ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Orthopedagogie - 3SPIE - Onderdelen - Ethic codes & entrepreneur.legal issues
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SP:Entrepreneurial spirit improving European welfare
Code: 30256
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9-10
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 50
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): De Jonghe Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING
Basiskennis van publiek-handels-burgerlijk en strafrecht die noodzakelijk is voor het beheer van een onderneming.
Focus op speciale vragen/situaties bij de organisatie van een sociale onderneming.
Kennis van de ontwikkeling van ethische waarden en diversiteit binnen de interculturele en inter professionele context.
Het ontwikkelen van ethische gerichtheid en sensitiviteit in welzijnsorganisaties.
Het vaardig worden in het oplossen van ethische conflicten en dilemma's.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OM101 Hanteert geleerde begrippenkaders actief in praktijksituaties. Analyseert praktijksituaties. Integreert de wisselwerking theorie / praktijk in zijn handelen.
  • OM103 Geeft zijn mogelijkheden, grenzen en beperkingen aan. Controleert voortgang en resultaten van het werkproces of project en stuurt bij waar nodig. Hanteert kritische zelfreflectie. Geeft op basis van die reflectie de eigen loopbaan permanent en actief vorm.
  • OM104 Refereert correct. Brengt informatie uit verschillende bronnen samen. Kadert informatie binnen een grotere context. Hanteert technieken en methoden van onderzoek. Past beschrijvend onderzoek adequaat toe. Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de (wetenschappelijke) literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken.
  • OM105 Analyseert een voor hem / haar nieuw (niet eerder behandeld) probleem. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Brengt een creatieve oplossing tot stand. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
  • OM106 Neemt leidinggevend initiatief. Bewaakt groepsprocessen en coacht. Helpt met de uitvoering en evaluatie van kwaliteitszorg binnen de organisatie. Voert beheerstaken uit waarvoor hij verantwoordelijk is op financieel en administratief gebied, op gebied van personeelsplanning en dienstverlening.
  • OM107 Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer. Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen.
  • OM108 Gaat in alle contexten van het functioneren de nodige kennis en competenties verwerven om de professionele, sociale en culturele taken in een snel veranderde samenleving beter aan te kunnen. Reflecteert kritisch op het eigen functioneren. Formuleert leerpunten en tracht deze weg te werken door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • OM109 Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen. Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen. Heeft de startbekwaamheid om zich te integreren in een internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OM210 Respecteert de inbreng van anderen. Werkt op een coöperatieve manier samen, motiveert en coacht. Is groepsgericht ingesteld. Hanteert sociaalagogische en communicatieve vaardigheden. Neemt verantwoordelijkheid op. Werkt als vertegenwoordiger van de eigen organisatie op een constructieve en respectvolle wijze samen in diverse beroepsomgevingen.
  • OM211 Bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie. Analyseert een taak of werkproces. Beschikt over methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren. Komt door verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en (theoretische) inzichten.
  • OM212 Werkt mee aan het sensibiliseren van de publieke opinie m.b.t. een respectvolle houding ten aanzien van elke hulpvrager. Verantwoordt de maatschappelijke en ethische implicaties van het probleemoplossend denken en handelen in concrete praktijksituaties. Neemt een standpunt in inzake profilering en legitimering van het beroep en inzake maatschappelijke discussies rond hulpverleningsvraagstukken.
Beroepsspecifieke competenties
  • OM313 Analyseert de hulpvraag van de cliënt / het cliëntsysteem in zijn context. Stelt een handelingsplan of begeleidingsplan op vanuit het doel 'kwaliteit van leven'. Herformuleert agogische vragen. Optimaliseert doelen en middelen op basis van geobserveerde evoluties.
  • OM314 Organiseert woon-, leer-,werk- en vrijetijdsvaardigheden op methodische, planmatige wijze. Begeleidt woon-, leer-, werk- en vrijetijdsvaardigheden op methodisch, planmatige wijze. Hanteert een instrumentarium van muzisch-agogische methoden. Hanteert bewust en doelgericht orthopedagogische grondvormen.
  • OM315 Onderneemt preventieve acties in dagelijkse situaties ter voorkoming of verergering van problemen. Signaleert risicofactoren ten aanzien van maatschappelijke ontwikkelingen en beleidslijnen. Handelt preventief binnen de context van de individuele hulp- en dienstverlening. Participeert pro-actief aan preventie op organisatie- en/of beleidsniveau.
  • OM316 Bouwt op een professionele manier een begeleidingsrelatie uit in samenspraak met de cliënt / het cliëntsysteem en alle betrokkenen. Maakt in de hulp- en dienstverlening keuzes van in te zetten methoden en middelen. Onderbouwt deze keuzes vanuit theoretische, orthoagogische en ethische kaders.
  • OM317 Brengt een klimaat tot stand waarin cliënten met een ondersteuningsbehoefte optimale ontwikkelings- en ontplooiingskansen krijgen. Bevordert en onderhoudt de cognitieve, emotionele, sociale en motorische ontwikkeling.
  • OM318 Ondersteunt en ontwikkelt netwerken van de cliënt. Behartigt de belangen en de rechten van de cliënt en het cliëntsysteem. Brengt verbindingen tot stand tussen de verschillende contexten waarin de cliënt / het cliëntsysteem leeft en werkt.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
Bewustmaking van het belang van de juridische kennis in een aantal domeinen en de studenten te ondersteunen in hun groei naar ethische veerkracht bij het bepalen en uitvoeren van de te nemen keuzes.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
De student dient de twee eerste programmajaren Bachelor in de Orthopedagogie met succes gevolgd te hebben (120 ECTS-punten)  en in het tweede jaar ortho minstens 12/20 gehaald hebben voor de stage.

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
Basiswetgeving van de participerende landen binnen het project Espiew
Europese en nationale wetgeving over mensen rechten en over mensen met een beperking.
Wetgeving rond administratie, toelatingen, verzekeringen, sociale zekerheid, belastingen.
Juridische vennootschapsvormen
Contractenrecht, arbeidsrecht
Strafrecht
Juridische bijstand en procedures

Historische visies over ethiek en waarden
Interculturele waarden en Ethiek in het Europese welzijnsbeleid
Ondernemingszin in sociaal werk
Ethische vragen en codes
Typische ethische vraagstellingen
Dilemma situaties en oplossingsmethoden

STUDIEMATERIAAL
Teksten van de gastlectoren
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

50

 lesuren

  33,33

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

100

 klokuren

  66,67

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Binnen het deel recht zal er een schriftelijke opdracht zijn, een persoonlijke en een groepsopdracht in functie van een gerichte verrijking van de  PEM van elke student.

Binnen het deel Ethiek zal eveneens een schriftelijke opdracht gegeven worden rond een ethische conflictsituatie in een gegeven casus. Tevens voorbereiding en coaching van een 'octaviaanse discussie' met de groep studenten rond een ethisch thema.


tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
Indien de verslagen over de opdrachten niet volstaan volgens de titularissen van het opleidingsonderdeel zullen studenten deze moeten bijwerken in het begin van de volgende module.