|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als voedingsdeskundige/diëtist ga je problemen ‘evidence based’ aanpakken: voor een bepaald probleem (casus) ga je in de wetenschappelijke vakliteratuur op zoek naar relevante en correcte informatie (‘evidence’ staat hier voor de resultaten van wetenschappelijk onderzoek van een vergelijkbaar probleem) zodat je de oplossing van het probleem (behandeling van de casus) met wetenschappelijke correcte argumentatie kan onderbouwen. Met deze reeks seminaries die ‘Methoden en onderzoek’ afsluiten krijg je inzicht in het opzetten en uitvoeren van (nutritioneel) epidemiologisch onderzoek. Het zijn de resultaten van deze onderzoeken die in de wetenschappelijke onderzoeksartikels beschreven worden. Met deze nieuwe kennis kan je deze artikels plaatsen en de resultaten interpreteren. We gaan ook dieper in op de plaats van nutritioneel onderzoek en de taak van de diëtist binnen de preventieve gezondheidszorg (public health nutrition).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD104 Heeft een kritische houding en stelt daardoor onderzoekende vragen.
- VD110 Denkt vanuit uiteenlopende standpunten en referentiekaders.
- VD133 Drukt zich deskundig uit, zowel naar professionelen als naar leken.
- VD136 Hanteert een professionele verbale en non-verbale communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD237 Analyseert een problematiek vanuit relevante gegevens.
- VD242 Ziet verbanden en maakt ze expliciet.
- VD244 Integreert de gegevens tot samenhangende conclusies.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
de inhoudelijke invulling ligt niet vooraf vast maar sluit aan bij de andere hoofdstukken van methoden en onderzoek, actuele problemen en recente onderzoeken en onderzoeksresultaten. De onderwerpen
-
seminarie 1: epidemiologie
-
seminarie 2: meten van voeding (op populatieniveau)
- seminarie 3: Public Health Nutrtition.
|
STUDIEMATERIAAL
|
extra in de bib:
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
50,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
10
|
klokuren
|
41,67
|
Verdere toelichting:
seminaries met gastspreker
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
schriftelijke toets INT7-1 waarbij de nota’s van de seminaries (eventueel aangevuld met andere papieren informatiebronnen) mogen gebruikt worden
-
De toets peilt of de student de inhoud van de seminaries kan toepassen op een concreet voorbeeld uit het werkveld en of de student de inhoud van de drie seminaries met elkaar kan linken.
- Een student die afwezig is op één van de twee examens INT7-1 en INT7-2 van het opleidingsonderdeel 'beroepsvaardigheden' haalt een A voor het opleidingsonderdeel
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
De student die niet geslaagd is en geen credit behaalde voor het opleidingsonderdeel 'beroepsvaardigheden' legt in deze examenperiode de twee toetsen INT7-1 en INT7-2 opnieuw af. Een student die afwezig is op één van de twee examens haalt een A voor het opleidingsonderdeel.
- inhoud INT7-1: idem
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
.
|