ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Nutritionele software
  

Component behoort tot O.O.: Skillslab
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 20482
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 22
Totaal aantal contacturen: 12
Totaal studietijd: 28,6
Deeltijds programma: deel 2
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Aerts Ingrid
De Ridder Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het 2de jaar voeren we BINS als voedingsberekeningsprogramma in. Bij het berekenen van de ‘gemiddelde dag’ staan we stil bij de knelpunten van een voedingsmiddelentabel. Je oefent dagschema’s, dieetschema’s,… aan de hand van casuïstiek. Je leert om de resultaten van Vodisys te exporteren naar Word en Excel.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Stelt het eigen handelen in vraag.
  • VD102 Leert systematisch uit eigen ervaring, fouten en successen.
  • VD104 Heeft een kritische houding en stelt daardoor onderzoekende vragen.
  • VD105 Vraagt en geeft feedback.
  • VD106 Houdt uit eigen initiatief vakkennis op peil.
  • VD107 Zet theorie en nieuwe inzichten om in praktijkvoorbeelden.
  • VD112 Doet voorstellen voor verandering.
  • VD113 Voorziet verschillende oplossingen of uitwijkmogelijkheden bij uitdagingen.
  • VD115 Streeft naar verbetering.
  • VD119 Stelt de cliënt centraal.
  • VD120 Handelt integer (ethisch, deontologisch).
  • VD121 Geeft concreet advies, aangepast aan de situatie.
  • VD122 Respecteert de eigenheid van de cliënt.
  • VD123 Toont betrokkenheid.
  • VD124 Motiveert de cliënt.
  • VD133 Drukt zich deskundig uit, zowel naar professionelen als naar leken.
  • VD134 Gebruikt een correcte schrijf- en spreektaal (spelling, grammatica, zinsbouw, woordkeuze, tekstverbanden, structuur).
  • VD135 Luistert actief.
  • VD136 Hanteert een professionele verbale en non-verbale communicatie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD237 Analyseert een problematiek vanuit relevante gegevens.
  • VD238 Kijkt kritisch naar beschikbare gegevens.
  • VD239 Geeft aan welke informatie ontbreekt en gaat ernaar op zoek.
  • VD240 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
  • VD241 Stelt relevante vragen om een analyse verder uit te diepen.
  • VD243 Laat zich niet leiden door veronderstellingen en vooroordelen - baseert zich op feiten.
  • VD244 Integreert de gegevens tot samenhangende conclusies.
  • VD245 Houdt rekening met de praktische haalbaarheid van voorgestelde oplossingen.
  • VD246 Toont zich resultaatgericht.
  • VD247 Neemt zelfstandig beslissingen.
  • VD248 Bereidt taken systematisch voor.
  • VD252 Pakt problemen praktisch aan.
  • VD253 Pakt problemen creatief aan.
  • VD254 Volgt op en stuurt bij.
  • VD255 Respecteert timing en afspraken.
  • VD256 Verwerkt gegevens correct.
  • VD257 Controleert eigen werk op fouten en vergissingen en corrigeert.
  • VD258 Levert onder druk correcte resultaten.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD360 Geeft in de praktijk blijk van vakspecifieke kennis op het gebied van klinische diëtetiek.
  • VD363 Onderzoekt actief de noden en verwachtingen van de klant.
  • VD364 Zet wetenschappelijke kennis om in een specifiek voedings- en/of dieetadvies.
  • VD365 Vertaalt het gezondheidsbeleid in praktische en haalbare toepassingen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • kent de verschillende knelpunten bij het gebruik van een voedingsmiddelentabel
  • interpreteert het cijfermateriaal correct
  • werkt een ‘gemiddelde dag’ uit met voedingsmiddelen
  • werkt een casus uit
  • gebruikt de verschillende mogelijkheden van Bins en past deze toe in verschillende nieuwe casussen en patiëntenstudies.
  • verkent de mogelijkheden van Bins met betrekking tot het invoeren van cliëntgegevens
  • voert de invoer per dag van de voedingsmiddelen kunnen uit in Bins
  • oefent de invoer van ‘maten en gewichten’ in Bins in
  • verkent de mogelijkheden van Bins met betrekking tot het verkrijgen van gegevens van de ingenomen voedingsstoffen van de cliënt.
  • gebruikt het programma in andere skillslabs en opdrachten gedurende de opleiding.
  • bekijkt het zelf ontworpen anamneseformulier kritisch en past dit aan.
LEERINHOUDEN

De volgende items van het voedingsberekeningsprogramma bins worden uitgelegd:

  • algemene items: gebruikte symbolen, opbouw van het programma
  • menu-item cliënten: aan de hand van een casus wordt uitgelegd hoe de gegevens van een cliënt moeten worden ingebracht. Het invoeren van volgende gegevens wordt ingeoefend: persoonlijke gegevens, antropometrische gegevens, medische gegevens (labowaarden), gegevens van een arts, behandelplan.
  • De voeding van een opgelegde casus wordt ingebracht volgens de 'invoer per dag'.
  • Een berekening van de ingevoerde dag wordt uitgevoerd en afgedrukt. Tevens wordt overlopen hoe we kunenn kiezen welke voedingsstoffen afgedrukt moeten owrden.
  • Invoeren van gegevens aan de hand van een zelf afgenomen anamnese (dit gedeelte komt aan bod in lesweek 7 en hangt samen met de lessenreeksen van het skillslab - voedingsanamnese en advies).

Gemiddelde dag:

  • In dit gedeelte staan we stil bij de knelpunten van het gebruik van een voedingsmiddelentabel. Daarnaast wordt er stilgestaan bij de termen dagschema of dieetschema, gemiddelde dag, vaste kern, weekmenu of menuvariatie.
  • De meer uitgebreide functies (export, dialoogfunctie, condities) van het programma worden uitgelegd aan de hand van een voorbeeldpatiënt.
  • Met de casus sportvoeding (zie fiche sportvoeding) worden deze functies toegepast. De voeding wordt ingebracht volgens de gemiddelde dag en verder geëxporteerd naar een Word-document. De functie "berekening uitgesplitst" wordt geëxporteerd naar Excel en verder verwerkt in een verslag evenals de grafische voorstelling.
  • Dit gedeelte hangt nauw samen met het onderdeel sportvoeding.

STUDIEMATERIAAL
  • cursus ‘Skillslab, voedingsanamnese en advies’ –  Aerts Ingrid – Plantijn Hogeschool
  • cursus Voedingsberekeningsprogramma’s – auteur Aerts Ingrid – Plantijn Hogeschool
  • cursus hoofdstuk “Berekenen van een voedingsanamnese en het opstellen van een gemiddelde dag” - auteur Inge De Ridder – Plantijn Hogeschool
  • Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, 2005
  • Bins, voedingsberekeningsprogramma

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

4

 lesuren

  14,29

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  28,57

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

16

 klokuren

  57,14

Verdere toelichting:
  • hoorcollege: studenten werken individueel aan een computer en onder begeleiding van een docent wordt het programma  stap voor stap uitgelegd.
  • Praktijksessies: de studenten werken individueel aan één computer en in aanwezigheid van een docent, die feedback kan geven, er wordt een casus uitgewerkt.
  • individueel werk: de studenten werken buiten de werkcolleges de opdrachten af.
  • Het programma  zal veel ingeoefend en gebruikt worden in de andere skillslabs en opdrachten gedurende de opleiding.

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode

Beoordeling van de opdrachten : permanente evaluatie op het juiste gebruik van bins voor het uitvoeren van alle opdrachten van dieetleer, skillslab en sportvoeding
criteria:
  • aanwezigheid in de les;
  • correctheid van het invoeren en het gebruikte cijfermateriaal (zowel naar porties als naar voedingsmiddelenkeuze);
  • volledige en logische opbouw van het patiëntenverslag met een duidelijke, heldere formulering en een juiste verwerking van de berekende gegevens;
  • het aantal en het correct gebruik van de verschillende functies en toepassingen (verscheidenheid van gebruikt cijfermateriaal en functies);
  • verpersoonlijking van het dagschema (vertaling voor patiënt) en verslag  (vertaling voor arts);
  • correctheid in het nemen van de juiste voedingsmiddelen uit de voedingsmiddelentabel die aanwezig is in BINS;
  • correctheid in het inbrengen van recepten met de juiste ingrediënten in de juiste verhoudingen;
  • kritische reflectie geven over het anamneseformulier en bijsturen;
  • correctheid in het beoordelen van het verkregen cijfermateriaal;
  • correctheid in het uitschrijven van een voedingsadvies naar de bejaarde toe (omzetten van voedingsstoffen naar voedingsmiddelen).
  • een correct dagschema, zowel kwalitatief als kwantitatief, kunnen samenstellen binnen de opgegeven tijd;
  • correcte evaluatie en interpretatie volgens de voedingsaanbevelingen van de HGR.


Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel 

  • dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
  • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
       - niet uitvoeren van individuele taken
       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
     

tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode

De punten worden overgedragen naar de tweede examenperiode, er is geen herkansing mogelijk.