3 Voedings- en dieetkunde - 3VD - Onderdelen - Facilitair management |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
00512 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
31 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Nijlen Bart
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de kennis en vaardigheden die van belang zijn bij de organisatie en het beheer van de facilitaire dienst, in het bijzonder de voedingsdienst, binnen de gemeenschapsrestauratie. Hierbij gaat de aandacht vooral naar het volledige organisatorische verloop van het productieproces, van aankoop tot en met de distributie, alsook naar het operationele beheer hieraan verbonden. Het verwerken van de leerstof gebeurt enerzijds via hoor- en gastcolleges waarbij een optimale interactie met de studenten wordt nagestreefd en anderzijds via een modulaire studieopdracht waarbij de studenten in groepsverband het facilitair management van een instelling leren ontdekken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Stelt het eigen handelen in vraag.
- VD102 Leert systematisch uit eigen ervaring, fouten en successen.
- VD103 Leert systematisch uit ervaring van anderen.
- VD104 Heeft een kritische houding en stelt daardoor onderzoekende vragen.
- VD107 Zet theorie en nieuwe inzichten om in praktijkvoorbeelden.
- VD109 Reageert flexibel op kritiek en commentaar.
- VD110 Denkt vanuit uiteenlopende standpunten en referentiekaders.
- VD112 Doet voorstellen voor verandering.
- VD113 Voorziet verschillende oplossingen of uitwijkmogelijkheden bij uitdagingen.
- VD114 Moedigt anderen aan om door te zetten.
- VD115 Streeft naar verbetering.
- VD116 Toont inzet bij het realiseren van plannen en projecten.
- VD117 Gaat door bij tegenslagen.
- VD119 Stelt de cliënt centraal.
- VD121 Geeft concreet advies, aangepast aan de situatie.
- VD127 Toont begrip voor gevoelens en moeilijkheden van anderen.
- VD128 Betrekt anderen bij besluitvorming.
- VD129 Erkent en waardeert de inbreng van anderen.
- VD130 Laat het groepsbelang primeren boven het eigen belang.
- VD131 Bespreekt problemen open met collega's.
- VD132 Voert eenvoudige leidinggevende taken uit.
- VD133 Drukt zich deskundig uit, zowel naar professionelen als naar leken.
- VD134 Gebruikt een correcte schrijf- en spreektaal (spelling, grammatica, zinsbouw, woordkeuze, tekstverbanden, structuur).
- VD135 Luistert actief.
- VD136 Hanteert een professionele verbale en non-verbale communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD237 Analyseert een problematiek vanuit relevante gegevens.
- VD238 Kijkt kritisch naar beschikbare gegevens.
- VD239 Geeft aan welke informatie ontbreekt en gaat ernaar op zoek.
- VD240 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- VD241 Stelt relevante vragen om een analyse verder uit te diepen.
- VD242 Ziet verbanden en maakt ze expliciet.
- VD243 Laat zich niet leiden door veronderstellingen en vooroordelen - baseert zich op feiten.
- VD244 Integreert de gegevens tot samenhangende conclusies.
- VD245 Houdt rekening met de praktische haalbaarheid van voorgestelde oplossingen.
- VD246 Toont zich resultaatgericht.
- VD247 Neemt zelfstandig beslissingen.
- VD248 Bereidt taken systematisch voor.
- VD249 Houdt overzicht tijdens de voortgang van een project.
- VD250 Maakt een duidelijk tijdsschema.
- VD251 Maakt duidelijke afspraken en komt ze inhoudelijk na.
- VD252 Pakt problemen praktisch aan.
- VD253 Pakt problemen creatief aan.
- VD254 Volgt op en stuurt bij.
- VD255 Respecteert timing en afspraken.
- VD256 Verwerkt gegevens correct.
- VD257 Controleert eigen werk op fouten en vergissingen en corrigeert.
- VD258 Levert onder druk correcte resultaten.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD361 Geeft in de praktijk blijk van vakspecifieke kennis op het gebied van kwaliteitszorg en management.
- VD363 Onderzoekt actief de noden en verwachtingen van de klant.
- VD364 Zet wetenschappelijke kennis om in een specifiek voedings- en/of dieetadvies.
- VD365 Vertaalt het gezondheidsbeleid in praktische en haalbare toepassingen.
- VD370 Treedt adviserend en coördinerend op met betrekking tot voedselbereiding en distributie.
- VD372 Implementeert de regelgeving en afspraken omtrent voedselveiligheid (HACCP) en kwaliteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
tekent, in teamverband, het facilitair management van een instelling en de diverse onderdelen (referentiekader, keukenplanning, distributiesysteem, menuplanning en administratieve controlepunten) op een wetenschappelijke manier uit. De student legt hierbij ook doelgerichte contacten met de bedrijfswereld. Zij/hij spoort op systematische wijze diverse informatiekanalen op, selecteert en analyseert deze om vervolgens het geheel uiteindelijk zelfstandig te verwerken. De student werkt hierbij samen met collega's, functioneert goed in teamverband en inspireert en moedigt anderen aan om samen een optimale prestatie te leveren. Hierbij is de student als teamplayer bereid tot samenwerking, ((h)erkenning van de beperkingen en kwaliteiten van anderen en zichzelf), kan zij/hij verantwoordelijkheid nemen voor de taken die haar/hem werden toegekend en houdt zich aan de gemaakte afspraken, heeft een positieve inbreng in het team, kan omgaan met feedback, suggesties en kritiek en kan opkomen voor haar/zijn mening en respecteert die van de andere teamleden. Het team slaagt erin om op een efficiënte en doelgerichte wijze, via planning, taakverdeling, organisatie en communicatie te komen tot het vooropgestelde eindproduct en respecteert hierbij de vooropgestelde deadlines. Het team presenteert het project op een professionele manier voorzien van de nodige toelichtingen.
-
heeft praktisch inzicht in diverse aspecten van het facilitair beheer binnen de gemeenschapsrestauratie.
-
stippelt, aan de hand van een vooropgestelde menucyclus (menuplan) met de daarbij horende recepturen (M.I.S.), de volledige organisatie van de productie uit (ondermeer bestelling, productie, kostprijsanalyse) en beoordeelt deze vakkundig (menukundig, nutritioneel, organisatorisch en budgettair).
- heeft praktisch inzicht in de totale voedingsorganisatie binnen de gemeenschapsrestauratie, gaande van productieplanning, receptontwikkeling en menuplanning tot en met de presentatie op het bord.
-
tekent, in grote lijnen, een voorraadadministratiesysteem binnen een grootschalige operatie uit, voorziet deze van de nodige werkinstrumenten om een opvolging ervan te kunnen realiseren en stippelt vervolgens het beheer ervan uit.
-
heeft een algemeen inzicht in de hedendaags gebruikte keukenapparatuur en ontwikkelt in groepsverband de grote lijnen van een keukenplan. Tevens kan zij/hij een bestaand keukenplan, gericht op organisatorische lay-out, evalueren en verbeteren.
-
stelt, met behulp van diverse informatiekanalen, een negociatiechecklist op als voorbereiding op de aankoop van nieuw keukenapparatuur. De student stelt hierbij ook een motivatierapport op die de potentiële aankoop van het gekozen toestel moet ondersteunen.
-
schetst de kernopdracht binnen het profiel van het hoofd van de voedingsdienst en voorziet deze van de nodige aandachtspunten en vereiste beroepsvaardigheden.
-
heeft praktisch inzicht in de organisatie en het logistieke beheer (ondermeer voedselverdeelsystemen) van de voedingsdienst binnen de gemeenschapsrestauratie. De student is hierbij in staat informatie te verzamelen over voedselverdeelsystemen en deze te analyseren en kritisch te beoordelen. De student maakt tevens aan de hand van een gegeven situatie een gemotiveerde keuze of stelt een advies op, voor een bepaald distributiesysteem.
-
heeft praktisch inzicht in de dagelijkse organisatie en het operationeel kostenbeheer van de voedingsdienst (ondermeer keukenadministratie, productieplanning,…) binnen de gemeenschapsrestauratie. De student is hierbij ondermeer in staat de technieken die aan de basis liggen van operationeel kostenbeheer in grote lijnen te schetsen.
-
spoort de kritische punten op het vlak van organisatie en beheer binnen een totale voedsellijn op en formuleert waar nodig potentiële aanpassingen/verbeterpunten.
-
heeft praktisch inzicht in de financieringsmechanismen binnen de ziekenhuisrestauratie met de daaraan gekoppelde instrumenten tot kostenbeheersing binnen de voedingdienst. De student is hierbij tevens in staat een budgetbewust actieplan op te stellen.
-
heeft praktisch inzicht in de optimalisatie van de aspecten veiligheid en ergonomie binnen het beheer van de facilitaire dienst.
-
heeft praktisch inzicht in merchandising en gastgerichtheid binnen de cateringsector. De student is hierbij in staat, op basis van een gegeven bedrijfssituatie, een praktisch actieplan uit te stippelen.
- heeft praktisch inzicht in de automatisering van de voedingsdienst (voordelen, implementatie, praktische uitwerking, beoordeling,…) binnen de gemeenschapsrestauratie.
- kan het begrip maatschappelijk verantwoord ondernemen definiëren en praktisch vertalen naar duurzame catering.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
2de jaar of opleidingsonderdeel Voedselproductie
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie lijst begincompetenties opleiding VD.
|
LEERINHOUDEN
|
- Basiscursus 'Facilitair management en gemeenschapsrestauratie'
-
Inhoud cursus :
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Syllabus, aangevuld met eigen nota's
-
Autocontrolegids voor de sector van de grootkeukens en verzorgingsinstellingen (1ste versie, 22 januari 2008).
- Als ondersteuning voor de groepsopdracht wordt aanvullende informatie (dossier menuplanning) via virtuele weg ter beschikking gesteld.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
28,24
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
04,71
|
studietijd buiten contacturen:
|
54
|
klokuren
|
63,53
|
Verdere toelichting:
-
Hoorcolleges (met interactie studenten op basis van praktische ervaring)
-
Case studies (praktische toepassingen, rollenspel)
-
Gastcollege (automatisering van de voedingsdienst)
- Werkcolleges (Project : modulaire studieopdracht, zie cursus)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|