|
3 Elektromechanica - 3KLMKT - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
3 Elektromechanica - 3KLMKT - Onderdelen - Multiprojecten KLMKT |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30328 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 7 |
Aantal studiepunten: |
15 |
Wegingscoëfficient: |
15 |
Totaal aantal contacturen: |
134 |
Totaal studietijd: |
390 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bekx Frank Coremans Roel De Pauw Erik Duschek Cois Lintermans Marc Pauwels Bert Thijs Alain Van den Broeck Jo Van Grieken Geert Vangrunderbeek Olivier
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de multiprojecten ga je jouw polyvalente competenties, verworven in de eerste twee jaren van je opleiding, inzetten rond ‘geconstrueerde beroepsopdrachten’. Opdrachten die veel korter de realiteit van het toekomstige werkveld benaderen en die je zoals in de praktijk veelal in teamverband aanpakt. De multiprojecten bevatten twee ‘in-huis’ projecten en één ‘uit-huis’ project of onze zogenaamde industriële projetweek. Voor wat de ‘in-huis’ projecten betreft gaan we spreekwoordelijk de muren tussen de labo’s ‘slopen’ en werk je aan vakoverschrijdende opdrachten met teamgenoten van je eigen afstudeerrichting. In het ‘uit-huis’ project werk je daarentegen in een team dat multidisciplinair is samengesteld (zelfs mogelijk een internationale toets heeft) rond een opdracht die door de industrie wordt aangeleverd en deels ook begeleid en geevalueerd. Na iedere opdracht krijg je feedback op basis van de commentaren die uit je team komen (peerassessment) zodat je dit kan meenemen als leerpunten voor de volgende opdracht en in een later stadium de stage.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM319 De student is in staat om wijzigingen aan HVAC- en koelinstallaties uit te voeren.
- EM322 De student kan de basiscontroles in het kader van het opstarten van de HVAC- en koelinstallatie conform aan de opleveringsvoorwaarden uit te voeren.
- EM323 De student is in staat om HVAC- en koelsystemen volgens bedrijfstechnische specificaties op te stellen.
- EM328 De student is in staat om periodiek- en storingsonderhoud uit te voeren op HVAC en koelinstallaties.
- EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
- EM335 De student is in staat om de HVAC- en koeltechnische systemen in te regelen in het kader van het lastenboek en/of de gebruikersbehoefte
- EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
- EM337 De student is in staat om de meest voorkomende HVAC- en koelinstallaties te dimensioneren, te selecteren en de bijhorende installatieschema's op te stellen en te verwerken tot een technisch dossier.
- EM340 De student is in staat om specifieke metingen (excl. brandermetingen) uit te voeren en de meetresultaten ervan te interpreteren.
- EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
- EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Student is in staat om als een beginnend beroepsbeoefenaar, binnen een gegeven beroepscontext en met de beschikbare middelen, een maatschappelijk deontologisch verantwoorde technische oplossing te formuleren, uit te werken en in dienst te nemen.
-
Student kan in teamverband zijn kennis en vaardigheden uit verschillende domeinen integreren en toepassen met het oog op een oplossingsgerichte uitwerking van de opdracht.
-
Student is in staat om zelf leerdoelen te formuleren.
-
Student is in staat om relevante literatuur op te zoeken, te verwerken en toe te passen.
-
Student bezit de nodige sociale vaardigheden om in teamverband te werken aan een gemeenschapelijk project.
-
Student is in staat om te reflecteren over de behaalde resultaten en verbeterdoelen te formuleren.
-
De student is in staat om een vlot leesbaar technisch rapport op te stellen in correct Nederlands en dit te documenteren met blokschema's, tekeningen, foto's, enz ...
-
De student leert enkele professionele vaardigheden zoals oa. presentatietechnieken & timemanagement toepassen in een leercontext die de beroepspraktijk evenaart.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Alle credits uit het 1e algemene jaar en het 2e afstudeerspecifieke programmajaar verworven hebben.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Vermogenselektronica
- Professionele vaardigheden
- Eplan
- Automatisatie
- Technologie
- Klimatisatie
- Bouwfysica
- Meet- en regeltechnieken
- Aandrijftechnieken
- Koeltechnieken
|
Andere begincompetenties
|
De competenties zoals aangeleerd in het vak 'professionele vaardigheden', zijnde:
- Vergadertechnieken
- Het zakelijk gebruik van internet en e-mailverkeer
- Time management en zelforganisatie
- Presenteertechnieken
- Projectmatig werken
- Bronnen en rapporteren
- Multiculturele bewustwording
|
LEERINHOUDEN
|
- Leerinhouden van de opleidingsonderdelen in het eerste, tweede en derde programmajaar, departement elektromechanica.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursussen, departement elektromechanica, 1EM-2KLM-3KLM.
- Syllabus 'Multiprojecten'
- Relevante vakliteratuur en websites, technische specificaties van diverse fabrikanten.
- Productcatologi allerhande.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
01,03
|
practicum en oefeningen:
|
64
|
lesuren
|
16,41
|
vormen van groepsleren:
|
64
|
lesuren
|
16,41
|
studietijd buiten contacturen:
|
256
|
klokuren
|
65,64
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- (75 % van de punten) De 'in-huis' projecten worden op vier niveaus geëvalueerd. Deze zijn praktijkniveau, methodisch niveau, conceptueel niveau, en sociaal-ethisch niveau. De beoordeling gebeurt op basis van de project databoeken, de presentatie van één van de uitgewerkte projecten en de peer-assessments.
- (25% van de punten) Bij het 'uit-huis' project ligt de nadruk zowel op het proces als op de technische oplossing. De beoordeling gebeurt op basis van een evaluatie van de projectmethodiek, de groepsverdediging en peer-assessment.
- Score van peer-assessment wordt omgezet naar een factor, die als vermenigvuldiger wordt gebruikt van het behaalde cijfer van het projectdataboek bij de ‘in-huis’ projecten en van de projectmethodiek en presentatie van het 'uit-huis' project (meer gedetailleerde informatie kan je vinden in de syllabus Multiprojecten en Industriële projectweek).
- Het uitgewerkte project moet het resultaat zijn van eigen werk dat ontwikkeld is binnen dezelfde groep. Samenwerking tussen twee of meerdere groepen voor een deel of het volledig project is niet toegelaten en wordt beschouwd als fraude.
- MP wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.
- Ieder PDB is een autentiek werk. Indien citaten of tekeningen of schema's, foto's, enz ... niet eigenhandig opgesteld en ontworpen zijn dan moeten ze correct met de vermelding van de bron opgenomen zijn. Is dat niet het geval of is er vermoeden van fraude of plagiaat dan kan de jury verwijzen naar het Onderwijs- en examenreglement inclusief de departementale aanvullingen, zie studiegids 2010-'11 § 4.6 fraude.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
3 Elektromechanica - 3KLMKT - Onderdelen - Management |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Statistiek
Bedrijfsmanagement
|
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30312 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 7-9 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
50 |
Totaal studietijd: |
104 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Debeuf Peter
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
|
| |
|
3 Elektromechanica - 3KLMKT - Onderdelen - Bedrijfsmanagement |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Management |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30313 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
60 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
62,4 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Debeuf Peter
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om als hogergeschoold technieker deze snel evoluerende omgeving toch op zeer korte termijn te begrijpen, stelt de cursus zich tot doel uw inzicht in de bedrijf- en maatschappijstructuur te verruimen. Bedoeling is dat je dit met een kritisch oor doet en hierin je eigen mening, visie leert te vormen.
Algemene doelstellingen :
- Kennen (en begrijpen) van gangbare terminologie - Kennen en kunnen toepassen van een aantal operationele technieken - Inzicht verwerken in de werking van een bedrijf - Analytische vaardigheden aanscherpen
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM326 De student kan vanuit zijn multidisciplinaire kennis verbeteringen of aanpassingen ontwerpen, uitvoeren en terugkoppelen aan de verbeterdoelen.
- EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
- EM339 De student kan op een doordachte manier een probleem analyseren en de oplossingen omzetten naar een programma.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan zich een helder beeld vormen van de werking van een bedrijf en krijgt een overzicht van alle bouwstenen voor een goede bedrijfsvoering
- De student bezint zich over zijn rol als professional (ethiek).
- Met behulp van een aantal oefeningen wordt de leerinhoud verheldert. Dikwijls zijn deze oefeningen in de vorm van een vraagstuk opgesteld waardoor de analystische vaardigheden van de student op de proef worden gesteld.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De student leert het verband tussen de verschillende onderdelen/afdelingen in een bedrijf (incl de relatie naar de omgeving).
- De student krijgt een aanbod van belangrijke operationele technieken en leert deze toe te passen.
- De student leert een aantal management-methodes gebruikt binnen productie, logistiek en onderhoud.
- Voor productie, logistiek en onderhoud zal aangetoond worden hoe statistiek wordt aangewend.
- De inzet van IT wordt verduidelijkt.
- De student leert wat de inpact is van ethiek op zijn loopbaan.
- De student leert het verschil tussen financiële en operationele resultaten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Bedrijfsmanagement (slides) en oefeningen, departement elektromechanica, Peter Debeuf
- Daarnaast zijn verwijzingen naar materiaal (artikels) op het internet toegevoegd, die kunnen nagelezen worden.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
07,63
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
32.4
|
klokuren
|
91,53
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege, voorbeelden en oefeningen
LCD-projector en schrijfbord met stiften
Cursus enkel in power-point beschikbaar, notities moeten in de les gemaakt worden.
BlackBoard netwerkomgeving waarop de presentatie ter beschikking gesteld wordt en waaruit de student vrij kan kiezen welke en hoe de copies te maken. Aanvullend zullen resultaten van oefeningen hier gepubliceerd worden.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Open boek examen.
- Schriftelijk
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Open boek examen.
- Schriftelijk
|
|
| |
|
3 Elektromechanica - 3KLMKT - Onderdelen - Statistiek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Management |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30314 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
40 |
Totaal aantal contacturen: |
20 |
Totaal studietijd: |
41,6 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Debeuf Peter
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Aan de hand van boeiend cijfermateriaal leer je goede tabellen en grafieken opstellen. Je komt te weten dat er verschillende soorten gemiddelden bestaan, ervaart wat nu juist 'spreiding' is en leert ook om na te gaan of er een verband is tussen 2 gegevens (b.v. de buitentemperatuur in juni en je examenresultaten). Je leert hoe je op een gefundeerde wijze uitspraken kunt doen over de'kwaliteit' van je producten, wanneer je machine gaat uitvallen ... enz Je leert op een praktische wijze het nut van statistiek.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Het praktisch gebruiken van wiskundige statistische modellen in de industrie
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding in de statistiek (mediaan, modus, gemiddelde, regressie en correlatie).
- Inleiding tot SPC, Gauss-model, Capability, betrouwbaarheidsinterval.
- De normale verdeling, de Weibull verdeling en het werken met waarschijnlijkheidsformulieren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Statistiek met verwijzing naar relevante internet sites, departement elektromechanica, R. Geubels
- Aanbevolen: wetenschappelijk rekenmachine.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
07,96
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20.6
|
klokuren
|
91,15
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges met ingebouwde oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen met 100% toepassingsoefeningen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen met 100% toepassingsoefeningen.
|
|
| |
|
3 Elektromechanica - 3KLMKT - Onderdelen - Keuzepakket en talen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Frans
|
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30324 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 7-9 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
3000 |
Totaal studietijd: |
130 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Geubels Rudi Smet Carine Talboom Sven
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
|
| |
|
3 Elektromechanica - 3KLMKT - Onderdelen - Keuzevak SEV |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Keuzepakket |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30316 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 9 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
57 |
Totaal aantal contacturen: |
39 |
Totaal studietijd: |
74,1 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Talboom Sven
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Op wat moet er zeker worden gelet bij het afsluiten van een arbeidsovereenkomst? Wat zijn extra-legale voordelen? Heb ik als afgestudeerde student recht op vakantie? Hoe ziet de balans van een onderneming eruit? Wat houden de ISO-normen precies in? En hoe begin ik een eigen zaak?
Dit zijn slechts enkele vragen die zullen worden beantwoord in de les socio-economische vorming, een kennismaking met sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, economie, bedrijfseconomie en kwaliteitsmanagement.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student raakt vertrouwd met de basisprincipes van economie en bedrijfseconomie, sociale wetgeving, sociale zekerheid en kwaliteitsmanagement.
- De student kan zijn professioneel functioneren plaatsen in een breed, sociaal, maatschappelijk economisch kader. Hij kent de basisprincipes van sociaal recht, sociaal zekerheidsrecht, kwaliteitsmanagement, economie en bedrijfseconomie.
- De student beseft het belang van kwalitatief goed werk te leveren en kent de implicaties van sociaal-maatschappelijk gedrag.
- Na deze module te hebben gevolgd, is de student in staat om de sociaal-economische, maatschappelijke en kwaliteitsgerichte discussies te begrijpen, eraan deel te nemen en de opgedane kennis te transfereren naar de eigen werkomgeving.
|
|
LEERINHOUDEN
|
Economie: micro-economie (consumentengedrag en producentengedrag: vraag en aanbod, marktevenwicht en marktvormen) ; macro-economie (rol van de overheid, werkgelegenheid, monetair evenwicht, buitenlandse handel)
Bedrijfseconomie: begrippen van dubbel boekhouden (balans, balansrekeningen, resultatenrekening, grootboek en journaal) ; handelstransacties en de factuur ; de BTW ; analyse van de financiële toestand van een onderneming
Sociale wetgeving: collectief arbeidsrecht (collectieve overlegorganen, CAO, bescherming van gezondheid en veiligheid van werknemers) en individueel arbeidrecht (essentiële bestanddelen van een arbeidsovereenkomst, soorten arbeidsovereenkomst, verplichtingen van werkgever en werknemer, proefbeding, schorsing van de uitvoering van een arbeidsovereenkomst, einde van de arbeidsovereenkomst, arbeidsreglementering, sluiting van ondernemingen, studentenovereenkomst, aansprakelijkheid van de werkgever)
Sociale zekerheid: historiek, kenmerken, werking, voor- en nadelen, de RSZ, berekening van RSZ-bijdragen, arbeidsvoorziening, werkloosheidsreglementering, ziekteverzekering, pensioenen
Bedrijfsbeheer: wat is een vennootschap? welke vormen bestaan er? hoe start ik een eigen zaak?
Kwaliteitsmanagement: begrip, kwaliteitskringen, IKZ, kwaliteitstechnieken en kwaliteitsmodellen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus socio-economische vorming, departement elektromechanica, editie 2009-2010, Sven Talboom (cursus beschikbaar einde module 8 in 2010) .
- Slides.
- Addenda die op Blackboard worden geplaatst
- De leerstof die als ex-cursus informatie in de les wordt aangereikt.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
40,49
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
49,92
|
klokuren
|
56,14
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege met oefeningen;
- Vraaggesprek;
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Voor alle studenten exclusief TCA:
Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen
Voor de TCA studenten:
- enerzijds evaluatie van de studenten ingevolge hun medewerking en inzet tijdens 3 sessies verzorgd door gastsprekers in module 7: de gastsprekers geven punten op basis van de antwoorden die studenten geven op de vragen die door de betrokken gastsprekers worden gesteld tijdens de sessies (de evaluatie van de 3 sessies staan samen op 1/3 van de punten)
- anderzijds evaluatie van de overige 6 sessies (hoorcolleges) door middel van een schriftelijk examen, bestaande uit een gedeelte open vragen en een gedeelte meerkeuzevragen (dit schriftelijk examen staat op 2/3 van de punten)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen: gedeeltelijk open vragen, gedeeltelijk meerkeuzevragen
|
|
| |
|
3 Elektromechanica - 3KLMKT - Onderdelen - Keuzevak Wiskunde |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Keuzepakket |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30317 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
keuze |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 9 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
57 |
Totaal aantal contacturen: |
38 |
Totaal studietijd: |
74,1 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Geubels Rudi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus gaan we dieper in op enkele wiskundige rekentechnieken en inzichten die belangrijk zijn om de technische disciplines zoals gezien tijdens de opleiding, beter wiskundig-theoretisch te begrijpen. Zo worden een aantal principes terug opgefrist en uitgediept. Deze cursus vormt een goede voorbereiding voor studenten die eraan denken om nog verder te studeren (vb als voorbereiding op het schakeljaar van een Master opleiding).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is in staat om basiswiskunde vlot te kunnen gebruiken in de andere opleidingsonderdelen.
- De student kan de relatie tussen wiskunde en techniek herkennen.
- Het analytisch vermogen van de student vergroten, ten voordele van het oplossen van vakspecifieke technische problemen.
- Voorbereiding naar het schakeljaar van het Master programma.
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Limieten en asymptoten
-
Afgeleiden, partiële afgeleiden en toepassingen ervan
-
Integralen, meervoudige integralen en toepassingen ervan
-
Fourrierreeksen
-
Matrices en toepassingen ervan
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus "Wiskunde Blok IX", R. Geubels, departement Elektromechanica
-
Aanbevolen: wetenschappelijk rekenmachine
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
49,25
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
35.1
|
klokuren
|
48,02
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen met 100% oefeningen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Keuzepakket en talen |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30325 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
43 |
Totaal aantal contacturen: |
3000 |
Totaal studietijd: |
55,9 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Frans |
Lector(en): |
Smet Carine
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Daar student maar gedurende 9 weken vd opleiding in contact komt met de Franse taal, wordt de focus gelegd op de nodige basiskennis van het Frans voor een correcte communicatie (mondeling en schriftelijk) binnen de bedrijfswereld. Opzet is het overwinnen van de schrik om in het bedrijfsleven over te schakelen naar het Frans.
Er wordt gewerkt aan het verwerven van zinsstructuren waardoor men een basisconversatie aan de telefoon kan voeren, zich correct kan voorstellen, kan deelnemen aan vergadering in het Frans, een zakelijke mail kan schrijven, zinvol meepraten over 'groene' 'energie, technische documenten begrijpen, ...
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een correct telefoongesprek voeren: afspraak maken, verzetten , annuleren, boodschap doorgeven, ...
- de student kan zich in het Frans voorstellen
- de student kan een korte maar zakelijke mail schrijven en beantwoorden
- de student kan in het Frans praten over zijn/haar stage
- de student kan technische documenten in het Frans begrijpen
- de student kan een technisch document omschrijven
- de student kan een grafiek toelichten
- de student kan zijn mening geven omtrent 'groene 'energie
- de student beheerst de basisgrammatica qua vervoegingen, vraagstelling, ...
|
|
LEERINHOUDEN
|
- voor het aanleren van het correct telefoneren, werken we met heel veel oefeningen: juiste uitdrukkingen aanvullen, met 2 een gepast telefoongesprek opbouwen en nadien uitvoeren, ...
- qua onthaal van klanten of zichzelf voorstellen bij aankomst op bedrijf, oefenen we ook onderling de gepaste structuren in .
- we gebruiken documenten die circuleren in bedrijven
- Naast telefoneren en onthaal worden ook volgende thema's behandeld: mailen, een vergadering bijwonen/modereren, solllicitatiegesprek voeren, technisch bedrijf of product of proces voorstellen, een grafiek toelichten, zijn mening formuleren ivm groene energie
- Basisgrammatica wordt eveneens ingeoefend: belangrijkste tijden en vervoegingen, vraagstelling, ...
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus Frans , departement Electromechanica, Carine Smet
- online Polytechnisch Woordenboek van Kluwer F/N-N/F: te consulteren op e-campus via databanken
- online Van Dale woordenboek F/N-N/F: te consulteren op e-campus
- video's van de site 'marcourt.wallonie.be' : zullen gebruikt worden voor luister- en spreekoefeningen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27.00
|
lesuren
|
34,62
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
48.00
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
- de belangrijkste werkvorm is het onderwijsleergesprek
- er worden interactieve oefeningen gemaakt: bedoeling is dat iedere student regelmatig aan het woord komt. Gezien de grote groep zal tijdens de lessen gezocht worden naar de beste organisatie. Eventuele wijzigingen qua lesorganisatie zullen meegedeeld worden in de les en via mail. Vandaar is het absoluut belangrijk dat de student regelmatig zijn mails checkt op e-campus!
- iedere week zal de student thuis oefeningen moeten voorbereiden of opdrachten uitvoeren tegen de volgende les
- daar een deel van de totaalpunten van het examen op permanente evaluatie staat (zie verdere toelichting bij 'evaluatie'), is het bijwonen van de lessen essentieel.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk examen (70% van de punten) waarin begrijpen, schrijven en kennis worden getest met de nadruk op geijkte formules, vervoeging werkwoorden in de meest courante wijzen en tijden, vraagstelling, inhoud van bepaalde geziene teksten en video's
- Tijdens de lessen worden de studenten permanent geëvalueerd via aangekondigde testen, onaangekondige mondelingen ondervraging over de voorgaande les, opdrachten die in de les of thuis worden voorbereid
- Voor het stuk permanente evaluatie (30%) zal er ook groepsopdracht dienen gemaakt te worden. Deze opdracht zal tijdens de eerste les toegelicht worden en uitgedeeld worden
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- schriftelijk examen waarin begrijpen, schrijven en kennis worden getest (opbouw examen is vergelijkbaar met het examen van de eerste examenperiode) (70%)
- de behaalde punten van de permanente evaluatie uit de eerste zitttijd worden behouden (30%)
|
|
| |
|
3 Elektromechanica - 3KLMKT - Onderdelen - Veiligheid en VCA |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30320 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bekx Frank
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FODWASO) oa. toeziend op ‘Welzijn op het Werk’ in de industrie, vereist, samen met elke bedrijfsleiding, van de hoger geschoolde technicus, dat hij/zij zijn/haar verantwoordelijkheid opneemt mbt de veilige bedrijfszekere werking van technische installaties, en een minimale uniforme manier van veilig werken in acht neemt in deze installaties.
Doorloop je met vrucht deze VCA opleiding (Veiligheid Checklist Aannemers) voor leidinggevenden:
- dan zal je veiligheidsinzicht tijdens werkvoorbereiding en –uitvoering, elk veiligheidsrisico beperken dat je zou betekenen voor je werkmakkers, voor je omgeving en het milieu,
- dan begrijp jij in je functie aan welke veiligheidseisen installaties, diensten en contracten die jij ondersteunt, oa. qua automatisering moeten voldoen,
- dan bekom je bij een minimumscore van 70% een VCA certificaat met een geldigheidsduur van 10 jaar op uw naam,
- dan krijg je met dit certificaat in je 3e Bachelor opleidingsjaar tijdens je stage- en eindwerkperiode toegang tot de technische installaties van VCA gecertificeerde bedrijven, ook als je daar werkzaam bent via een externe firma (contractarbeid),
- dan beantwoordt je met dit certificaat aan deze minimale vereiste om in VCA gecertificeerde bedrijven met andere werknemers onderling even veilig samen te werken.
Deze VCA – Veiligheid opleiding is dus een onmisbare hoeksteen voor je job als technieker!
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan veilig werken.
DEEL I: De student opleiden in alle veiligheidsaspecten nodig voor veilige uitvoering van technische werkzaamheden. DEEL II: De student vertrouwd maken met dieperliggende verantwoordelijkheid qua veiligheid m.b.t. werkvoorbereiding, –uitvoering en te voeren veiligheidsbeleid.
- De student vertrouwd maken met risicoanalyse en risicobeheer als onderdeel van preventieplan.
- De student kan risicoanalyse of ‘risicoanalyse arbeidsmiddelen’ opmaken m.b.t. concrete machine of installatie.
- De student is op de hoogte van Europese Machinerichtlijn m.b.t.:
a) Aanpassing oude machines, CE-certificering (2A, 2B en 2C) i.v.m. Europese Economische Ruimte (vrijhandelszone). b) Bestelprocedure nieuwe machines, apparaten, gereedschappen en installaties. Behalen VCA-certificaat 'operationeel leidinggevenden & contractors' (10 jaar geldig én op naam).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geslaagd zijn in het programmajaar van 1EM/TCA/SAP, departement elektromechanica .
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- Alle onderdelen van het tweede opleidingsjaar.
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- DEEL I:
- = 3 x 4 uren praktische lessen Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen. (verplichte deelname)
- = Cursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ waarin volgende onderwerpen aan bod komen :
- Veiligheidswetgeving en Europese richtlijnen veiligheid, gezondheid en milieu.
- Risico, ongevallen, preventie en beschermingsmaatregelen.
- Werkvergunningen.
- Bedrijfsnoodplan.
- Lawaai en omgeving.
- Elektriciteit bij vaste, mobiele en tijdelijke installaties.
- Stralingsgevaar.
- Asbestgevaar.
- Gevaarlijke producten.
- Brandbeveiliging (explosiegevaar).
- Ergonomie en luchtbehandeling in werkruimten.
- Besloten ruimten.
- Hijsen, tillen en dragen.
- Struikelen, uitglijden en vallen.
- Machines en gereedschappen.
- Persoonlijke beschermingsmiddelen.
- Werken in de hoogte.
- DEEL II:
- = 2 x 4 uren theoretische lessen campus te Boom, met als onderwerpen:
- Arbeidsrisicoanalyse / risicobeoordeling arbeidsmiddelen.
- VCA-implementatie.
- Europese Machinerichtlijn / CE-certificering.
- DEEL III:
- = Gedurende volledig lesblok zelfstudie met mogelijkheid tot vraagstelling aan vaklector.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Praktijkcursus ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors PVI’.
- Cursus: ‘Veiligheidsopleiding operationeel leidinggevenden/contractors’ vaklector.
- Interactief oefensoftwarepakket ‘VCA-Basisopleiding PVI’ in EMI-ruimte raadpleegbaar.
- 'Codex voor Welzijn op het Werk’ is op pc's in EMI-ruimte raadpleegbaar.
- Leervraaggesprekken in groepsverband.
- LCD– en overheadprojectie.
- Bordschema’s.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
27
|
lesuren
|
34,62
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
- Praktische hoorcolleges in het Provinciaal Veiligheidsinstituut te Antwerpen (verplichte deelname).
- Theoretische hoorcolleges op campus te Boom, waarbij in groepsverband besproken uitgewerkte oefeningen aan bod komen in leervraaggespreksvorm, zodat studenten een gezond redeneringsvermogen ontwikkelen met betrekking tot veiligheid en VCA-implementatie
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Deel 1 voor 70% van de punten = Multiple-choice VCA-examen PVI voor behalen van VCA-certificaat, mits betaling extra inschrijvingsgeld aan PVI (minimum quotatie van 70% vereist om het VCA-certificaat te behalen). Tijd voor examinering deel 1 = 2 x 60 minuten.
- Deel 2 voor 30% van de punten = Schriftelijk examen m.b.t. onderwerpen risicoanalyse, VCA-implementatie en Europese Machinerichtlijn / CE-certificering. Tijd voor examinering deel 2 = 1x60 minuten.
- Deelname aan de lessen VCA aan het veiligheidsinstituut is verplicht (zie onderwijs en examenreglement en de departementale aanvulling op het onderwijs- en examenreglement i.v.m. afwezigheid).
- VCA attestering kan enkel behaald worden tijdens het examen georganiseerd in de examenreeks en exclusief het inhaalexamen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Deel 1 voor 70% van de punten = Multiple-choice VCA-examen PVI voor behalen van VCA-certificaat, mits betaling extra inschrijvingsgeld aan PVI (minimum quotatie van 70% vereist om het VCA-certificaat te behalen). Tijd voor examinering deel 1 = 2 x 60 minuten.
- Deel 2 voor 30% van de punten = Schriftelijk examen m.b.t. onderwerpen risicoanalyse, VCA-implementatie en Europese Machinerichtlijn / CE-certificering. Tijd voor examinering deel 2 = 1x60 minuten.
- Deelname aan de lessen VCA aan het veiligheidsinstituut is verplicht (zie onderwijs en examenreglement en de departementale aanvulling op het onderwijs- en examenreglement i.v.m. afwezigheid).
- VCA attestering kan enkel behaald worden tijdens het examen georganiseerd in de examenreeks en exclusief het inhaalexamen.
|
|
| |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30326 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 8-9 |
Aantal studiepunten: |
18 |
Wegingscoëfficient: |
18 |
Totaal aantal contacturen: |
3 |
Totaal studietijd: |
468 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Bekx Frank Boermans Eli Broeckx Alex Casteels Jan Coremans Roel De Pauw Erik Debeuf Peter Duschek Cois Geubels Rudi Lintermans Marc Pauwels Bert Thijs Alain Van de Peer Filip Van den Broeck Jo Van der Sypt Gert Van Goethem Wim Van Grieken Geert Van Meroye Tom Van Mol Bart Vanbrabant Bart Vangrunderbeek Olivier Verelst Frank Verhulst Peter
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens je stage krijg je de kans om, in een technisch multidisciplinaire arbeidsomgeving, je competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) die je verworven hebt gedurende je opleiding, te borgen. Om dit te bereiken word je dagelijks betrokken bij de uitvoering van de technische werkzaamheden in het verlengde van je toekomstig beroep. Niet enkel kijken maar doen is de boodschap! Tijdens de stageperiode besteed je eveneens extra aandacht aan veiligheid en aan de ontwikkeling van je sociale- en communicatievaardigheden. Daarbij komen ook ethiek en deontologie probleemstellingen van het beroep aan bod. Gedurende deze periode rapporteer je op regelmatige basis aan je stage- en bedrijfsbegeleider.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM318 De student is in staat om vakkundig installaties/machines, of delen ervan, te demonteren en te monteren.
- EM319 De student is in staat om wijzigingen aan HVAC- en koelinstallaties uit te voeren.
- EM322 De student kan de basiscontroles in het kader van het opstarten van de HVAC- en koelinstallatie conform aan de opleveringsvoorwaarden uit te voeren.
- EM323 De student is in staat om HVAC- en koelsystemen volgens bedrijfstechnische specificaties op te stellen.
- EM328 De student is in staat om periodiek- en storingsonderhoud uit te voeren op HVAC en koelinstallaties.
- EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
- EM335 De student is in staat om de HVAC- en koeltechnische systemen in te regelen in het kader van het lastenboek en/of de gebruikersbehoefte
- EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
- EM337 De student is in staat om de meest voorkomende HVAC- en koelinstallaties te dimensioneren, te selecteren en de bijhorende installatieschema's op te stellen en te verwerken tot een technisch dossier.
- EM340 De student is in staat om specifieke metingen (excl. brandermetingen) uit te voeren en de meetresultaten ervan te interpreteren.
- EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
- EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
- EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Coördinatie en communicatie tussen de verschillende partijen
Leren rapporteren in een correcte technische taal
Oplossingsgericht een probleem kunnen uitwerken met oog voor ethische- en deontologische principes op basis van aantoonbaar eigen werk
Sociale- en communicatieve vaardigheden opdoen
Projectmatig en multidisciplinair werken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Alle credits behaald hebben uit het eerste gemeenschappelijke jaar EM en het tweede jaar KLM
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Leerinhoud van de volledige opleiding elektromechanica en de specifieke leerinhoud eigen aan de uit te oefenen taken tijdens de stageperiode
|
STUDIEMATERIAAL
|
Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
Syllabus Industriële projectweek, departement elektromechanica
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
lesuren
|
00,64
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
465
|
klokuren
|
99,36
|
Verdere toelichting:
- Informatiesessie voor de start van de stageperiode, zie hiervoor de PAT-berichten.
- Een mulmtidisciplinaire Stage-opdracht van 58 werkende dagen.
- Minimum twee begeleidingsmomenten tussen student, bedrijfsbegeleider en stagebegeleider.
- Op eigen initaitief kan op de terugkomdag een overlegmoment georganiseerd worden met stagebegeleider.
- Evaluatiegesprek op het einde van de Stage.
- Een attest voor gezondheidsbeoordeling afgeleverd door een arbeidsgeneesheer waaruit blijkt dat de stagiair voldoende geschikt bevonden is met betrekking tot de stage-opdracht. Zonder dit attest kan de stageperiode geen aanvang nemen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Evaluatie van de stagerapporten door de stagebegeleider (30%) (Evaluatietabel-Stagerapportage)
- Alle rapporten en stageverslagen inclusief meest interessantste werk en de opdrachten rond sociale - & communicatievaardigheden en veiligheid dienen aantoonbaar eigen werk te zijn. Zie hiervoor de departementale aanvullingen bij het onderwijs- en examenreglement, punt 4.6 Fraude, in de studiegids 2010-'11.
- Bedrijfsevaluatie door de bedrijfsbegeleider (70%) (Evaluatieraster-Stage)
- Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie en richtlijnen van uw stage.
- Stage wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs- en examenreglement
- Wie de verplichte stageperiode van 58 dagen niet doorlopen heeft kan niet slagen voor deze onderwijsactiviteit.
- familiale- en/of kennisbanden kunnen aanleiding geven tot de nietigverklaring van de stage- & eindwerkopdracht.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
| |
|
3 Elektromechanica - 3KLMKT - Onderdelen - Bachelor proef |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
EM:Elektromechanica |
Code: |
30327 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Module 8-9 |
Aantal studiepunten: |
15 |
Wegingscoëfficient: |
15 |
Totaal aantal contacturen: |
69 |
Totaal studietijd: |
390 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beylemans Amedee
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De bachelorproeg vormt het sluitstuk van je opleiding. Het is de laatste opdracht waarmee je bewijst dat je klaar bent om in het beroepenveld te stappen op het niveau van bachelor. Je toont ermee aan dat je in staat bent om een moeilijk multidisciplinaire taak of probleemstelling, met daarin duidelijke aspecten naar je afstudeerrichting, uit te werken en voldoende wetenschappelijk te onderbouwen. Je eindwerk bevat voldoende praktische techniciteit en berust op minimum 70% aantoonbaar eigen werk. Dat eigen werk kan bestaan uit berekeningen, uitgewerkte programmalistings, mechanische- en elektrische ontwerptekeningen, eigen tekstmateriaal dat zorgvuldig is opgebouwd uit wetenschappelijke bronnen, enz... Uiteraard sta je daar niet alleen voor. Bij het schrijven en uitwerken van je thesis zul je kunnen rekenen op een ervaren coach die zorgt voor een procesmatige begeleiding.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- EM101 De student kan nauwgezet, op een zelfstandige wijze, strategisch/efficiënt denken en verantwoord handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- EM102 De student kan geordend, kernachtig en gesynthetiseerd een verslag opstellen, toelichten en/of een opvolgingsdossier beheren en presenteren/ de student kan beroepsspecifieke informatie opzoeken en verwerken.
- EM103 Doelgericht leren (evalueren) van je eigen handelingen (er positieve en negatieve kanten in identificeren) en gericht werken aan verbeteringen (leerpunten formuleren).
- EM104 De student kan in een multidisciplinaire groep en vanuit zijn specifieke optie-(afstudeer)achtergrond een bijdrage leveren aan de totstandkoming van het gewenste resultaat / de student kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
- EM105 De student kan, op basis van een goed omschreven probleem/project en door toepassing van multidisciplinaire kennis, komen tot innoverende concepten en/of oplossingen (durven innoveren is en begint dikwijls bij het kritisch afvragen van).
- EM106 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende- en managementtaken.
- EM107 De student kan, op basis van zijn multidisciplinaire en afstudeerspecifieke kennis, communicatie met opdrachtgevers/klanten/ontwikkelaars/productiemedewerkers ontwikkelen en onderhouden.
- EM108 De student is in staat om, vanuit een basishouding van leven(s)lang leren, zelfstandig een leerdoel en leerstrategie te bepalen, uit te voeren en het resultaat terug te koppelen naar het leerdoel.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- EM209 De student kan zich vlot in een groep/team integreren zodat hij/zij snel en efficiënt kan deelnemen aan de taken.
- EM210 De student kan via analyse van relevante fysische gegevens, tot oplossingen komen.
- EM211 De student kan, vanuit technische, economische en functionele specificaties, oplossingen voorstellen en kan hierbij een gefundeerde keuze maken uit alternatieven.
- EM212 De student kan bij beroepsmatige en ethische dilemma's (bv. de verhoging van de productiviteit door minder veilig te werken) een afweging maken op basis van gedegen maatschappelijk geaccepteerde normen en waarden, en een besluit nemen.
- EM213 De student kan in snel veranderende werkomstandigheden en op basis van zijn/haar doorzettingsvermogen, prestatiegericht werken.
- EM214 De student is in staat om uitvoerende taken nauwgezet en volgens de regels van de kunst (of goed vakamanschap) uit te voeren / De student is in staat om risico's te herkennen en in te schatten.
- EM215 De student kan (ook onder tijdsdruk en bij onvoorziene omstandigheden) effectief blijven functioneren door de taken goed te plannen en organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- EM316 De student kan via het verzamelen van (meet)gegevens en fysische waarnemingen het oorzakelijk verband van de fout vaststellen.
- EM319 De student is in staat om wijzigingen aan HVAC- en koelinstallaties uit te voeren.
- EM322 De student kan de basiscontroles in het kader van het opstarten van de HVAC- en koelinstallatie conform aan de opleveringsvoorwaarden uit te voeren.
- EM323 De student is in staat om HVAC- en koelsystemen volgens bedrijfstechnische specificaties op te stellen.
- EM328 De student is in staat om periodiek- en storingsonderhoud uit te voeren op HVAC en koelinstallaties.
- EM330 De student is in staat om, op basis van machinehistoriek of contructeursgegevens, preventieve onderhoudsplannen op te stellen, uit te voeren en bij te sturen.
- EM335 De student is in staat om de HVAC- en koeltechnische systemen in te regelen in het kader van het lastenboek en/of de gebruikersbehoefte
- EM336 De student is in staat om energiewinsten en -verliezen te bepalen a.d.h.v. bouwfysische gegevens, lastenboeken en normen.
- EM337 De student is in staat om de meest voorkomende HVAC- en koelinstallaties te dimensioneren, te selecteren en de bijhorende installatieschema's op te stellen en te verwerken tot een technisch dossier.
- EM340 De student is in staat om specifieke metingen (excl. brandermetingen) uit te voeren en de meetresultaten ervan te interpreteren.
- EM342 De student is in staat om door gebruik te maken van de huidige stand van de techniek een veelvoud aan data en parameters te verzamelen, te visualiseren, te bewaken en te bewaren, met de bedoeling ze bruikbaar te maken voor de proceseigenaars/procestechnologen.
- EM345 De student is in staat om plannen en schema's te lezen en te begrijpen.
- EM355 De student kan op basis van afstudeerspecifieke kennis een technisch gesprek voeren in verschillende talen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student(e) kan zelfstandig analyseren van leerinhouden, verwerken van begrippen, concepten en structuren.
- De student(e) is in staat om een multidisciplinaire opdracht die inhoudelijk aansluit bij het toekomstige werkveld op te zetten, uit te werken en tot een goed einde te brengen.
- De student(e) kan duidelijke en gestructureerde teksten schrijven en daarin de gepaste technisch-wetenschappelijke terminologie voor gebruiken.
- De student leert om een probleem conceptueel te onderbouwen en daarbij gebruik te maken van ontwerpsoftware.
- De student(e) leert om op een wetenschappelijke correcte wijze bronvermeldingen en bibliografische verwijzingen toe te passen voor cursussen, boeken, tijdschriften en internet.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- Alle credits verworven uit de programmajaren 1 en 2 van de prof. bachelor Elektromechanica.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
- Uiterlijk op 18/03/'11 in het bezit zijn van een goedgekeurde en door alle partijen ondertekende stage- & eindwerkovereenkomst .
- Een goedgekeurde en ondertekende eindwerkopdracht.
|
LEERINHOUDEN
|
- De bachelorproef sluit de opleiding van bachelor elektromechanica af.
-
Het is een multidisciplinaire opdracht waarmee de student bewijst dat hij rond een opgegeven onderwerp uit het werkveld die in het verlengde ligt van zijn eigen afstudeerrichting een studie kan opzetten, uitvoeren, weergeven en gemotiveerd verklaren.
-
De bachelorproef is tegelijk een oefening in het correct schriftelijk technisch taalgebruik en rapportering.
- De bachelorproef is een mondelinge oefening op basis van een powerpoint voorstelling voor een jury van lectoren en vertegenwoordiger(s) van het werkveld.
- De student(e) leert om taalkundig en technisch correct te antwoorden op kritische vragen vanuit de jury.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Stage- en eindwerksyllabus, departement elektromechanica
Cursussen van de volledige opleiding bachelor elektromechanica
Alle relevante handleidingen en technische data verworven tijdens de stage- & eindwerkperiode op het bedrijf.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
2
|
lesuren
|
00,44
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
387,33
|
klokuren
|
84,88
|
Verdere toelichting:
- Informatiesessie in de periode vlak voor de aanvang van de stage- en eindwerkperiode.
- De thesis uitschrijven waarbij je minimaal twee keer gebruik moet maken van de adviezen van de toegewezen projectmatige EW-coach.
- De student bezorgt het ingevulde document ‘omschrijving van de opdracht’ aan zowel de bedrijfsbegeleider, zijn/haar Eindwerkbegeleider en de opleidingscoördinator uiterlijk op 18 maart 2011.
- Minimum twee begeleidingsmomenten tussen eindwerkbegeleider en student. Dit gebeurt op eigen initiatief en wordt bij voorkeur op de terugkomdagen georganiseerd.
- Het eindwerk wordt in de eerste examenperiode, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 6 juni 2011 te 17.00 u.
- Het eindwerk wordt in de tweede examenperiode, in viervoud, bij de opleidingscoördinator ingeleverd uiterlijk 26 augustus 2011 te 17.00 u.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Productevaluatie door bedrijfsbegeleider a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerk (10%).
- Procesevaluatie door eindwerkbegeleider a.d.h.v. de Evaluatietabel-Eindwerkcoaching (10%).
- Evaluatie door een vierkoppige gemengde jury van lectoren en mensen uit het beroepsveld a.d.h.v. het Evaluatieraster-Eindwerkverdediging (80%).
- De presentatie van het eindwerk duurt max. 30 minuten en wordt afgesloten met 10 minuten vraagstelling door de jury.
- Minimum twee begeleidingsmomenten verplicht tijdens de eindwerkperiode. Indien hieraan niet voldaan is kan de verdediging verwezen worden naar de tweede examenperiode.
- Raadpleeg de Stage- en eindwerksyllabus voor een meer gedetailleerde informatie ivm evaluatie van het eindwerk.
- Bachelorproef wordt uitgesloten van de automatische compensatieregels zoals bepaald in de departementale aanvulling van het onderwijs-en examenreglement.
- Een bachelorproef is een authentiek werk. Indien citaten of tekeningen of schema's, foto's, enz ... niet eigenhandig opgesteld en ontworpen zijn dan moeten ze correct met de vermelding van de bron opgenomen zijn. Is dat niet het geval of is er vermoeden van fraude of plagiaat dan kan de jury verwijzen naar het Onderwijs- en examenreglement inclusief de departementale aanvullingen, zie studiegids 2010-'11 § 4.6 fraude.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Idem, zie eerste examenperiode.
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|