en verwachtingen van de klant.
  • VD370 Treedt adviserend en coördinerend op met betrekking tot voedselbereiding en distributie.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • heeft inzicht in de totale markt van de buitenhuisrestauratie en legt hierbij een degelijke kennis voor op het vlak van de structuur, de huidige toestand, trends en evoluties.
  • heeft een grondig inzicht in de organisatie, het beheer en de typische kenmerken van de verschillende vormen (segmenten) van de gemeenschapsrestauratie.
  • analyseert vooropgestelde operationele problemen op het vlak van organisatie en beheer binnen de verschillende segmenten van de gemeenschapsrestauratie stelt waar nodig gepaste, praktische acties voor.
  • schetst een duidelijk beeld van de gestructureerde restauratie in België met ondermeer de diverse vormen van uitbesteding, de voor- en nadelen van uitbesteding, de organisatie, contractmogelijkheden en marktstructuur.
  • maakt in geval van uitbesteding van de voedingsdienst, op basis van een gegeven bedrijfssituatie, een gemotiveerde keuze voor een contractsysteem en geeft een toelichting bij de wijze van opvolging ervan. 
  • stelt in groepsverband een motivatierapport op ter verdediging van het systeem eigen beheer of uitbesteding. De student leert hierbij informatie te verwerken en uit te wisselen, gericht probleemoplossend te denken en de verkregen stellingen te presenteren, argumenteren en te verdedigen. De student werkt hierbij samen met collega's, functioneert goed in teamverband en inspireert en moedigt anderen aan om samen een optimale prestatie te leveren. Hierbij is de student als teamplayer bereid tot samenwerking ((h)erkenning van de beperkingen en kwaliteiten van anderen en zichzelf), neemt zij/hij de verantwoordelijkheid voor de taken die haar/hem werden toegekend en houdt zich aan de gemaakte afspraken, heeft een positieve inbreng in het team, kan omgaan met feedback, suggesties en kritiek en komt op voor haar/zijn mening en respecteert die van de andere teamleden.
  • kan, vanuit de functie van hoofd van de voedingsdienst, praktische maatregelen formuleren ter preventie van ondervoeding binnen de institutionele catering.
LEERINHOUDEN

 

  • Basiscursus : 'Facilitair management en gemeenschapsrestauratie'
    • Hoofdstuk 1 : De gemeenschapsrestauratie :
      • Deel 1 : Inleidend
      • Deel 2 : De markt van de gemeenschapsrestauratie
      • Deel 3 : De buitenhuisrestauratie in cijfers
      • Deel 4 : De gestructureerde restaratie in België
      • Deel 5 : De bedrijfsrestauratie
      • Deel 6 : De schoolrestauratie
      • Deel 7 : Restauratie in hoger en universitair onderwijs
      • Deel 8 : Restauratie in ziekenhuizen (kort verblijf)
      • Deel 9 : Restauratie voor de derde leeftijd (lang verblijf)
    • Hoofdstuk 2 : Organisatie van de voedingsdienst
      • Wordt behandeld in het opleidingsonderdeel 'Facilitair management' (3 VD)
    • Hoofdstuk 3 : Management & organisatie
      • Wordt behandeld in het opleidingsonderdeel 'Facilitair management' (3 VD)

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus, aangevuld met eigen nota's
  • Websites (aangegeven in de syllabus)

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

14

 lesuren

  34,57

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

3

 lesuren

  07,41

studietijd buiten contacturen:

22

 klokuren

  54,32

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges
    • Met interactie studenten op basis van hun praktische ervaringen.
  • Werkcollege
    • Probleemgestuurd klassikaal groepswerk
    • Een gedetailleerde omschrijving van deze opdracht is terug te vinden in de cursus (p.1.64)
  • Case studies en tekstanalyses (klassikale opdrachten, zie cursus)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Integratieve toets INT6-2 (= 90 % van de punten voor dit component)
    • Schriftelijk examen na afhandeling van de leerstof.
    • Dit examen is deels gesloten, deels open boek (leerstofverdeling en prioriteiten : zie syllabus).
  • Evaluatie van het probleemgestuurd klassikaal groepswerk omtrent het onderwerp 'outsourcing' (uitbesteding) (= 10 % van de punten voor dit component).
    • Bij afwezigheid tijdens de les waarin dit groepswerk wordt uitgevoerd, dient de student een doktersattest aan de vaklector te overhandigen en dit uiterlijk 1 week na zijn of haar afwezigheid, zoniet bedraagt de score op dit onderdeel 0. In geval van een doktersattest volgt een individuele toets over de behandelde leerstof.
  • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

       - niet uitvoeren van individuele taken

       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


tijd voor examinering
uren
1.5

%
 
 03,70

Tweede examenperiode
  • Een student die niet geslaagd is in 2VD en geen credit verworven heeft voor het opleidingsonderdeel 'Voedselproductie' legt in deze examenperiode de volledige integratieve toets van dit onderdeel opnieuw af.
  • De puntenverdeling van de evaluatie voor het component gemeenschapsrestauratie (integratieve toets/groepswerk) blijft ongewijzigd in vergelijking met 1ste zittijd. Het schriftelijk examen is analoog met dat van de 1ste zittijd (deels gesloten boek, deels open boek, leerstofverdeling en prioriteiten staan vermeld in de syllabus).
  • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

       - niet uitvoeren van individuele taken

       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties