ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Voedings- en dieetkunde - 3VD - Onderdelen - Groepsdynamica
  

Component behoort tot O.O.: Beroepsvaardigheden
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 30101
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 30
Totaal aantal contacturen: 13
Totaal studietijd: 31,2
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

Als voorbereiding op de stage en het latere beroep komen in periode 7 de communicatieve vaardigheden binnen het kader van groepsdynamische processen aan bod. Je oefent de nodige professionele vaardigheden om taak- en teamgericht te kunnen werken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Stelt het eigen handelen in vraag.
  • VD105 Vraagt en geeft feedback.
  • VD110 Denkt vanuit uiteenlopende standpunten en referentiekaders.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD237 Analyseert een problematiek vanuit relevante gegevens.
  • VD240 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
  • VD242 Ziet verbanden en maakt ze expliciet.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • heeft zicht het eigen functioneren binnen een team
    • kan constructief bijdragen aan de werking van een team .
    LEERINHOUDEN

     

    • gedragsverandering in communcatie
    • geven en krijgen van feedback
    • conflictbemiddeling
    • zelfkennis en persoonlijk leiderschap
    • teamontwikkeling en teamcoaching$
    • roos van Leary
    • bijdragen tot een veerkrachtig team

    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus: "groepsdynamica en persoonlijk leiderschap"- auteur: Lea Aertsen- Plantijnhogeschool aangevuld met teksten en oefeningen van K. Roland

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    0

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

    12

     lesuren

      36,36

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    20

     klokuren

      60,61

    Verdere toelichting:
    • Theorie: basisbegrippen rond communicatie, grondhoudingen in de hulpverlening; intervisiemethoden en groepsdynamica
    • Praktijksessies: oefenen en reflecteren op de eigen vaardigheden en functioneren in groep
    • Opdracht tijdens stage over eigen functioneren met een reflectie hierop

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Mondeling examen. Theoretische modellen worden getoetst. Tevens dient student een reflectie te kunnen verwoorden van eigen leerpunten en kwaliteiten aangaande zijn functioneren in groep.

     


    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     03,03

    Tweede examenperiode
    • een student die niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel 'beroepsvaardigheden' krijgt eind juni een taak voor de onderwijseenheid 'groepsdynamica'.  De student bereidt deze schriftelijk voor en bezorgd deze minstens tien dagen voor het examen aan de lector (mail), deze schriftelijke neerslag wordt gebruikt bij het mondeling examen INT7-2.
    • een student die niet geslaagd is en geen credit behaalde voor het opleidingsonderdeel 'beroepsvaardigheden' legt in deze examenperiode de twee toetsen INT7-1 en INT7-2 opnieuw af.  Een student die afwezig is op één van de twee examens haalt een A voor het opleidingsonderdeel.
    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

      - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

         - niet uitvoeren van individuele taken

         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties