ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Voedings- en dieetkunde - 3VD - Onderdelen - Kwaliteitszorg en managementtechnieken
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 00513
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 34
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bruggeman Geert


 

KORTE OMSCHRIJVING

De (goede) chef in zijn eenmanszaak of de zelfstandige diëtist luistert perfect naar zijn klanten, kent zijn klanten door en door, en speelt op de juiste manier in op hun onuitgesproken wensen en verwachtingen. Wordt de zaak groter, dan loopt men het risico niet 'dicht genoeg' meer bij de klant te staan, en niet goed meer te 'luisteren'. Bovendien krijgt de organisatie ondertussen steeds meer stakeholders om mee rekening te houden. Goede afspraken, goede planning moeten dan het leveren van kwaliteit waarborgen.

Uiteindelijk dient de kwaliteitszorg in bedrijven alle domeinen te omvatten: planning/ontwerp van een product op basis van de beschrijving ervan door de marketingafdeling (doel, richt-prijs, behoeften die moeten worden ingevuld,…) en door de uitvoerende afdeling(en) (technische aspecten, transport, inhoud van een dienstenpakket,…), productie en distributie (stockering en transport) en/of verloop van de dienstverlening (check-in bvb, maar ook facturatie,…), en ook de nazorg (behandeling van klachten,…). En dan zijn er nog de inkoop, de boekhouding, het onderhoud, het HRM en ga zo maar door, alles moet kwalitatief zijn.

Grote bedrijven hebben vaak een eigen kwaliteitszorgsysteem in de loop der jaren uitgebouwd (Compass Group, Sodexho, …). Om zelf een goede kwaliteitszorg uit te bouwen kan men ook gebruik maken van normen, modellen, systemen.  ISO 9000, TQM of IKZ en EFQM bvb, maar ook IFS, BRC, …. Elk bestaand kwaliteitssysteem heeft zijn eigen 'karakter', zijn 'eigenheid'. Zelfs als men een bepaald systeem kiest, moet de uitwerking ervan 'bedrijfseigen' zijn, waardoor het uiteindelijk ook een eigen systeem wordt. We bekijken wat de verschillende systemen te bieden hebben.

Voor het succesvol ‘meedraaien’ in een kwaliteitszorgsysteem is het belangrijk een kwaliteitsgerichte mentaliteit verkrijgen (willen werken aan kwaliteit) en inzicht hebben in (en ook openstaan voor) methodiek (systematisch werken). Dat is dan ook een van de doelstellingen van deze cursus. Het is niet de bedoeling om via deze cursus 'kwaliteitsysteemontwerpers' te maken. De verschillende systemen tot op het bot analyseren en in staat zijn er eentje op te zetten, is dus niet de doelstelling. Maar, door het bekijken van een aantal systemen krijgen we inzicht in de werking van een kwaliteitssysteem. En door een aantal deelaspecten verder uit te diepen, moet het mogelijk zijn zich in een bestaand kwaliteitssysteem snel thuis te voelen, en vlot te kunnen 'meedraaien' of zelfs verbeteringen aan te brengen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD104 Heeft een kritische houding en stelt daardoor onderzoekende vragen.
  • VD105 Vraagt en geeft feedback.
  • VD107 Zet theorie en nieuwe inzichten om in praktijkvoorbeelden.
  • VD108 Vertaalt externe feedback in leerpunten.
  • VD109 Reageert flexibel op kritiek en commentaar.
  • VD110 Denkt vanuit uiteenlopende standpunten en referentiekaders.
  • VD112 Doet voorstellen voor verandering.
  • VD113 Voorziet verschillende oplossingen of uitwijkmogelijkheden bij uitdagingen.
  • VD115 Streeft naar verbetering.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD237 Analyseert een problematiek vanuit relevante gegevens.
  • VD238 Kijkt kritisch naar beschikbare gegevens.
  • VD240 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
  • VD242 Ziet verbanden en maakt ze expliciet.
  • VD244 Integreert de gegevens tot samenhangende conclusies.
  • VD245 Houdt rekening met de praktische haalbaarheid van voorgestelde oplossingen.
  • VD246 Toont zich resultaatgericht.
  • VD252 Pakt problemen praktisch aan.
  • VD253 Pakt problemen creatief aan.
  • VD256 Verwerkt gegevens correct.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD361 Geeft in de praktijk blijk van vakspecifieke kennis op het gebied van kwaliteitszorg en management.
  • VD363 Onderzoekt actief de noden en verwachtingen van de klant.
  • VD370 Treedt adviserend en coördinerend op met betrekking tot voedselbereiding en distributie.
  • VD371 Vertoont stakeholdergerichtheid (wederzijds belang).
  • VD372 Implementeert de regelgeving en afspraken omtrent voedselveiligheid (HACCP) en kwaliteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • kent de basistheorie rond kwaliteitsmanagement, legt verband tussen kwaliteitssystemen, kent (kwaliteits-) managementtechnieken
  • heeft kennis en inzicht omtrent de belangrijkste systemen en –technieken m.b.t. kwaliteitsmanagement en aanverwant management.
  • benadert de organisatie vanuit procesdenken en analyseert de processen  in functie van de resultaten beoogd door de organisatie en de verwachtingen van klanten of andere belanghebbenden. 
  • zet allerhande situaties in “meetbare” vorm
  • past Quality tools  en andere technieken waar nuttig/ nodig/mogelijk, creatief toe in functie van het beoogde resultaat en/of systematische procesverbetering
  • definieert en/of plant, organiseert, volgt op evalueert, … zelfstandig een project in het kader van klantenverwachtingen- en tevredenheid, product- en proceskwaliteit
  • toont zin voor initiatief en stelt zich verantwoordelijk en creatief op als teamspeler in de permanente verbetering van de organisatie.    

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
2de jaar of voedselproductie
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

geen


Andere begincompetenties

Zie lijst begincompetenties opleiding VD.

Werken in team.

Basiskennis Word, Excel + zoeken op, en werken via, internet.

 


LEERINHOUDEN
  • Kwaliteit.
  • Kwaliteitsbeïnvloedende factoren (productkwaliteit (ook link met hygiëne), kwaliteit van diensten, klanttevredenheid,…).
  • Kwaliteitsmanagementsystemen zoals ISO 9000, EFQM, IKZ / TQM, BRC, IFS, ISO 22000 enz.
  • Six Sigma, Projectmanagement en andere technieken zoals Benchmarking, Auditing, Hoshin enz. .
  • Quality Tools.
  • Klantgerichtheid en stakeholdermanagement.
  • Milieubeheer (o.a. ISO 14000) (nadruk op inkadering in globaal kwaliteitsmanagement).
  • Duurzaam Ondernemen.
  • Veiligheid- en risicomanagement.   

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus ‘Kwaliteitszorg en managementtechnieken’ en 'Quality tools' – auteur: Geert Bruggeman - Plantijn Hogeschool
  • Eigen nota's.
  • Oplossingen van oefeningen en commentaren
  • Relevante websites
  • Kennisoverdracht tijdens groepswerk in werkcolleges (wisselende samenstelling groepen)    

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

24

 lesuren

  28,57

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

8

 lesuren

  09,52

studietijd buiten contacturen:

50

 klokuren

  59,52

Verdere toelichting:

Naast hoorcolleges en individuele of klassikale oefeningen en opdrachten wordt naargelang de omstandigheden ook gewerkt met:

    • Teksten uit vakliteratuur als inspiratiebron of werkmateriaal voor oefeningen (teksten kunnen anderstalig zijn (E, F,D)).
    • Gastgesprekken en/of bedrijfsbezoek (onder voorbehoud).
    • Extra oefeningen (Vrijblijvend)
    • Coaching (groepswerk), begeleiding (individueel) en feedback op taken en oefeningen.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Evaluatie van klassikale oefeningen (aanwezigheid vereist!) en opdrachten (in groep of individueel). Evaluatie naar aanpak, inhoud, creativiteit en kritische zin. (30%)
  • Schriftelijk examen INT7-6 (1/4 parate kennis, 1/4 inzichtsvragen, 1/2 toepassingsvragen), zowel open vragen, meerkeuzevragen als casusvragen (70%).
  • Studenten die afwezig zijn op INT7-6 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel ‘KZ en managementtechnieken’

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,38

Tweede examenperiode
Uitsluitend evaluatie op basis van de integratieve toets INT7-6 (schriftelijk examen (1/4 parate kennis, 1/4 inzichtsvragen, 1/2 toepassingsvragen)  (100%).