ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Orthopedagogie - 3SPIE - Onderdelen - Internat. comm. & entrepreneurial comp.
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SP:Entrepreneurial spirit improving European welfare
Code: 30258
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Module 9-10
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 34
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Engels
Lector(en): De Jonghe Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING
Het persoonlijk gekozen project van de student, 'de personal hook' wordt geplaatst in een internationaal perspectief (economisch, sociale en politieke evoluties in Europa).
Netwerking en innovatie.
Er wordt geleerd een sociogram op te maken, een sociale netwerkanalyse binnen een teamwerking om te leren omgaan met de moderne chaos theorie in je eigen organisatie 'Organize with chaos'.
Verdieping in de theorie van de professionele interculturele communicatie, met modellen en oefeningen.
Communicatieve vaardigheden, management en leiderschapscompetenties worden verduidelijkt.



COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OM101 Hanteert geleerde begrippenkaders actief in praktijksituaties. Analyseert praktijksituaties. Integreert de wisselwerking theorie / praktijk in zijn handelen.
  • OM104 Refereert correct. Brengt informatie uit verschillende bronnen samen. Kadert informatie binnen een grotere context. Hanteert technieken en methoden van onderzoek. Past beschrijvend onderzoek adequaat toe. Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de (wetenschappelijke) literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken.
  • OM105 Analyseert een voor hem / haar nieuw (niet eerder behandeld) probleem. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Brengt een creatieve oplossing tot stand. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
  • OM106 Neemt leidinggevend initiatief. Bewaakt groepsprocessen en coacht. Helpt met de uitvoering en evaluatie van kwaliteitszorg binnen de organisatie. Voert beheerstaken uit waarvoor hij verantwoordelijk is op financieel en administratief gebied, op gebied van personeelsplanning en dienstverlening.
  • OM107 Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer. Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen.
  • OM108 Gaat in alle contexten van het functioneren de nodige kennis en competenties verwerven om de professionele, sociale en culturele taken in een snel veranderde samenleving beter aan te kunnen. Reflecteert kritisch op het eigen functioneren. Formuleert leerpunten en tracht deze weg te werken door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • OM109 Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen. Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen. Heeft de startbekwaamheid om zich te integreren in een internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OM210 Respecteert de inbreng van anderen. Werkt op een coöperatieve manier samen, motiveert en coacht. Is groepsgericht ingesteld. Hanteert sociaalagogische en communicatieve vaardigheden. Neemt verantwoordelijkheid op. Werkt als vertegenwoordiger van de eigen organisatie op een constructieve en respectvolle wijze samen in diverse beroepsomgevingen.
  • OM211 Bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie. Analyseert een taak of werkproces. Beschikt over methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren. Komt door verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en (theoretische) inzichten.
  • OM212 Werkt mee aan het sensibiliseren van de publieke opinie m.b.t. een respectvolle houding ten aanzien van elke hulpvrager. Verantwoordt de maatschappelijke en ethische implicaties van het probleemoplossend denken en handelen in concrete praktijksituaties. Neemt een standpunt in inzake profilering en legitimering van het beroep en inzake maatschappelijke discussies rond hulpverleningsvraagstukken.
Beroepsspecifieke competenties
  • OM315 Onderneemt preventieve acties in dagelijkse situaties ter voorkoming of verergering van problemen. Signaleert risicofactoren ten aanzien van maatschappelijke ontwikkelingen en beleidslijnen. Handelt preventief binnen de context van de individuele hulp- en dienstverlening. Participeert pro-actief aan preventie op organisatie- en/of beleidsniveau.
  • OM318 Ondersteunt en ontwikkelt netwerken van de cliënt. Behartigt de belangen en de rechten van de cliënt en het cliëntsysteem. Brengt verbindingen tot stand tussen de verschillende contexten waarin de cliënt / het cliëntsysteem leeft en werkt.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
Flexibiliteit en openheid voor professionele interculturele verschillen. Het inspirerend leren kijken en bestuderen van verschillende visies, organisaties op nationaal en op wereldvlak.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
De student dient de twee eerste programmajaren Bachelor in de Orthopedagogie met succes gevolgd te hebben (120 ECTS-punten)  en in het tweede jaar ortho minstens 12/20 gehaald hebben voor de stage.

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
Persoonlijk, sociaal project gekozen door de student geplaatst in internationaal perspectief.
Netwerking en innovatie
Communicatiemogelijkheden
E-business
Interculturele communicatie en vaardigheden
Creatieve professionele communicatie
Communicatieve vaardigheden
Management competenties

STUDIEMATERIAAL
Powerpoints van gastlectoren Steffi Schulze, Patrick Stroobandt
Boekpresentatie van Robin Rowley 'Organize with chaos, Putting modern chaos theory to work in your own organisation. A new science perspective of business, management and change.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

22

 lesuren

  50,00

practicum en oefeningen:

12

 lesuren

  27,27

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

10

 klokuren

  22,73

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Opdracht om het persoonlijk project voor de eerste keer in de klas groep mondeling voor te stellen met eerste feedback.
Opdracht van Steffi Schulze rond interculturele communicatie, individueel en schriftelijk te bezorgen voor het einde van deze submodule.

tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
In het begin van de volgende submodule kan een herkansing en extraproef gevraagd worden.