3 Voedings- en dieetkunde - 3VD - Onderdelen - Klinische diëtetiek - casuïstiek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Klinische diëtetiek |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
30107 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
54 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
98,28 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Laer Sofie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In periode 7 bouwen we je dieetkennis verder uit in ‘Klinische diëtetiek en casuïstiek’. Hier behandelen we ingewikkelde voedingsaanpassingen en complexe combinatiediëten die voorkomen binnen specifieke klinische settings. Dit opleidingsonderdeel wordt aangebracht door gastsprekers die met beide voeten in het klinische werkveld staan: artsen (voor de theoretische achtergrond van de aandoeningen) en diëtisten (voor de praktische uitwerking van het dieetadvies aan de hand van gevalstudies).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD119 Stelt de cliënt centraal.
- VD121 Geeft concreet advies, aangepast aan de situatie.
- VD133 Drukt zich deskundig uit, zowel naar professionelen als naar leken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD237 Analyseert een problematiek vanuit relevante gegevens.
- VD238 Kijkt kritisch naar beschikbare gegevens.
- VD240 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- VD245 Houdt rekening met de praktische haalbaarheid van voorgestelde oplossingen.
- VD256 Verwerkt gegevens correct.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD360 Geeft in de praktijk blijk van vakspecifieke kennis op het gebied van klinische diëtetiek.
- VD364 Zet wetenschappelijke kennis om in een specifiek voedings- en/of dieetadvies.
- VD366 Werkt een voedingszorgplan uit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
kent de wetenschappelijke achtergrond van de verschillende diëten
-
kent de dieetlijsten
-
werkt opgegeven diëten (casuïstiek) praktisch uit
-
kent de specifieke diëten, stelt een geindividualiseerd en persoonlijk dieetadvies op (berekenen en uitschrijven)
-
kent de correcte medische terminologie en interpreteert deze
-
kent de dieetproducten die bij de specifieke diëten van toepassing zijn
-
analyseert nieuwe producten die op de markt komen kritisch
-
begrijpt
hoe de verschillende diëten een invloed hebben op de voedingsinname van zieke personen
-
haalt ernstige dieetfouten uit het voedingspatroon van de patiënt op basis van een voedselondervraging en biedt hiervoor een diëtisch verantwoord alternatief
|
|
LEERINHOUDEN
|
In dieetleer en casuïstiek wordt het diabetesdieet opnieuw doorgenomen en worden hierop toepassingen gemaakt om deze leerstof op te frissen o.a. voor het werken met de ruilwaarden en omdat dit een basisdieet is dat met veel andere diëten wordt gecombineerd. We gaan dan verder met diëten rond nefrologie, immunologie, metabole aandoeningen, voeding met gewijzigde consistentie, enterale voeding en mucoviscidose. We gaan hierbij ook een aantal combinatiediëten bekijken en opstellen a.d.h.v. voedingsanamneses. Een groot deel van de lessen wordt gegeven door gastlectoren van het UZA. Verder wordt voeding met gewijzigde consistentie, enterale en parenterale voeding besproken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus 'Dieetleer van de volwassene' - auteur: Adam Marleen - Plantijn Hogeschool 2009 - 2010
- cursus 'Dieetleer en casuïstiek' - auteur: Van Laer Sofie - Plantijn Hogeschool 2010-2011
- Individueel cursusmateriaal van de gastlectoren
- Belgische Voedingsmiddelentabel, NUBEL, ISBN 97890743 62009, 2009
- Nederlandse Voedingsmiddelentabel, NEVO - tabel, ISBN 90 5177 038 3, 2006
- Brochure 'Voedingsaanbevelingen voor België' Hoge Gezondheidsraad, 2009
- Brochure 'Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België', Hoge Gezondheidsraad, ISBN 76994 06 4, 2005
- Coëlho Zakwoordenboek der Geneeskunde, Jochems & Joosten, Elsevier, ISBN 90-6228-322-5
- eenvoudige rekenmachine
- Bins voedingsberekeningsprogramma
- Plantijn richtlijn
- Plantijn kennislijn
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
38
|
lesuren
|
35,51
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
67
|
klokuren
|
62,62
|
Verdere toelichting:
- De lessen worden gegeven door de verantwoordelijke lector en door gespecialiseerde gastlectoren van het UZA. Er wordt zowel in hoorcolleges als in werkcolleges gewerkt. In de werkcolleges wordt onder begeleiding van een gespecialiseerde diëtiste uit het werkveld oefeningen gemaakt op de specifieke diëten.
- Op de hoorcolleges van de gastprofessoren worden op het einde van het hoorcollege een aantal vragen geformuleerd die voor de praktijkles schriftelijk beantwoord moeten worden.
- Er wordt gewerkt in verplichte hoorcolleges in verplichte werkcolleges.
- Opdrachten die in de les gestart zijn, maar niet volledig afgewerkt kunnen worden worden door de studenten zelfstandig verder afgewerkt.
- De colleges kunnen aangevuld worden met extra voordrachten (zoals rond productinformatie)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|