ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

Verkort programma Orthopedagogie - 1OMVP1 - Onderdelen - Specifiek opvoeden en begeleiden (d2)/3
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OM:Orthopedagogie
Code: 10023
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 3
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 16
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Adams Carl
Melis Ann
Schraepen Beno


 

KORTE OMSCHRIJVING
Wat is het belang van de de orthopedagogische wetenschap voor de praktijk? Verschillende theoretische orthopedagogische concepten worden toegelicht, verkend en gekaderd binnen hun wetenschappelijk kader en getoetst op hun waarde voor de praktijk. Het nieuwe burgerschapsparadigma wordt van nabij bekeken en uitgewerkt, begrippen als Quality of life en Empowerment worden theoretisch verkend en vertaald naar de praktisch handelen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OM101 Hanteert geleerde begrippenkaders actief in praktijksituaties. Analyseert praktijksituaties. Integreert de wisselwerking theorie / praktijk in zijn handelen.
  • OM102 Doet aan communicatieve informatieverwerking in de vorm van het gebruik van classificatiesystemen, de opmaak van databanken, het samenstellen van dossiers, het inbrengen en ordenen van gegevens over de cliënt. Hanteert functioneel ICT-mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer, tekstverwerkingsprogramma's, databanken en rekenblad.
  • OM104 Refereert correct. Brengt informatie uit verschillende bronnen samen. Kadert informatie binnen een grotere context. Hanteert technieken en methoden van onderzoek. Past beschrijvend onderzoek adequaat toe. Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de (wetenschappelijke) literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken.
  • OM107 Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer. Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen.
  • OM109 Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen. Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen. Heeft de startbekwaamheid om zich te integreren in een internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OM211 Bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie. Analyseert een taak of werkproces. Beschikt over methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren. Komt door verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en (theoretische) inzichten.
  • OM212 Werkt mee aan het sensibiliseren van de publieke opinie m.b.t. een respectvolle houding ten aanzien van elke hulpvrager. Verantwoordt de maatschappelijke en ethische implicaties van het probleemoplossend denken en handelen in concrete praktijksituaties. Neemt een standpunt in inzake profilering en legitimering van het beroep en inzake maatschappelijke discussies rond hulpverleningsvraagstukken.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Het verschil tussen wetenschappelijke en praktische kennis kunnen geven, inzien en hanteren
    • Verschillende stromingen begrippen, concepten en thema's binnen het wetenschappelijke denken kunnen situeren en verklaren.
    • De impact hiervan kunnen aantonen op de orthopedagogische zorg.
    • De wetenschappelijke modellen die vandaag de zorg mee bepalen kunnen omschrijven
    • De verschillende paradigma's kort kunnen uitleggen zo ook hun impact op de organisatie van de zorg, mens en maatschappijbeeld.
    • Het ontstaan van en de overgang tussen de verschillende paradigma's kunnen schetsen en toepassen.
    • QOL, Empowerment, Burgerschap als richtinggevende concepten voor begeleiding en ondersteuning kunnen uitleggen en begrijpen.
    • Deze concepten in al hun facetten kunnen bespreken: terminologie, betekenis, ethische dilemma's, evolutie.
    • informatie uit verschillende bronnen kunnen opzoeken, verwerken en weergeven
    • aanscherpen van studievaardigheden en groepsleren

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    Specifiek opvoeden en begeleiden deel 1 (module 2)
    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN
     Centraal staat de schets rond speficiek opvoeden vanuit een wetenschappelijk denken en geplaatst binnen een internationale context en ethische dimensies.
    • 3 niveau's van theorievorming binnen de orthopedagogiek
    • Plaats en onderwerp van de orthopedagogiek
    • Auteurs en stromingen binnen het orthopedagogisch denken
      • Dialogische grondvormen en POS
      • Orthopedagogische vraagstelling en handelingsplanning
      • Remedial teaching en leerstoornissen
      • Kwaliteit van bestaan
      • Ondersteuning en trajectbegeleiding
      • Encounter
    • Paradigma's binnen de orthopedagogiek: defectparadigma, ontwikkelingsparadigma, burgerschapsparadigma.
    • Het model Quality of Life QOL wordt volledig theoretisch uitgediept.
    • Empowerment wordt ondersteboven en binnenstebuiten gekeerd via werkcolleges en taak

    STUDIEMATERIAAL
    • een syllabus samengesteld uit artikels en teksten
    • Taak: op zoek naar Empowerment gelinkt aan verschillende doelgroepen
      • taak wordt voorgesteld tijdens de les
      • info linken aan leerinhouden, taak wordt uitgevoerd per twee
      • feedback op de taak gebeurt tijdens de les
      • dient als voorbereiding op het examen
      • assesment taak gebeurt tijdens examen

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    14

     lesuren

      87,50

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

     klokuren

      00,00

    Verdere toelichting:
    • 1 hoorcollege per week
    • 1 werkcollege per week
    • 1 zoekopdracht (zie informatie Blackboard)
    • ondersteuning van studenten via Blackboard: het discussieforum en toetsvragen
    • coöperatief leren wordt aangemoedigd door organisatie en begeleiden van studiegroepjes en zelfstudie.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
     Schriftelijk examen met open vragen:
    • toetsing via kennis en inzichtsvragen opgesteld volgens het principe kennis, inzicht, toepassen en integratie
    • evaluatie van de opdracht via examenvraag (max 1/5 van de punten)
    • puntenindeling wordt vooraf vastgelegd

    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     12,50

    Tweede examenperiode
     Schriftelijk examen met open vragen:
    • toetsing via kennis en inzichtsvragen opgesteld volgens het principe kennis, inzicht, toepassen en integratie
    • geen evaluatie van de opdracht meer
    • puntenindeling wordt vooraf vastgelegd