2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Humane biochemie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Biomedische wetenschappen 2 |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
20108 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
35 |
Totaal aantal contacturen: |
27 |
Totaal studietijd: |
81,9 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Manuel y Keenoy Begona
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
‘Humane biochemie’ behandelt de ‘dynamische processen’ van deze biomoleculen. Hier bestudeer je het metabolisme van eiwitten, koolhydraten en lipiden.
Het gaat dan over omzettingen in het menselijk lichaam van de nutriënten, zowel het anabolisme (opbouw) als het katabolisme (afbouw). Opbouw vraagt energie (ATP), terwijl de afbraak energie oplevert.
Je verwerft inzicht in de aanmaak van eiwitten, gestuurd vanuit de genen met oog op erfelijke afwijkingen. Speciale aandacht wordt besteed aan de besturing en controle door enzymen en hormonen in verschillende fysiologische omstandigheden (voor en na een maaltijd, fysische activiteit...)
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD104 Heeft een kritische houding en stelt daardoor onderzoekende vragen.
- VD105 Vraagt en geeft feedback.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD240 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- VD242 Ziet verbanden en maakt ze expliciet.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kent de metabolische “pathways” van eiwitten, koolhydraten, lipiden en nucleotiden.
- kent een aantal erfelijke afwijkingen, betrokken bij het menselijk metabolisme .
- weet dat afbraak energie levert en opbouw energie vraagt.
- kent de fysiologische rol van vitamines en mineralen en hun plaats in de diverse metabole cyclussen
- weet dat het metabolisme stevig geregeld is en gecontroleerd wordt door enzymen en hormonen.
- ziet in dat de weg van gen naar eiwitten kan gebruikt worden om aan genmanipulatie te doen.
- voelt de enorme impact van biokatalytische eiwitten (enzymen) in de vertering en het metabolisme van energiestoffen aan.
|
|
LEERINHOUDEN
|
De dynamische biochemie omvat..
- Omzettingen van de energierijke verbindingen (eiwitten, suikers en lipiden) verlopen stap voor stap en zijn enzymatisch gekatalyseerd. Bij de efficiënte werking van enzymen zijn coënzymen vereist en hierin functioneren de vitamines.
- Het metabolisme is een homeostatisch proces gestuurd door biochemische boodschappers.
- Afbraak levert energie (ATP), opbouw gebruikt deze verbindingen. Het resultaat is een balans, die in evenwicht is.
- De aanmaak van eiwitten (de weg van gen naar proteïne) is dogmatisch vastgelegd. Hier speelt een genetische code, die universeel is.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- ‘Sesam Atlas van de biochemie’, Koolman, J., Röhm, K.-H., SESAM, 2004, ISBN 90-5574-433-3 wordt als cursus gebruikt
- Hand-outs van ppt’s besproken tijdens de lessen
- Biochemie handboeken & ILSI-brochures in de bib:
*Medische Biochemie. Moleculaire benadering van de geneeskunde. F. Schuit. Bohn, Stafleu en Van Loghum 90 3133020 5 *Textbook of Biochemistry with clinical correlations. T. Devlin (6th Ed.) Wiley-Liss 0 471 67808 2 (ROB en Bib) *Humane biochemie. G. Hooghwinkel. Bunge 90 63480660. (ROB en Bib). *Medical Biochemistry at a glance. B. Greenstein. Blackwell Science 0 86542 980 4 (ROB).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
27,59
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
60
|
klokuren
|
68,97
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
integratieve toets INT5-1: schriftelijke toets studenten die afwezig zijn op de toets krijgen een A en behalen dus A op het opleidingsonderdeel 'biomedische wetenschappen 2'
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel:
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties - een eindtotaal < 10/20 wordt in principe niet naar boven afgerond
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Studenten die niet geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel 'biomedische wetenschappen' leggen deze examenperiode een integratieve toets over de drie componenten (periode 4&5) opnieuw af. Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing. Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel: zie onder Eerste examenperiode
|
|
| |
|