ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - POP 2
  

Component behoort tot O.O.: Skillslab
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 20433
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 4-5-6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 18
Totaal aantal contacturen: 0
Totaal studietijd: 23,4
Deeltijds programma: deel 2
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Laer Sofie


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het POP (Persoonlijk OntwikkelingsPlan) is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont: op welke wijze bereikt de student de leerdoelen en vaardigheden (zoals beschreven in de ECTS-fiches) en bereikt hij/zij de gewenste gedragsindicatoren van de kerncompetenties van de opleiding. 

De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, scriptie en latere werkveld.

In de opleiding VD is het POP tegelijk het meetinstrument voor de studietijdmetingen.

Het POP is het uitgangspunt voor de gesprekken met de studieloopbaanbegeleider van de student.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Stelt het eigen handelen in vraag.
  • VD102 Leert systematisch uit eigen ervaring, fouten en successen.
  • VD105 Vraagt en geeft feedback.
  • VD108 Vertaalt externe feedback in leerpunten.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD255 Respecteert timing en afspraken.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    •   reflecteert over het eigen leerproces en stuurt op basis van deze reflecties bij

    • reflecteert over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep

    • reflecteert over het eigen handelen tegenover de cliënt

    •   denkt in termen van leerdoelen en competenties

    • legt een ruime basis voor reflecties in het latere werkveld (de stage)

    LEERINHOUDEN
    • Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont: op welke wijze bereikt de student de leerdoelen en vaardigheden zoals beschreven in de ECTS-fiches
    • De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, scriptie en latere werkveld.
    • In de opleiding VD is het POP tegelijk het meetinstrument voor de studietijdmetingen.
    • Het POP wordt als instument gebruikt waarin de student aantoont dat hij/zij voldoende uren kijkstage heeft uitgevoerd, waarin hij/zij de patiëntenopdracht aantoont, waarin de uren werkveldervaring worden aangetoond. Van deze componenten wordt eveneens een reflectie gemaakt waarmee de student aantoont hoe deze opdrachten een meerwaarde zijn. 
    • Het POP is het uitgangspunt voor de gesprekken met de studieloopbaanbegeleider van de student.

    STUDIEMATERIAAL
    • het algemene cgo-boek (opleiding VD)
    • map met invulbladen
    • digitale invulformulieren

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    0

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    24

     klokuren

      100,00

    Verdere toelichting:
  • Invullen van de map met de reflectieformulieren is een zelfstandig werk met feedback vanuit de verschillende onderwijseenheden en van de studieloopbaanbegeleider.
  • Inhoud van het POP is beschreven in het algemene cgo-boek.
  • De reflecties (volgens spiraalmodel) worden gestuurd door voorgedrukte invulbladen: : reflecties naar studiekeuze, studieplanning, ontvangen feedback, ontwikkeling en verwerving van competenties, studieresultaten (werkveldoriëntatie en werkvelduitdiepingvanaf 2VD)
  • De student vult de opgegeven reflectieformulieren in.
  • De student vult wekelijks een formulier ‘studietijdmeting’ in.
  • De student heeft tijdens het lopende academiejaar minstens drie gesprekken met de studieloopbaanbegeleider (deze kan het POP altijd opvragen).

  • EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • de portfolio wordt in het tweede jaar door de studieloopbaanbegeleider beoordeeld op volledigheid en inhoud volgens volgende criteria.
    • IT-studenten volgen de studieloopbaangeleiding van het laagst ingeschreven programmajaar
    • formuleringen reflecties in termen van leerdoelen en competenties
    • relevantie van de reflecties (aantoonbaar verband met de betreffende componenten)
    • haalbaarheid van de geformuleerde leerpunten
    • rekening houden met feedback van studieloopbaanbegeleider (verslaggeving gesprekken met studieloopbaanbegeleider)
    • bijkomende criteria (studieloopbaanbegeleiding): maken van de afspraken, nakomen van de afspraken
    • de beoordeling (in orde/niet in orde) dient als afrondingscriterium voor het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel skillslab.

    Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

     

    • dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
    • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
      • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
      • afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
      • niet uitvoeren van individuele taken
      • niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

    tijd voor examinering
    uren

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode
    De evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgenomen.