2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Psychologie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
20161 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 4 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
33 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De psychologie van de menselijke levensloop wordt gerelateerd aan het voorkomen van alledaagse voedingsproblemen en aan de ontwikkeling van ernstige eetstoornissen.
In de hedendaagse ontwikkelingspsychologie wordt ontwikkeling opgevat als inherent aan het leven zelf. Dit geldt zowel biologisch als psychosociaal: zodra men niet meer ontwikkelt, sterft men. Het gaat dus om een levenslang proces dat niet ophoudt bij de volwassenheid.Wie of wat men wordt is het product van een dynamische actie tussen enerzijds de biologische aanleg en anderzijds de talloze differentiërende inwerkingen zowel vanuit het milieu als vanuit de zich ontwikkelde persoonlijkheidskern.
Onderzoek naar oorzaken en begeleidingsadviezen van eetproblemen en eetstoornissen vormen in dit opzicht bekeken een nieuwe uitdaging voor de voedingsdeskundige/diëtist.
Reflectie op het eigen psychosociale functioneren is een meerwaarde voor begeleiding van mensen.
De psychologie wordt gedefinieerd als de wetenschappelijke studie van de geest en het gedrag. De psychologie kent verschillende stromingen zoals het behaviorisme, structuralisme, psycho-analyse, enz. Elke stroming levert een referentiekader, een 'bril' waarmee je de werkelijkheid kunt waarnemen en interpreteren. Als hulpverlener is het belangrijk om je niet vast te pinnen op één bepaalde stroming maar gebruik te maken van verschillende inzichten. De algemene systeemtheorie biedt daarom een kader waarmee je de complexe werkelijkheid in zijn gehele samenhang kunt weergeven. Systeemdenken betekent dat je gedrag in functie van de persoon en zijn omgeving moet plaatsen en dat een persoon continu in ontwikkeling is.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Stelt het eigen handelen in vraag.
- VD107 Zet theorie en nieuwe inzichten om in praktijkvoorbeelden.
- VD110 Denkt vanuit uiteenlopende standpunten en referentiekaders.
- VD112 Doet voorstellen voor verandering.
- VD119 Stelt de cliënt centraal.
- VD120 Handelt integer (ethisch, deontologisch).
- VD122 Respecteert de eigenheid van de cliënt.
- VD123 Toont betrokkenheid.
- VD124 Motiveert de cliënt.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD237 Analyseert een problematiek vanuit relevante gegevens.
- VD238 Kijkt kritisch naar beschikbare gegevens.
- VD241 Stelt relevante vragen om een analyse verder uit te diepen.
- VD242 Ziet verbanden en maakt ze expliciet.
- VD243 Laat zich niet leiden door veronderstellingen en vooroordelen - baseert zich op feiten.
- VD252 Pakt problemen praktisch aan.
- VD253 Pakt problemen creatief aan.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD363 Onderzoekt actief de noden en verwachtingen van de klant.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
verwerft initieel inzicht in het vakgebied van de algemene psychologie en de ontwikkelingspsychologie.
-
verwerft kennis en inzicht in de relatie tussen voeding en psyche.
-
kent veel voorkomende eetproblemen en kan deze relateren aan de biologische en psychosociale ontwikkeling in een bepaalde levensfase.
-
integreert kennis en inzicht in de voorstelling van vooropgestelde casussen.
-
werkt de vooropgestelde casussen uit naar begeleiding toe en rekening houdend met de biologische en psychosociale ontwikkeling.
-
doet aan kritische reflectie:legt verbanden tussen de psychosociale ontwikkeling van een individu en past deze toe in vooropgestelde casussen wat specifieke eetproblemen betreft.
-
heeft inzicht in de methodiek van de psychologie en de sleutelideeën en actuele toepassingen van verschillende psychologische stromingen.
-
heeft inzicht in de eigen persoon en functioneren in relatie met de ander.
-
vestigt een respectvolle en belevingsgerichte zorgrelatie.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
zie lijst begincompetenties opleiding VD
|
LEERINHOUDEN
|
-
ontwikkelingspsychologie in levensloopperspectief: beginnend bij de conceptie en de geboorte tot in de hoge ouderdom en de dood
-
invloeden en toepassingen van voeding op de psyche van de mens
-
bespreking van enkele belangrijke eetproblemen in de verschillende levensfasen: ontstaan en pedagogische aanpak van eetproblemen bij zuigelingen en kleuters, obesitas bij het lagere schoolkind, diabetes type 1, anorexia nervosa, boulemia nervosa en binge eating disorder tijdens de adolescentie, aandachtspunten wat voeding betreft bij de ouder wordende mens
-
voedingsaspecten bij opname in ziekhuis, R.V.T. en dit zowel op het biologische als het psychosociale vlak.
-
casusmateriaal dat theorie en praktijk samenbrengt kritisch lezen en bespreken van wetenschappelijke literatuur
-
Zelfkennis: hoe voel ik, hoe denk ik, hoe handel ik ... en waarom? De eigen persoon als werkinstrument in de therapeutische zorgrelatie.
-
Belangrijkste sleutelideeën en toepassingen uit verschillende psychologische stromingen (psychoanalyse, behaviorisme, humanistische psychologie, cognitieve (gedrags)psychologie, systeemtheorie, waarnemingspsychologie enz.)
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus 'Psychologie van de menselijke levensloop: inleiding in de ontwikkelingspsychologie en voedingsaspecten' - auteur Lea Aertsen - Plantijn Hogeschool
-
Casuïstiek
-
Recente wetenschappelijke artikels
-
video- en beeldmateriaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
32
|
lesuren
|
29,09
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
77
|
klokuren
|
70,00
|
Verdere toelichting:
-
theorie wordt voorbereid door de student en besproken in groepsverband
-
communiceren over de theoretische inzichten en verbanden leggen met de vooropgestelde casussen in groepsverband
-
oefensessies: voorstellen voor begeleiding en de deskundigheid van de diëtiste hierbij leren communiceren naar andere zorgverleners.
-
Interactieve hoorcolleges
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- de toets wordt hernomen en telt voor 100% van de punten
|
|
| |
|