ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Voedings- en dieetkunde - 3VD - Onderdelen - Methoden & onderzoek 3
  

Component behoort tot O.O.: Beroepsvaardigheden
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 30230
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 20
Totaal aantal contacturen: 14
Totaal studietijd: 20,8
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Geys Kim
Van Vlaslaer Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING

Als voedingsdeskundige/diëtist ga je problemen ‘evidence based’ aanpakken: voor een bepaald probleem (casus) ga je in de wetenschappelijke vakliteratuur op zoek naar relevante en correcte informatie (‘evidence’ staat hier voor de resultaten van wetenschappelijk onderzoek van een vergelijkbaar probleem) zodat je de oplossing van het probleem (behandeling van de casus) met wetenschappelijke correcte argumentatie kan onderbouwen.
Met deze reeks seminaries die ‘Methoden en onderzoek’ afsluiten krijg je inzicht in het opzetten en uitvoeren van (nutritioneel) epidemiologisch onderzoek.  Het zijn de resultaten van deze onderzoeken die in de wetenschappelijke onderzoeksartikels beschreven worden.  Met deze nieuwe kennis kan je deze artikels plaatsen en de resultaten interpreteren.
We gaan ook dieper in op de plaats van nutritioneel onderzoek en de taak van de diëtist binnen de preventieve gezondheidszorg (public health nutrition).

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD104 Heeft een kritische houding en stelt daardoor onderzoekende vragen.
  • VD110 Denkt vanuit uiteenlopende standpunten en referentiekaders.
  • VD133 Drukt zich deskundig uit, zowel naar professionelen als naar leken.
  • VD136 Hanteert een professionele verbale en non-verbale communicatie.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD237 Analyseert een problematiek vanuit relevante gegevens.
  • VD242 Ziet verbanden en maakt ze expliciet.
  • VD244 Integreert de gegevens tot samenhangende conclusies.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • heeft inzicht in de belangrijkste designs voor epidemiologisch onderzoek

    • heeft inzicht in de problematiek bij ‘meten van gezondheid’, ‘meten van voeding’
    • heeft inzicht in curatieve en preventieve gezondheidszorg
    • heeft inzicht in public health nutrition
    • verricht literatuuronderzoek in zijn/haar vakgebied te verrichten
    • rapporteert hierover schriftelijk (en mondeling)   
    LEERINHOUDEN
    • de inhoudelijke invulling ligt niet vooraf vast maar sluit aan bij de andere hoofdstukken van methoden en onderzoek, actuele problemen en recente onderzoeken en onderzoeksresultaten.  De onderwerpen
    • seminarie 1: epidemiologie
    • seminarie 2: meten van voeding (op populatieniveau)
    • seminarie 3: Public Health Nutrtition.

    STUDIEMATERIAAL
    • hand-outs van de gebruikte presentaties
    • wetenschappelijke artikels en ILSI-brochures

    extra in de bib:

    • ‘nutritional epidemiology’ Walter Willett (ISBN 0195122976) - 1998
    • ‘understanding clinical papers’ Bowers-House-Owens (ISBN 047148976X) - 2001
    • ‘Medical statistics at a glance’ van Petrie en Sabin (ISBN 0632050756)

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    12

     lesuren

      50,00

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    10

     klokuren

      41,67

    Verdere toelichting:
    seminaries met gastspreker

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • schriftelijke toets INT7-1 waarbij de nota’s van de seminaries (eventueel aangevuld met andere papieren informatiebronnen) mogen gebruikt worden
    • De toets peilt of de student de inhoud van de seminaries kan toepassen op een concreet voorbeeld uit het werkveld en of de student de inhoud van de drie seminaries met elkaar kan linken.
    • Een student die afwezig is op één van de twee examens INT7-1 en INT7-2 van het opleidingsonderdeel 'beroepsvaardigheden' haalt een A voor het opleidingsonderdeel
    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

      - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

         - niet uitvoeren van individuele taken

         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     08,33

    Tweede examenperiode
    • De student die niet geslaagd is en geen credit behaalde voor het opleidingsonderdeel 'beroepsvaardigheden' legt in deze examenperiode de twee toetsen INT7-1 en INT7-2 opnieuw af.  Een student die afwezig is op één van de twee examens haalt een A voor het opleidingsonderdeel.
    • inhoud INT7-1: idem
    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

       

      - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

         - niet uitvoeren van individuele taken

         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

      .