ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Orthopedagogie - 3SPIE - Onderdelen - Entrepreneurial spirit & self reflection
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SP:Entrepreneurial spirit improving European welfare
Code: 30255
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9-10
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 62
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): De Jonghe Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING

Introductie over 'sociaal ondernemerschap', theoretisch en met toepassingen van boeiende getuigen uit het sociaal economisch werkveld.

Sessie over zelfreflectie via (SWOT-PDP),persoonlijke dromen en waarden verder ontwikkelen om een concreet projectidee te kunnen uitwerken.

Creatieve workshop om concrete  ideeen rond sociaal ondernemerschap gestalte te geven. 

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OM101 Hanteert geleerde begrippenkaders actief in praktijksituaties. Analyseert praktijksituaties. Integreert de wisselwerking theorie / praktijk in zijn handelen.
  • OM102 Doet aan communicatieve informatieverwerking in de vorm van het gebruik van classificatiesystemen, de opmaak van databanken, het samenstellen van dossiers, het inbrengen en ordenen van gegevens over de cliënt. Hanteert functioneel ICT-mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer, tekstverwerkingsprogramma's, databanken en rekenblad.
  • OM103 Geeft zijn mogelijkheden, grenzen en beperkingen aan. Controleert voortgang en resultaten van het werkproces of project en stuurt bij waar nodig. Hanteert kritische zelfreflectie. Geeft op basis van die reflectie de eigen loopbaan permanent en actief vorm.
  • OM105 Analyseert een voor hem / haar nieuw (niet eerder behandeld) probleem. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Brengt een creatieve oplossing tot stand. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
  • OM107 Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer. Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen.
  • OM108 Gaat in alle contexten van het functioneren de nodige kennis en competenties verwerven om de professionele, sociale en culturele taken in een snel veranderde samenleving beter aan te kunnen. Reflecteert kritisch op het eigen functioneren. Formuleert leerpunten en tracht deze weg te werken door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • OM109 Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen. Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen. Heeft de startbekwaamheid om zich te integreren in een internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OM210 Respecteert de inbreng van anderen. Werkt op een coöperatieve manier samen, motiveert en coacht. Is groepsgericht ingesteld. Hanteert sociaalagogische en communicatieve vaardigheden. Neemt verantwoordelijkheid op. Werkt als vertegenwoordiger van de eigen organisatie op een constructieve en respectvolle wijze samen in diverse beroepsomgevingen.
  • OM211 Bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie. Analyseert een taak of werkproces. Beschikt over methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren. Komt door verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en (theoretische) inzichten.
  • OM212 Werkt mee aan het sensibiliseren van de publieke opinie m.b.t. een respectvolle houding ten aanzien van elke hulpvrager. Verantwoordt de maatschappelijke en ethische implicaties van het probleemoplossend denken en handelen in concrete praktijksituaties. Neemt een standpunt in inzake profilering en legitimering van het beroep en inzake maatschappelijke discussies rond hulpverleningsvraagstukken.
Beroepsspecifieke competenties
  • OM313 Analyseert de hulpvraag van de cliënt / het cliëntsysteem in zijn context. Stelt een handelingsplan of begeleidingsplan op vanuit het doel 'kwaliteit van leven'. Herformuleert agogische vragen. Optimaliseert doelen en middelen op basis van geobserveerde evoluties.
  • OM315 Onderneemt preventieve acties in dagelijkse situaties ter voorkoming of verergering van problemen. Signaleert risicofactoren ten aanzien van maatschappelijke ontwikkelingen en beleidslijnen. Handelt preventief binnen de context van de individuele hulp- en dienstverlening. Participeert pro-actief aan preventie op organisatie- en/of beleidsniveau.
  • OM317 Brengt een klimaat tot stand waarin cliënten met een ondersteuningsbehoefte optimale ontwikkelings- en ontplooiingskansen krijgen. Bevordert en onderhoudt de cognitieve, emotionele, sociale en motorische ontwikkeling.
  • OM318 Ondersteunt en ontwikkelt netwerken van de cliënt. Behartigt de belangen en de rechten van de cliënt en het cliëntsysteem. Brengt verbindingen tot stand tussen de verschillende contexten waarin de cliënt / het cliëntsysteem leeft en werkt.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student kan een kritische reflectie weergeven over de globale welzijnssector in Vlaanderen/Belgie.

De student is in staat om op een bewuste manier een verbeterd programma/project te ontwikkelen om tekortkomingen binnen de sociale welzijnssector aan te pakken


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
De student dient de twee eerste programmajaren Bachelor in de Orthopedagogie met succes gevolgd te hebben (120 ECTS-punten)  en in het tweede jaar ortho minstens 12/20 gehaald hebben voor de stage.
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

Voldoende basiskennis van de Engelse taal om de lessen die in het Engels gegeven worden goed te verstaan.


LEERINHOUDEN

Theorie over sociaal ondernemerschap

Theorie over innovatieve technieken binnen sociaal ondernemerschap

Onderzoeksmateriaal betreffende 'zelfreflectie' in het kader van sociaal ondernemerschap

Theorie over de creatieve aanpak van een vernieuwingsproject


STUDIEMATERIAAL
Power points van de gastlectoren
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

24

 lesuren

  38,71

practicum en oefeningen:

22

 lesuren

  35,48

vormen van groepsleren:

16

 lesuren

  25,81

studietijd buiten contacturen:

 klokuren

  00,00

Verdere toelichting:
De studenten krijgen verschillende gastlectoren en krijgen een uiteenlopende didactische aanbod als algemene introductie in het sociaal ondernemerschap

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Persoonlijke presentatie (PP) van de globale welzijnssector in Belgie en in Vlaanderen, actuele situatie en kritische punten alsook 'future trends' in kaart brengen.

Persoonlijke opdracht, paper maken met als thema: "Which entrepreneurship inspires you"?

Persoonlijke SWOT-analyse.

Creatieve groepsopdracht bij de innovatieve workshop.

Dit alles maakt deel uit van de persoonlijke portfolio die naast de volledige uitwerking van de PEM (Het persoonlijk sociaal project) de hoofdevaluatie en het sluitstuk vormt van deze module.

Tijdens elke submodule zullen waardevolle leerinhouden, voorbereidingen, ervaringen opgeslagen worden en deel uitmaken van de eindportfolio.


tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
Op het einde van deze 1° submodule zal de verantwoordelijke lector aangeven of er een bijsturing moet gebeuren en krijgt de student een bijkomende opdracht.