ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Orthopedagogie - 3SPIE - Onderdelen - Personal entrepreneurial map
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SP:Entrepreneurial spirit improving European welfare
Code: 30257
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9-10
Aantal studiepunten: 9
Wegingscoëfficient: 9
Totaal aantal contacturen: 86
Totaal studietijd: 234
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): De Jonghe Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING
Heel deze submodule is er op gericht de student voor te bereiden en te coachen in de ontwikkeling van zijn persoonlijk sociaal project.
Op  algemeen, sociaal-economisch en  budgetair vlak leert de student rekening te houden met de veelvuldige en complexe aandachtspunten om tot een gezonde onderneming te komen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OM101 Hanteert geleerde begrippenkaders actief in praktijksituaties. Analyseert praktijksituaties. Integreert de wisselwerking theorie / praktijk in zijn handelen.
  • OM102 Doet aan communicatieve informatieverwerking in de vorm van het gebruik van classificatiesystemen, de opmaak van databanken, het samenstellen van dossiers, het inbrengen en ordenen van gegevens over de cliënt. Hanteert functioneel ICT-mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer, tekstverwerkingsprogramma's, databanken en rekenblad.
  • OM103 Geeft zijn mogelijkheden, grenzen en beperkingen aan. Controleert voortgang en resultaten van het werkproces of project en stuurt bij waar nodig. Hanteert kritische zelfreflectie. Geeft op basis van die reflectie de eigen loopbaan permanent en actief vorm.
  • OM104 Refereert correct. Brengt informatie uit verschillende bronnen samen. Kadert informatie binnen een grotere context. Hanteert technieken en methoden van onderzoek. Past beschrijvend onderzoek adequaat toe. Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de (wetenschappelijke) literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken.
  • OM105 Analyseert een voor hem / haar nieuw (niet eerder behandeld) probleem. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Brengt een creatieve oplossing tot stand. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
  • OM107 Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer. Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen.
  • OM108 Gaat in alle contexten van het functioneren de nodige kennis en competenties verwerven om de professionele, sociale en culturele taken in een snel veranderde samenleving beter aan te kunnen. Reflecteert kritisch op het eigen functioneren. Formuleert leerpunten en tracht deze weg te werken door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • OM109 Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen. Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen. Heeft de startbekwaamheid om zich te integreren in een internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OM210 Respecteert de inbreng van anderen. Werkt op een coöperatieve manier samen, motiveert en coacht. Is groepsgericht ingesteld. Hanteert sociaalagogische en communicatieve vaardigheden. Neemt verantwoordelijkheid op. Werkt als vertegenwoordiger van de eigen organisatie op een constructieve en respectvolle wijze samen in diverse beroepsomgevingen.
  • OM211 Bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie. Analyseert een taak of werkproces. Beschikt over methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren. Komt door verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en (theoretische) inzichten.
  • OM212 Werkt mee aan het sensibiliseren van de publieke opinie m.b.t. een respectvolle houding ten aanzien van elke hulpvrager. Verantwoordt de maatschappelijke en ethische implicaties van het probleemoplossend denken en handelen in concrete praktijksituaties. Neemt een standpunt in inzake profilering en legitimering van het beroep en inzake maatschappelijke discussies rond hulpverleningsvraagstukken.
Beroepsspecifieke competenties
  • OM313 Analyseert de hulpvraag van de cliënt / het cliëntsysteem in zijn context. Stelt een handelingsplan of begeleidingsplan op vanuit het doel 'kwaliteit van leven'. Herformuleert agogische vragen. Optimaliseert doelen en middelen op basis van geobserveerde evoluties.
  • OM314 Organiseert woon-, leer-,werk- en vrijetijdsvaardigheden op methodische, planmatige wijze. Begeleidt woon-, leer-, werk- en vrijetijdsvaardigheden op methodisch, planmatige wijze. Hanteert een instrumentarium van muzisch-agogische methoden. Hanteert bewust en doelgericht orthopedagogische grondvormen.
  • OM315 Onderneemt preventieve acties in dagelijkse situaties ter voorkoming of verergering van problemen. Signaleert risicofactoren ten aanzien van maatschappelijke ontwikkelingen en beleidslijnen. Handelt preventief binnen de context van de individuele hulp- en dienstverlening. Participeert pro-actief aan preventie op organisatie- en/of beleidsniveau.
  • OM317 Brengt een klimaat tot stand waarin cliënten met een ondersteuningsbehoefte optimale ontwikkelings- en ontplooiingskansen krijgen. Bevordert en onderhoudt de cognitieve, emotionele, sociale en motorische ontwikkeling.
  • OM318 Ondersteunt en ontwikkelt netwerken van de cliënt. Behartigt de belangen en de rechten van de cliënt en het cliëntsysteem. Brengt verbindingen tot stand tussen de verschillende contexten waarin de cliënt / het cliëntsysteem leeft en werkt.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
Aanzetten tot het realiseren van  een realistische ondernemingszin/attitude binnen een vernieuwd sociaal-pedagogisch concept.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
De student dient de twee eerste programmajaren Bachelor in de Orthopedagogie met succes gevolgd te hebben (120 ECTS-punten)  en in het tweede jaar orthopedagogie minstens 12/20 gehaald hebben voor de stage.

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
Visie, missie en strategie van sociaal ondernemerschap.
Voorstelling Pecha Kucha
Marktsegmentatie
Marktanalyse-onderzoek
Marktprijs
Beheerders verantwoordelijkheid binnen een sociale vennootschap
Promotie
Distributie
Het schrijven van het marktplan
Kosten-baten evenwicht
Budgettering
Commerciële communicatie (website opmaken-grafische ontwerpen)

STUDIEMATERIAAL
Tekstmateriaal aangeleverd door de verschillende gastlectoren.
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

70

 lesuren

  36,65

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  04,19

vormen van groepsleren:

8

 lesuren

  04,19

studietijd buiten contacturen:

105

 klokuren

  54,97

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Projectvoorstelling van de PEM (Personal entrepreneurial Map) van de student, mondeling en schriftelijke neerslag af te geven op het einde van deze submodule.
Alle  belangrijke aspecten van een sociale onderneming, aan bod gekomen tijdens de lessen, zijn terug te vinden in de PEM van de student. 
Een jury van gastlectoren geven snelle feedback over de voorstelling van het gekozen project

tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
In het begin van de volgende module kan, op basis van feedback van lectoren, de student het project aanpassen en bijwerken tot het volstaat voor de betreffende gastlectoren-titularissen van dit vak.