2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Chemie 3 |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Biomedische wetenschappen 2 |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
20432 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
40 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
93,6 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Cleemput Marjan
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Organische verbindingen nemen een belangrijke rol in ons leven in. De cursus Bio-organische chemie geeft een overzicht van de belangrijkste bio-moleculen. De eigenschappen van deze bio-moleculen zijn niet los te koppelen van hun chemische samenstelling en hun bijhorende reacties.
Het is dus noodzakelijk om kennis te hebben over de onderliggende “bio”-organische chemie.
Deze cursus vormt een basis voor de cursus “humane biochemie”.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD133 Drukt zich deskundig uit, zowel naar professionelen als naar leken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- vermeerdert zijn/haar kennis van de bio-organische chemie als basis voor de humane biochemie.
-
kent verschillende functionele groepen in bio-moleculen
-
kent de belangrijkste bio-organische reacties (deel1)
-
kent de belangrijkste bouwstenen van bio-moleculen
-
kent basisbeginselen van de organische reactie
-
kent de belangrijkste bio-organische bouwstenen
-
kent de structuur en eigenschapen van de belangrijkste bio-moleculen
-
Aminozuren
-
Eiwitten
-
Heterocyclische en aromatische verbindingen
-
Nucleotiden en nucleïnezuren
-
Enzymen en co-enzymen
-
Vitaminen
|
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Noodzakelijke leermiddelen
-
Cursus bio-organische chemie (P. Vandevelde)
-
Inleiding tot de bio-organische chemie, J.F.J. Engbersen, AE. De Groot, Wageningen Pers, 1995, ISBN 9074134955
-
Bouwdoos moleculen
-
Extra materiaal aangereikt via Blackboard (links, lespresentaties, extra oefeningen) en internet
-
Mindmaps
-
FAQ
-
Aanbevolen leermiddelen
-
'Organic Chemistry', Mc Murry, J., Brooks/Cole-Thomson Learning, 2004, ISBN 0-534-42005-2
-
‘Sesam Atlas van de biochemie’, Koolman, J., Röhm, K.-H., SESAM, 2004, ISBN 90-5574-433-3
-
“Inleiding tot de levensmiddelenchemie”, Ruiter, A., Elsevier Gezondheidszorg, 2002, ISBN90-352-
2513-9
-
Literatuur voorhanden in bib
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
27,45
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
70
|
klokuren
|
68,63
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT4-4:
Schriftelijke toets met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen waarbij de student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van verschillende functionele groepen in bio-moleculen, de belangrijkste bouwstenen van bio-moleculen, de organische reactie, structuur en eigenschapen van de belangrijkste bio-moleculen en bewijst dat hij in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.
studenten die afwezig zijn op deze toets krijgen een A en behalen dus A voor het volledige opleidingsonderdeel 'biomedische wetenschappen 2'
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
studenten die niet geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel ‘biomedische wetenschappen 2' leggen deze examenperiode één integratieve toets over de drie compontenten (periode 4&5) opnieuw af
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
|
| |
|