2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Dieetleer (periode 5) |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Algemene diëtetiek |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
20113 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
40 |
Totaal aantal contacturen: |
59 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Adam Marleen Van Laer Sofie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dieetleer bestudeert de voedingsaanpassingen welke noodzakelijk zijn bij diverse aandoeningen of ziekte. Gezonde voeding blijft steeds de basis van elk dieet maar bij tal van aandoeningen moet men één of meerdere restricties (mogelijk ook supplementen) invoeren om een goede gezondheidstoestand en / of goede voedingstoestand te bekomen of handhaven. In dit pakket wordt het voedingsadvies besproken bij de voornaamste welvaartsziekten; obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes mellitus en hypertensie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD119 Stelt de cliënt centraal.
- VD121 Geeft concreet advies, aangepast aan de situatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD237 Analyseert een problematiek vanuit relevante gegevens.
- VD238 Kijkt kritisch naar beschikbare gegevens.
- VD240 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- VD244 Integreert de gegevens tot samenhangende conclusies.
- VD245 Houdt rekening met de praktische haalbaarheid van voorgestelde oplossingen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD360 Geeft in de praktijk blijk van vakspecifieke kennis op het gebied van klinische diëtetiek.
- VD363 Onderzoekt actief de noden en verwachtingen van de klant.
- VD364 Zet wetenschappelijke kennis om in een specifiek voedings- en/of dieetadvies.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
kent de wetenschappelijke achtergrond, de dieetlijsten en de praktische uitwerking van vier basisdiëten; het energiebeperkt dieet, het AVVZ dieet, het natriumbeperkt dieet en het dieetadvies bij diabetes mellitus
-
kent de dieetproducten, welke in deze diëten aangewend kunnen worden
-
leest en interpreteert een patiëntendossier (met betrekking tot de in deze periode besproken diëten)
-
lost een patiëntendossier (met betrekking tot de in deze periode besproken diëten) volgens specifieke richtlijnen op
-
haalt ernstige dieetfouten uit het voedingspatroon van een patiënt d.m.v. het bekijken van de voedingsondervraging en biedt hiervoor een diëtisch verantwoord alternatief
-
stelt een geïndividualiseerd en persoonlijk dieetadvies op, berekent dit advies en schrijft dit uit
-
past een receptuur, menu en / of weekschema aan het energiebeperkt-, het AVVZ-, het natriumbeperkt- en het diabetes dieet aan
-
adviseert mogelijke dieetproducten kritisch beoordelen en adviseren
-
leest en interpreteert artikels kritisch
|
|
LEERINHOUDEN
|
In dit pakket wordt het voedingsadvies besproken bij de voornaamste welvaartsziekten: obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes mellitus en hypertensie.
Patiëntendossiers worden geïnterpreteerd en opgelost volgens speciefieke richtijnen, dieetadvies wordt uitgeschreven, individueel aangepast aan de patiënt.
Voedingsondervragingen worden kritisch bekeken op dieetfouten en verantwoorde alternatieven, specifiek aan het dieet, worden aangeboden.
Receptuur, menu- en weekschema's worden aangepast aan specifieke dieeteisen.
Dieetproducten worden kritsch beoordeeld.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus 'Dieetleer van de volwassene' - auteur: Adam Marleen - Plantijn Hogeschool 2010-2011
- Cursus 'Dieetleer van zuigeling en kind'' - auteur: Adam Marleen - Plantijn Hogeschool 2010 - 2011
- Voedingsingrediënten: een stand van zaken, A. Vandamme & Katelijne Struben, ISBN: 90-209-6697-9
- Voeding en gezondheid: een overzicht van functionele componenten in levensmiddellen en van de relatie voeding & gezondheid, J. Van Camp, S. De Henauw, B. De Meulenaer, ISBN: 90-209-6600-6
- Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL, ISBN 9789074362009, 2009
- Nederlands voedingsstoffenbestand, NEVO - tabel, ISBN 90-5177-037-5, 2006.
- Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor België' Hoge Gezondheidsraad, 2009
- 'Maten en gewichten', handleiding voor gestandardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, ISBN 76994-06-4, 2005
- Bins voedingsberekeningsprogramma
- Tijdschriften uit de bibliotheek
- didactische voedingswinkel
- Plantijn richtlijn en kennislijn
- Coëlho Zakwoordenboek der Geneeskunde, Jochems & Joosten, Elsevier, ISBN 90-6228-322-5
- Gecommentarieerd Geneesmiddelenrepertorium, Belgisch centrum voor farmacotherapeutische informatie 2010
- Eenvoudige rekenmachine
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
38
|
lesuren
|
33,04
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
17
|
lesuren
|
14,78
|
studietijd buiten contacturen:
|
56
|
klokuren
|
48,70
|
Verdere toelichting:
Werkcolleges met verplichte aanwezigheid: theorie, oefeningen en leergesprekken
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de leerstof ‘dieetleer’ van periodes 5&6 wordt in één integratieve toets hernomen (100%)
- Het opleidingsonderdeel ‘algemene diëtetiek’ krijgt twee toetsen: dieetleer (periode 5&6) en voedingszorg (periode 5).
- Studenten die afwezig zijn op één van beide toetsen krijgen een A als beoordeling voor deze toets: dus A voor het opleidingsonderdeel ‘algemene diëtetiek’
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
-
dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
-
het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
|
| |
|