3 Elektromechanica - 3AUTO - Onderdelen - Bedrijfsmanagement |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Bedrijfsmanagement |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30130 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
43 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
67,08 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bekx Frank Debeuf Peter
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om als hogergeschoold technieker deze snel evoluerende omgeving toch op zeer korte termijn te begrijpen, stelt de cursus zich tot doel uw inzicht in de bedrijf- en maatschappijstructuur te verruimen. Bedoeling is dat je dit met een kritisch oor doet en hierin je eigen mening, visie leert te vormen.
Algemene doelstellingen :
- Kennen (en begrijpen) van gangbare terminologie - Kennen en kunnen toepassen van een aantal operationele technieken - Inzicht verwerken in de werking van een bedrijf - Analytische vaardigheden aanscherpen
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
- EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan zich een helder beeld vormen van de werking van een bedrijf en krijgt een overzicht van alle bouwstenen voor een goede bedrijfsvoering
- De student bezint zich over zijn rol als professional (ethiek).
- Met behulp van een aantal oefeningen wordt de leerinhoud verheldert. Dikwijls zijn deze oefeningen in de vorm van een vraagstuk opgesteld waardoor de analystische vaardigheden van de student op de proef worden gesteld.
|
|
LEERINHOUDEN
|
De student leert het verband tussen de verschillende onderdelen/afdelingen in een bedrijf (incl de relatie naar de omgeving).
De student krijgt een aanbod van belangrijke operationele technieken en leert deze toe te passen.
De student leert een aantal management-methodes gebruikt binnen productie, logistiek en onderhoud.
Voor productie, logistiek en onderhoud zal aangetoond worden hoe statistiek wordt aangewend.
De inzet van IT wordt verduidelijkt.
De student leert wat de inpact is van ethiek op zijn loopbaan.
De student leert het verschil tussen financiële en operationele resultaten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Bedrijfsmanagement (slides), departement elektromechanica, Peter Debeuf
- Daarnaast zijn verwijzingen naar materiaal (artikels) op het internet toegevoegd, die kunnen nagelezen worden.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
00,72
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
37.08
|
klokuren
|
99,20
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege, voorbeelden en oefeningen
- LCD-projector met aanvullende notities op het bord
-
Cursus enkel in power-point, notities moeten in de les gemaakt worden.
-
BlackBoard netwerkomgeving waarop de presentatie ter beschikking gesteld wordt en waaruit de student vrij kan kiezen welke en hoe de copies te maken. Aanvullend zullen resultaten van oefeningen hierop gepubliceerd worden.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Open boek examen.
- Schriftelijk
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Open boek examen.
- Schriftelijk
|
|
| |
|